تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه گوش دادن به موسیقی می تواند مزایای روانی داشته باشد؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد و برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است شما را سالم تر کند. موسیقی می تواند منبع لذت و خشنودی باشد اما فواید روانی بسیار دیگری نیز دارد. موسیقی می تواند ذهن را آرام کند، بدن را انرژی بخشد و حتی به افراد کمک کند تا درد را بهتر مدیریت کنند.

این تصور که موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد، احتمالاً چندان تعجب آور نیست. اگر تا به حال در هنگام گوش دادن به آهنگ راک تند و تیز مورد علاقه خود احساس تپش قلب کرده اید یا با اجرای زنده ملایمی اشک می ریزید، به راحتی قدرت موسیقی را در تأثیرگذاری بر روحیه و حتی الهام گرفتن درک می کنید.

تأثیرات روانی موسیقی می تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی مداخله ای است که گاهی برای ارتقای سلامت عاطفی، کمک به بیماران برای مقابله با استرس و افزایش رفاه روانی استفاده می شود. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که سلیقه شما در موسیقی می تواند بینشی در مورد جنبه های مختلف شخصیت شما ارائه دهد.

فواید گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی

1. موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد

تحقیقات نشان می‌ دهد که موسیقی پس‌ زمینه یا موسیقی‌ ای که در حالی پخش می‌ شود که شنونده عمدتاً روی فعالیت دیگری متمرکز است، می‌ تواند عملکرد در کارهای شناختی را در بزرگسالان بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی شادتر منجر به بهبود سرعت پردازش می‌ شود، در حالی که هر دو موسیقی سطحی و ضعیف منجر به مزایایی در حافظه می‌ شوند.

بنابراین دفعه بعد که روی کاری کار می کنید، اگر به دنبال تقویت عملکرد ذهنی خود هستید، کمی موسیقی را در پس زمینه روشن کنید. به جای آنهایی که دارای اشعار پیچیده هستند، آهنگ‌ های سازی را انتخاب کنید که ممکن است بیشتر حواس‌ تان را پرت کنند.

2. موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد

مدت‌ هاست که گفته می‌ شود موسیقی می‌ تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. روندی را در نظر بگیرید که بر روی موسیقی مدیتیشن ایجاد شده است تا ذهن را آرام کند و آرامش را القا کند. خوشبختانه، این یکی از روندهایی است که توسط تحقیقات پشتیبانی می شود. گوش دادن به موسیقی می تواند راهی موثر برای مقابله با استرس باشد.

در یک مطالعه در سال 2013، شرکت کنندگان در یکی از سه وضعیت قبل از قرار گرفتن در معرض یک عامل استرس زا شرکت کردند و سپس تست استرس روانی-اجتماعی را انجام دادند. برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش دادند، برخی دیگر به صدای موج آب گوش دادند و بقیه هیچ تحریک شنوایی دریافت نکردند.

نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی بر پاسخ استرس انسان، به ویژه سیستم عصبی خودمختار تأثیر دارد. کسانی که به موسیقی گوش داده بودند پس از یک عامل استرس زا سریعتر بهبود می یابند.

3. موسیقی می تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید

یکی از شگفت‌ انگیزترین فواید روان‌ شناختی موسیقی این است که ممکن است ابزاری مفید برای کاهش وزن باشد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور ممکن است به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

طبق یک مطالعه، افرادی که در رستوران‌ های کم نور که در آن موسیقی ملایم پخش می‌ شد غذا می‌ خوردند، 18 درصد کمتر از افرادی که در رستوران‌ های دیگر غذا می‌ خوردند، اشتها به خوردن غذا داشتند.

محققان عنوان می کنند که موسیقی و نور به ایجاد یک محیط آرام تر کمک می کند. از آنجایی که شرکت‌ کنندگان آرام‌ تر و راحت‌ تر بودند، ممکن است غذای خود را آهسته‌ تر صرف کرده باشند و از زمانی که شروع به احساس سیری کرده‌ اند بیشتر آگاه بوده‌ اند.

ممکن است خوب باشد سعی کنید این کار را با پخش موسیقی ملایم در خانه در حین خوردن شام انجام دهید. با ایجاد یک محیط آرامش بخش، ممکن است به احتمال زیاد آهسته غذا بخورید و بنابراین زودتر احساس سیری کنید.

