تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واردات برنج کاهش پیدا می‌کند؟/ حداکثر قیمت منطقی هر کیلو برنج ۸۷ هزار تومان

ساعت: 09:54 منتشر شده در مورخ: 1401/05/22 شناسه خبر: 1889515

بنابر آمار سال گذشته تولید برنج نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد کاهش یافت که در پی سودجویی عوامل واسطه و دلال این موضوع منجر به نوسانات بازار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، با توجه به سرانه مصرف ، سالانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که در صورت تحقق این‌میزان‌تولید حداکثر ۸۰۰ هزار تن برنج باید وارد شود که بنابر اذعان معاون دفتر بازرگانی وزارت جهاد، دوسوم نیاز کشور از تولید داخل و تنها یک سوم از طریق واردات تامین می شود.

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت گفته بود که امسال با افزایش ۲۰ درصدی، تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که این‌ میزان ۴۰۰ هزار تن بیشتر از پیش بینی هاست.

انجمن تولیدکنندگان برنج اعلام کرد: طی سنوات قبل در مرداد قیمت برنج همیشه افت می‌کند اما به واسطه عرضه زیاد، تقاضا تغییر نمی کند و به طور کلی برنج هایی که هم اکنون در بازار است، مربوط به شهریور پارسال بوده و از آنجا که کشاورز به ناچار محصول خود را پیش فروش می کند تنها واسطه و دلال با قیمت بازی می‌کند. این درحالی است که معاون دفتر بازرگانی وزارت جهادکشاورزی تغییر چندباره قیمت در طول سال را رد می‌کند و همواره بر اصلاح ساختار بازار و توزیع تاکید دارد.

 

*اجرای طرح جامع یکپارچه‌سازی اراضی

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با واردات برنج، اظهار کرد: مصرف سالانه برنج در کشور ۳میلیون تن است که ۲میلیون و ۲۰۰ تن در کشور تولید می‌شود که ۴۴درصد توسط مازندران تولید می‌شود و رتبه اول تولید برنج را دارا است که نیازمند اجرای طرح جامع یکپارچه‌سازی اراضی است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم یکپارچه‌سازی اراضی انجام دهیم به‌راحتی می‌توانیم ۵۰ درصد نیاز وارداتی را از خارج کمتر کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوالی که در ذهن مردم است این بوده چرا قیمت برنج وارداتی از برنج تولیدی کمتر است که در پاسخ باید گفت هزینه تولید ما بالا بوده و باید ضریب بهره‌وری در سطح را بالا ببریم که خیلی مهم است.

زارعی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تولید یک کیلو برنج برای کشاورز بین ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است که لازم است به‌گونه‌ای باشد تا برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

وی بیان کرد: در کشور قانونی داریم که واردات برنج از مرداد تا آبان ممنوع است ولی این موضوع رعایت نشد و با انتقادات جدی نمایندگان شمال و تذکرات روبه‌رو شد؛ نامه‌ای هم نمایندگان به رئیس‌جمهور نوشتیم و درخواست کردیم جلوی این کار گرفته شود؛ دولت هم با روش کشت قراردادی با کشاورزان به‌دنبال قیمت تضمینی است به‌نظر می‌رسد قیمت مناسبی تعیین شود.

 

*واسطه‌ها و دلالان به دنبال واردات هستند

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: همه حرف ما به دولت این است که نکند در واردات برنج قربانی اول ما همین کشاورزان باشند؛ واسطه‌ها، واردکنندگان و دلالان که به دنبال واردات هستند و از اینکه ما به سمت خودکفایی برویم ناراحت می‌شوند؛ چراکه سودشان در این قضیه است.

