تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سفارت روسیه: «ماهواره خیام توسط شرکت های روسی و به سفارش ایران ساخته شده است»

پس از پست اینستاگرامی سفارت روسیه در تهران، ایرانی بودن ماهواره خیام که دیروز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد در هاله ای از ابهام فرو رفته است. ظاهرا پیش از این اعلام شده بود این ماهواره که دیروز پس از پرتاب موفق در مدار قرار گرفت، تکنولوژی تولید داخلی ایران است که با همکاری کشور روسیه به نتیجه رسیده است. اما سفارت روسیه در تهران در اینستاگرام خود این ماهواره را محصول شرکت های روسی به سفارش ایران معرفی کرد.آیا ماهواره خیام توسط شرکت های روسی ساخته شده است؟سفارت روسیه در تهران با به اشتراک گذاشتن ویدیو پرتاب ماهواره خیام در اینستاگرام نوشت: «در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۲، جناب آقای یوری بوریسوف، مدیر کل شرکت دولتی فضایی روسیه روسکوسموس، با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست جناب آقای عیسی زارع پور، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفتگو کرد. این دیدار در جریان بازدید نمایندگان ایران از پایگاه فضایی بایکونور برای مشاهده پرتاب ماهواره سنجش از دور «خیام» که توسط شرکت های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده بود، انجام شد.

لانچ پرتابگر Soyuz-۲.۱b به همراه این ماهواره در ساعت ۰۸:۵۲ به وقت مسکو انجام شد که با کمک بخش فوقانی پرتابگر «فرگات» با موفقیت در مدار مورد هدف خود قرار گرفته شد. این ماهواره جهت نظارت و بررسی سطح زمین و برای اهداف غیرنظامی طراحی شده است.

طرفین طی این دیدار خاطرنشان ساختند که پرتاب موفقیت آمیز و قرارگیری این ماهواره در مدار، نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دوجانبه است که راه را برای گسترش و تقویت بیشتر همکاری های دو کشور در صنعت فضایی باز می کند.»

پیش از انتشار پست سفارت روسیه در تهران درباره ماهواره خیام، بسیاری به اجبار برای پرتاب این ماهواره از پایگاه کشور دیگر اعتراض داشتند و دلیل آن را عدم حمایت از صنعت فضایی ایران و دانشمندانش می دانستند. هنوز هیچ مقام رسمی ای درباره گفته های سفارت روسیه صحبتی نکرده است و این پست هم از صفحه اینستاگرام سفارت روسیه پاک نشده است.

مشخصات ماهواره خیام

آیا ماهواره خیام توسط شرکت های روسی ساخته شده است؟ماهواره خیام بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته و عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است. وزن دقیق این ماهواره ایرانی ۶۰۰ کیلوگرم اعلام شد که در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می گیرد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که قرار است تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد ماهواره خیام ؛ ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی ایران که به فضا پرتاب شد + ویدیو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سفارت روسیه: «ماهواره خیام توسط شرکت های روسی و به سفارش ایران ساخته شده است»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..