تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا یکی از سوالاتی که در زمان مشاوره از متخصص ارتودنسی پرسیده می‌شود، این است که ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ به طور کلی این زمان بین ۶ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد. اما باید گفت که این مدت زمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و به عواملی، چون سلامت دندان‌ها، سن، شدت به هم ریختگی دندان‌ها، نوع ارتودنسی و ... بستگی دارد. بعد از برداشتن برکت‌ها نیز نوبت به ریتینر‌ها می‌رسد که باید مدتی بر روی دندان باقی بماند تا مانع بازگشت دندان‌ها به حالت قبل شوند؛ بنابراین ارتودنسی یک درمان طولانی مدت و موثر است که با صبر و حوصله، زیبایی را به لبخند شما هدیه می‌کند.

در ادامه به بررسی عوامل موثر بر زمان ارتودنسی می‌پردازیم و در نهایت روش‌هایی جهت کاهش این دوره درمان به شما پیشنهاد خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

فاکتورهای موثر بر روی طول درمان ارتودنسی

عوامل زیادی بر روی طول درمان ارتودنسی تاثیر می‌گذارند. از جمله:

سن بیمار

شدت ناهنجاری فک و دندان

سلامت دندان‌ها

پیگیری برنامه درمانی

نوع ارتودنسی

نوع دستگاه ارتودنسی

مهارت پزشک معالج

در ادامه به بررسی کامل هرکدام از این عوامل می‌پردازیم تا بفهمیم هرکدام از این فاکتور‌ها چه تاثیری بر روند درمان می‌گذارند.

سن بیمار

مدت زمانی که طول می‌کشد تا دندان‌ها صاف شوند، به سن بیمار بستگی دارد. هرچه سن کم‌تر باشد، دندان‌ها سریع‌تر صاف می‌شوند. برای مثال، فک و دندان کودکان در کم‌ترین زمان صاف و یکدست می‌شود. اما هر چه سن بالاتر می‌رود، طول دوره درمان طولانی‌تر و جابه‌جا کردن دندان‌ها سخت‌تر می‌شود.

شدت ناهنجاری فک و دندان

ناهنجاری‌هایی چون کجی دندان‌ها، فاصله میان دندان‌ها، جلوبودن دندان‌های فک بالا، جلوبودن فک پایین، هم پوشانی زیاد دندان‌ها و یا عدم تقارن نیازمند درمان ارتودنسی می‌باشند. هرچه این اختلالات شدت بیشتری داشته باشند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا درمان کامل شود.

سلامت دندانها

اگر دندان‌های شما در طول دوره ارتودنسی خراب شوند، ‌ترمیم آنها باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان می‌شود. بنابراین بیمار باید تمام موارد مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کند تا از ابتلا به عفونت‌های لثه و یا پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

پیگیری برنامه درمانی

عمل کردن به تمام توصیه‌های دندانپزشک می‌تواند روند درمان را کوتاه‌تر کند. بیمار باید هر ۴ تا ۸ هفته یکبار به پزشک خود مراجعه کند تا روند بهبودی مورد بررسی قرار گرفته شود. در صورت دنبال نکردن توصیه‌های پزشک، ممکن است در روند درمان اختلالی صورت بگیرد و درمان طولانی‌تر شود.

نوع ارتودنسی

نوع ارتودنسی نیز بر روی مدت زمان درمان تاثیر گذار است. ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و غیره، هرکدام طول درمان متفاوتی دارند. برای مثال، ارتودنسی ثابت سریع‌تر از ارتودنسی متحرک، ناهنجاری‌های فک و دندان را درمان می‌کند. ارتودنسی نامرئی نیز به دلیل اینکه در طول شبانه روز قابل برداشتن است، می‌تواند روند درمان را کندتر کند.