زارعی یادآور شد: عملا در ۱۵ سال گذشته کمتر در قضیه تولید وارد شدیم و اینکه هزینه تولید ما بالاتر بود این نگاه باعث شده کمتر در بحث تولید ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بحث تولید دانش‌بنیان را مطرح کردند، اظهار کرد: باید به این سمت سوق یابیم به‌طوری‌که طی سال‌های آینده ما می‌توانیم در بحث برنج خودکفا باشیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با عقب‌ماندگی مکانیزاسیون کشاورزی، تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در استان مازندران که استان کشاورزی است از انگشتان دست هم کمتر است که خیلی جای تاسف دارد.

احمد اشراقی نایب رئیس انجمن‌ برنج نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و عدم کمبود آب پیش بینی می شود که عملکرد در واحد سطح ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گفته وی، بارها اعلام کرده ایم که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شود، درحالیکه طی سال های اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن وارد شد که این میزان بیش از نیاز کشور است.

اشراقی می گوید: گرچه اعتقادی به ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول داخل نداریم، اما لغو این‌موضوع بر تعادل و کنترل بازار داخل تاثیری ندارد چرا که واردکنندگان تا ۳۱ تیر به هر میزانی که بخواهند ثبت سفارش می کنند.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: واردات برنج تنها بر مبنای کسری نیاز کشور باید صورت گیرد و دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت باید از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده که با رفع دوره ممنوعیت تا پایان سال ماهیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج باید وارد کشور شود.

به گفته وی، با توجه به آنکه بازار برنج نیز خارجی و ایرانی از یکدیگر جدا هستند، لذا افزایش تولید داخل تاثیری در کاهش واردات ندارد.

کشاورز می گوید: با توجه به اختلاف معنادار قیمت برنج خارجی و ایرانی، ناچار به تامین کسری نیاز کشور از طریق واردات هستیم و تنها کاهش قیمت برنج ایرانی بر واردات اثر‌گذار است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت کنونی هر کیلو برنج پاکستانی و هندی در مبادی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است که از یک‌ماه آینده همزمان با فصل برداشت برنج خارجی، قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.

بنابر اظهارات انجمن واردکنندگان برنج، با حل مساله ثبت سفارش و ترخیص برنج های وارداتی نگرانی در خصوص تامین برنج کشور نداریم.

*افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج

محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی نیز گفت: همه ساله در پیک برداشت، قیمت برنج کاهش پیدا می کند که متاسفانه بدلیل وجود واسطه ها و دلالان این افت قیمت به مصرف کننده نمی رسد.

به گفته وی ، قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم در کارخانه کمتر از ۸۰ هزار تومان و برنج پرمحصول ۵۰ هزار تومان است که حداکثر ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان باید به مصرف کننده در تهران عرضه شود.

خاکزاد می گوید: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط تولید و ذخایر برنج در انبارهای کشور پیش بینی می شود که امسال قیمت برنج افزایشی نداشته باشد.

بنابر‌پیش بینی معاونت امور زراعت امسال تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد که براساس تامین بیش از ۷۰ درصد برنج مورد نیاز از تولید داخل، کمتر از ۵۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.

حسنی مقدم  معاون  دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: دوم سوم نیاز ما از تولید داخل است و یک سوم که حدود نود هزار تن هست از واردات تامین می‌شود.

هر چه از فصل برداشت فاصله می‌گیریم چون عرضه کم می‌شود قیمت افزایش می یابد از سوی دیگر  بازار خارجی و داخلی مکمل یکدیگر هستند اما با هم تفاوت دارند. از دو هفته قبل چون وارد بخش کشت شدیم که این اقدام خود زمینه ساز کاهش  قیمت و  نزولی  شدن آنها می شود.

حسنی مقدم  بیان کرد: پارسال مشکل خشکسالی داشتیم ولی امسال شرایط بهتر شده است. امسال در تولید داخل وضعیت خوبی را داریم و قیمت ها هم نزولی است.  باید دغدغه بازار را از کشاورز بگیریم و بهره وری را بالا ببریم.

