تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ثبت تصاویری متفاوت در میان نیزارهای جنوب/ غفوری از ویژگی‌های «ماهور» گفت

ثبت تصاویری متفاوت در میان نیزارهای جنوب/ غفوری از ویژگی‌های «ماهور» گفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد روایتگر داستانی عاشقانه است که در جنوب کشور اتفاق می‌افتد.

مرتضی غفوری از فیلمبرداران باسابقه سینمای ایران است که به فیلمبرداری نه به‌عنوان یک حرفه بلکه به‌عنوان یک علاقه و عشق خاص نگاه می‌کند او تاکنون فیلم‌های بسیاری را در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کرده است. به گفته او روایت واقعی قصه «ماهور»، لوکیشن‌های بکر و همچنین فیلمبرداری خاص که به‌روش اسکوپ انجام می‌شود ازجمله ویژگی‌های این پروژه سینمایی است. تا این لحظه 60درصد از فیلمبرداری انجام شده است و اگر همه چیز طبق روال پیش برود نزدیک به دو هفته دیگر فیلمبرداری این فیلم به پایان می‌رسد. غفوری که در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر جزو پرکارترین مدیران فیلمبرداری بود و فیلم‌هایی چون «ثبت با سند برابر است»، «اروند»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «نقطه کور» را در کارنامه کاری‌اش داشت، او درباره شیوه فیلمبرداری «ماهور» به روزنامه «صبا» گفت: شیوه فیلمبرداری اسکوپ ازجمله روش‌های سخت فیلمبرداری است که شرايط خاص خودش را مى‌خواهد، كارگردانى در قاب اسكوپ خيلى سخت‌تر از كادر معمولى سينماست، ميزانسن‌ها و دكوپاژ خاص‌ترى مى‌خواهد كه حميد زرگرنژاد به‌خوبى اين قاب را مي‌شناسد و به آن تسلط دارد، کمتر کسی سراغ این روش می‌رود.

اسکوپ شیوه‌ای است که هنوز هم در بین تماشاچی‌ها و هم در بین سینماگرها پرطرفدار است و می‌شود گفت شیوه غالب فیلمبرداری و نمایش فیلم در سینمای امروز دنیا است. نمایش روی پرده‌های عریض هرچند به واقع‌گرایی فیلم‌ها کمک کرده، اما کارگردان‌ها را سردرگم و فیلمبرداری را پیچیده و سخت کرده است.

وی همچنین درباره این شیوه گفت: فیلمبرداری اسکوپ و نمایش صحیح آن لازم و ملزوم یکدیگرند ما هرچقدر در زمان فیلمبرداری دقت کنیم و با وسواس پلان‌ها را فيلمبردارى بكنيم اگر نمایش بد باشد بیننده نمی‌فهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ما در ایران به‌شدت کمبود امکانات فنی اسکوپ داریم، به‌ویژه در بخش نمایش، سینماداران نتوانسته‌اند خود را بروز كنند كه اين امر مستلزم كمك از سوى دولت و ارشاد است من به‌عنوان فیلمبردار علاقه دارم که اتفاق فیلمبرداری اسکوپ در سینمای ایران رخ دهد؛ و این مستلزم همکاری سینماداران و ارشاد است. 95درصد سالن‌های سینمای ایران با پرده عریض مشکل دارند و طرف راست و چپ تصویر روی دیوار است من در این مواقع واقعا متاسف می‌شوم؛ چون زمان فیلمبرداری خیلی دقت و وسواس به خرج می‌دهم و توقع دارم با همان دقت نیز نمایش داده شود. اگر این اتفاق به‌درستی و با هماهنگی انجام شود مخاطب عام نیز با نمایش اسکوپ ارتباط برقرار می‌کند و از تماشای فیلم لذت بیشتری می‌برد؛ البته مخاطب عام شاید راجع به کادر اسکوپ یا معمولی اطلاعات چندانی نداشته باشد لازم هم نیست مطلب زیادی بداند؛ اما از این نوع نمایش لذت می‌برد؛ چون بر روان او اثر مطلوبی می‌گذارد و در اصل کار فیلمبردار هم این است که با شناخت اثرات نور، رنگ و حرکت بر ضمیر ناخودآگاه تماشاچی رسوخ کند، بدون این که او متوجه این قضیه شود و امیدوارم که در «ماهور» این اتفاق برای مخاطب بیفتد.

این فیلمبردار در ادامه گفت:‌ شخصا جزو آن دسته از مدیران فیلمبرداری هستم که دوست دارم کارهای تازه‌ای را انجام دهم.

او همچنین گفت: متأسفانه به جهت این‌که بیشترین فیلم‌های سینمایی در خانه ساخته می‌شود، یک فیلمبردار کمتر فضاهای مختلف را تجربه می‌کند. اگر یک اثر پرلوکیشن‌ باشد کار فیلمبردار آن هم بهتر دیده می‌شود که در فیلم «ماهور» این اتفاق بسیار لذت‌بخش است و تمام سکانس‌ها و قصه در لوکیشن‌های بکر و واقعی فیلمبرداری می‌شود.

فیلم سینمایی «ماهور» به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی است که دومین کار مشترک سینمایی‌شان بعد از «روز سوم» محسوب می‌شود. «ماهور» که فیلمنامه آن را حمید زرگرنژاد به نگارش درآورده و این روزها مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد، برای حضور در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود و فرم حضور در این جشنواره را پر کرده است.

ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان‌افشار، مونا فرجاد و میترا حجار ازجمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان «ماهور» آمده است: در روستايي مرزي زيباترين دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب مي‌شود تا يك روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگيرد، امين معروف به سمور؛ قاچاقچي ايراني عروس هور به‌نام ماهور را مي دزدد.

5858




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ثبت تصاویری متفاوت در میان نیزارهای جنوب/ غفوری از ویژگی‌های «ماهور» گفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..