نوع دستگاه ارتودنسی

ارتودنسی دیمون به عنوان یک روش جدید و مدرن، روند سریع‌تری نسبت به ارتودنسی‌های سرامیکی و فلزی قدیمی ‌دارد. سیستم دیمون به گونه ای است که کش‌های اطراف براکت را ندارد و به تنظیمات کم‌تری نیاز دارد. همچنین طراحی این نوع ارتودنسی به گونه ای است که رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان راحت‌تر انجام می‌شود و دندان کم‌تر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. ارتودنسی دیمون طول درمان را در حدود 6 ماه کم‌تر کرده است. استفاده از این روش ممکن است هزینه ارتودنسی را کمی‌بیشتر کند، که مطمئنا ارزشش را دارد.

مهارت پزشک معالج

متخصص ارتودنسی کسی است که با بررسی همه جوانب، بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب می‌کند. بنابراین اگر پزشک شما مهارت کافی را داشته باشد، بهترین نوع و دستگاه ارتودنسی را برای شما انتخاب می‌کند تا روند درمان شما کوتاه‌تر شود. اما اگر درمان اشتباه برای شما تشخیص داده شود، ممکن است روند درمان طولانی‌تر شود و هزینه ارتودنسی بیشتری بر دوش شما گذاشته می شود. بهترین متخصص ارتودنسی با بررسی همه جوانب، روند درمان شما را به حداقل می‌رساند.

ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان استفاده از ریتینر چقدر است؟

پس از برداشت براکت‌های ارتودنسی، نوبت به استفاده از ریتینر می‌رسد. ریتینر یا نگهدارنده، وظیفه ثابت نگه داشتن وضعیت دندان‌ها بعد از ارتودنسی را دارد. این نگهدارنده‌ها در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارند؛ که هرکدام بسته به شرایط موجود، باید مدت زمان معینی روی دندان قرار بگیرند.

مدت زمان استفاده از ریتینر بستگی به شرایط بیمار و نظر متخصص دارد. برای مثال، کودکانی که از ارتودنسی برای درمان نامرتبی دندان‌هایشان استفاده می‌کنند، بهتر است مدت زمان بیشتری از ریتینر استفاده کنند. زیرا دندان‌ها و فک‌هایشان تغییرات بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد و ممکن است به مدت یک سال از ریتینر ثابت استفاده شود و در ادامه ریتینر متحرک جایگزین شود. استفاده از ریتینر متحرک نیز بستگی به شرایط دارد. گاهی فقط در هنگام خواب و گاهی کافیست تنها چند روز در هفته روی دندان‌ها قرار بگیرند.

برای برخی دیگر از بیماران که درمان پیچیده‌ای داشتند و دندان‌ها فاصله زیادی را جابه‌جا شده اند، بهتر است ریتینر متحرک تا آخر عمر استفاده شود. زیرا احتمال بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه زیاد است. استفاده از این نگهدارنده‌ها به ما این اطمینان را می‌دهد که دندان‌ها دوباره به حالت اولیه بر نمی‌گردند.

روشهای کاهش طول درمان

تا اینجا در مورد عوامل موثر بر طول مدت درمان ارتودنسی صحبت کردیم. اما با انجام برخی فعالیت‌ها، می‌توانیم این روند را کمی ‌کوتاه‌تر کنیم و زودتر به نتیجه مطلوب خود برسیم.

رعایت کامل بهداشت دهان و دندان اجتناب از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده (زیرا باعث شل شدن براکت‌ها و افزایش مدت درمان می‌شود.) رعایت دستورالعمل‌های دندانپزشک معالج شرکت در تمام جلسات معاینه

و در نهایت، اگر طول مدت زمان ارتودنسی برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید بدانید این روند چقدر طول می‌کشد. می‌توانید با مراجعه به کلینیک mihanortho و انجام معاینات توسط دکتر مسعود داودیان، متخصص ارتودنسی، از مدت زمان دقیق ارتودنسی خود و هزینه ارتودنسی مطلع شوید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..