برداشت با کمباین افزایش پیدا کرده،در شالی کوبی ها مدرن سازی به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: ما بر قیمت های بازار نظارت داریم.برنج داخلی ارقام مختلف دارند. کیفیت برنج در نقاط مختلف کشور فرق دارد پس نمی‌توان همه برنج ها را با یک قیمت به فروش رساند.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران گفت: برنج هایی که  هم اکنون در بازار است برای شهریور پارسال است و از شهریور به بعد هیچ اتفاقی نیفتاد که بگوییم هزینه ای انجام شد و قیمت برنج بالا رفت.

کشاورز برنج خود را به ناچار پیش فروش می‌کند و آن واسطه هایی که خریداری می‌کنند با قیمت بازی می‌کنند. یا کشاورز برنج را با قیمت بالاتری می‌فروشد که این کار اصولی و درستی نیست.

مختاریانی نایب رئیس انجمن وارد کنندگان نیز گفت: سال گذشته حدود چهل درصد کاهش تولید داشتیم و جلوی واردات هم گرفته شد. وقتی ۴۰ درصد کاهش وجود داشته اگر جلوی واردات گرفته شود قطعا قیمت بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد: اما امسال شرایط بهتری داریم.ما یک مقدار تولید داریم و مقداری هم واردات نیاز داریم.با توجه به اینکه در کشور های هند،پاکستان و ...هم سال خوبی بوده برای برداشت ما پیش بینی می‌کنیم که واردات خوبی هم بتوانیم داشته باشیم.

 

*برنج مرغوب داخلی جایگزین ندارد

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی تولید برنج در سالجاری با افزایش ۲۰ درصدی مواجه است و با توجه به لغو ممنوعیت فصلی انتظار می‌رود که قیمت برنج در ماه‌های آینده با کاهش مواجه باشد. این در حالی است که سال گذشته به دلیل کاهش تولید، اعمال ممنوعیت فصلی واردات و دخالت دولت در بازار برنج تنش‌های جدی در این حوزه ایجاد شد و قیمت برنج ایرانی به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان از حذف برنج ایرانی از سفره خانوار خبر دادند و از سیاست‌های دولت در این زمینه به شدت انتقاد کردند، با اینحال در سالجاری علاوه بر اینکه دولت تدبیر مناسبی درباره لغو ممنوعیت فصلی داشته با افزایش تولید نیز مواجه هستیم که می‌تواند تأثیر خوبی در بازار مصرف داشته باشد.

براین اساس اخیراً مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی گفته: پیش‌بینی می‌شود تولید برنج امسال در شالیزارهای کشور ۲۰ درصد افزایش یابد و از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در کشت اول، دوم و پرورش رتون فراتر رود.

شایگان ادیبی اضافه کرده است: در سال‌های معمولی وضعیت کشت و کار برنج در کشور به گونه‌ای است که حدود دو میلیون تن برنج سفید تولید می‌شود که امسال به علت کاهش قیمت کودهای شیمیایی بویژه کودهای فسفاته و پتاسه، مصرف متوازن این کودها در زراعت برنج، استقبال شالیکاران از طرح کشت قراردادی و کشت ارقام پرمحصول شاهد افزایش کشت و برداشت مکانیزه این محصول هستیم.

در همین راستا، مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور به برنج گفت: به طور متوسط ماهیانه به حدود ۲۵۰ هزار تن برنج نیاز داریم که نزدیک به دوسوم آن از طریق تولید داخل (حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن) و یک‌سوم (حدود ۹۰ هزار تن) از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه برنج تولید داخل سال گذشته با نرخ مناسبی قیمت‌گذاری شده بود، افزود: هر چه از فصل برداشت برنج فاصله می‌گیریم، حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و طبیعتاً به دلیل آنکه عرضه کاهش می‌یابد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

حسنی مقدم با بیان اینکه برنج مرغوب داخلی جایگزین ندارد، تصریح کرد: برنج داخلی و برنج خارجی دو بازار متفاوت و مکمل هم هستند.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از دو هفته قبل که وارد فصل برداشت شدیم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها به نرخ‌های مناسب و متعادلی برسد.

علاوه بر این، لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج، تصمیم به موقعی بوده که وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ کرده و به اعتقاد کارشناسان تأثیر بسزایی در تنظیم بازار داخل و متعادل شدن قیمت‌ها خواهد داشت.

در همین راستا امیر طالبی، معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی گفته است: با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر لغو ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج، پیش‌بینی می‌شود زمینه برای کاهش قیمت این محصول پرمصرف فراهم شود.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج گفت: این اتفاق خوبی است که از تکرار تجربه تلخ سال گذشته جلوگیری می‌کند چرا که اگر مجدداً ممنوعیت فصلی واردات وضع می‌شد، دیگر قیمت برنج ایرانی قابل کنترل نبود و سربه فلک می‌کشید.

وی همچنین با اشاره به سیل زاهدان، افزود: تمام دستگاه‌های مربوطه با ما همکاری لازم را داشتند تا این برنج‌ها سریع‌تر به انبارهای دیگری منتقل و آسیب کمتری به محموله‌های برنج وارد شود.

کشاورز با اشاره به اینکه در حوزه واردات کالاهای اساسی باید کالا وارد و بعد ثبت سفارش آن انجام شود، گفت: این شیوه‌ای است که دولت در سالهای اخیر دنبال می‌کند تا مطمئن شود ارز به کالاهایی داده می‌شود که وارد کشور شده اند. در این راستا محموله‌های برنجی که وارد کشور شده برخی نیاز به اصلاح و ویرایش ثبت سفارش دارند و برای برخی نیز باید ثبت سفارش جدید ایجاد شود.

وی توضیح داد: متأسفانه در شرایطی که واردکنندگان می‌خواستند اقدام به ویرایش و یا ایجاد ثبت سفارش‌ها کنند متوجه شدند که در سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صمت برای آنان محدودیتی ایجاد شده بدین صورت که میانگین سقف عملکرد دو ساله واردکنندگان ملاک ارزیابی قرار گرفته و براین اساس بسیاری از واردکنندگان قادر به ثبت سفارش و ترخیص برنج‌های مانده در گمرکات نیستند.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به واردکنندگان اعلام کرده که موافق این محدودیت نبوده و وزارت صمت چنین کاری را انجام داده است، گفت: با اینحال وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار با معافیت روغن و شکر از این محدودیت موافقت کرده اما درباره برنج اقدامی انجام نداده که این با سخنان مسئولان وزارت جهاد تناقض دارد.

وی با بیان اینکه قبل از این واردات براساس رتبه و اعتبار سنجی واردکنندگان انجام می‌گرفت، افزود: این سیاست‌های دوگانه عملاً منجر به توقف واردات شده و تجار را بلاتکلیف نگه داشته است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر در فصل برداشت برنج خارجی هستیم، گفت: واردات برنج منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج‌های خارجی خواهد شد و این به نفع مصرف کنندگانی است که به دلیل گرانی بیش از حد این کالا، توان تأمین آن را نداشتند بنابراین از دولت انتظار می‌رود محدودیت‌های ایجاد شده برای تجار را سریع‌تر رفع کند تا آنها بتوانند برنج‌های وارداتی را ترخیص و وارد بازار کنند.

با توجه به این مسائل، از دولت انتظار می‌رود با رفع محدودیت‌های ایجاد شده برای تجار، روند واردات برنج به کشور را تسهیل کند تا آرامش پیش بینی شده هر چه سریع‌تر به بازار این کالا برسد و مردم بار دیگر بتوانند عطر برنج ایرانی را در سفره‌های خود حس کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واردات برنج کاهش پیدا می‌کند؟/ حداکثر قیمت منطقی هر کیلو برنج ۸۷ هزار تومان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..