4. موسیقی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد

بسیاری از دانش آموزان در حین مطالعه از گوش دادن به موسیقی لذت می برند، اما آیا این ایده خوبی است؟ برخی احساس می‌ کنند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌ شان در حین مطالعه حافظه را بهبود می‌ بخشد، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌ کنند که صرفاً به عنوان یک حواس‌ پرتی دلپذیر عمل می‌ کند.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است کمک کند اما این به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع موسیقی، لذت شنونده از آن موسیقی و حتی میزان آموزش خوب شنونده. در یک مطالعه، دانش آموزانی که از نظر موسیقیایی ضعیف بودند، بهتر یاد گرفتند هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت، احتمالاً به این دلیل که این آهنگ ها احساسات مثبت بیشتری را بدون تداخل در شکل گیری حافظه برانگیختند.

با این حال، دانش‌ آموزانی که از نظر موسیقی آموزش دیده بودند، وقتی به موسیقی بی کلام گوش می‌ دادند، در تست‌ های یادگیری بهتر عمل می‌ کردند، احتمالاً به این دلیل که این نوع موسیقی کمتر حواس‌ پرتی را ایجاد می‌ کرد و نادیده گرفتن آن آسان‌ تر بود. اگر حواس‌ تان به موسیقی پرت می‌ شود، بهتر است در سکوت یا با پخش آهنگ‌ های بی کلام در پس‌ زمینه یاد بگیرید.

مطالعه دیگری نشان داد که شرکت‌ کنندگانی که یک زبان جدید را یاد می‌ گیرند، در دانش و توانایی‌ های خود بهبود یافته‌ ترند.

موسیقی درمانی

5. موسیقی می تواند به مدیریت درد کمک کند

تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند در مدیریت درد بسیار مفید باشد. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد که کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می‌ دهند در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجهی در درد داشتند.

در پایان دوره چهار هفته ای مطالعه، شرکت کنندگانی که هر روز به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در احساس درد و افسردگی را تجربه کردند. چنین نتایجی نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند ابزار مهمی در درمان درد مزمن باشد.

یک بررسی در سال 2015 از تحقیقات روی تأثیرات موسیقی بر مدیریت درد نشان داد که بیمارانی که قبل، حین یا حتی بعد از جراحی به موسیقی گوش می‌ دهند نسبت به افرادی که موسیقی گوش نمی‌ دهند، درد و اضطراب کمتری را تجربه می‌ کنند.

در حالی که گوش دادن به موسیقی در هر زمان موثر بود، محققان خاطرنشان کردند که گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی نتایج بهتری را به همراه داشت. این بررسی داده‌ های بیش از 7000 بیمار را بررسی کرد و دریافت که شنوندگان موسیقی همچنین برای کنترل درد خود به داروی کمتری نیاز دارند. همچنین زمانی که بیماران اجازه داشتند موسیقی خود را انتخاب کنند، بهبود کم و بیش بیشتری، هرچند از نظر آماری معنی دار نبود، در نتایج مدیریت درد مشاهده شد.

6. موسیقی ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید

بی خوابی یک مشکل جدی است که افراد در هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می تواند درمانی ایمن، موثر و مقرون به صرفه باشد.

در مطالعه‌ ای که روی دانشجویان انجام شد، شرکت‌ کنندگان به مدت سه هفته قبل از خواب به موسیقی کلاسیک، یک کتاب صوتی و یک دسته اصلاً چیزی گوش نمی‌ دادند. محققان کیفیت خواب را قبل و بعد از مداخله ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش داده‌ اند نسبت به کسانی که به کتاب صوتی گوش داده‌ اند یا هیچ مداخله‌ ای دریافت نکرده‌ اند، کیفیت خواب بسیار بهتری دارند.

7. موسیقی می تواند انگیزه را بهبود بخشد

دلیل خوبی وجود دارد که چرا هنگام گوش دادن به موسیقی ورزش کردن برای شما آسان تر است. محققان دریافته‌ اند که گوش دادن به موسیقی سریع انگیزه افراد را برای تمرین سخت‌ تر بیشتر می‌ کند.

آزمایشی که برای بررسی این اثر طراحی شده بود، به 12 دانش آموز پسر سالم وظیفه داد که با دوچرخه ثابت با سرعت دوچرخه سواری کنند. در سه آزمایش مختلف، شرکت کنندگان به مدت 25 دقیقه دوچرخه سواری کردند در حالی که به یک لیست پخش از شش آهنگ محبوب مختلف با تمپوهای مختلف گوش می دادند.

محققان تفاوت های ظریفی را در موسیقی ایجاد کردند و سپس عملکرد را اندازه گرفتند.

افزایش سرعت مسیرها منجر به افزایش عملکرد از نظر مسافت طی شده، سرعت پدال زدن و قدرت اعمال شده شد. برعکس، کاهش سرعت موسیقی منجر به کاهش همه این متغیرها شد.

بنابراین اگر می‌خواهید به یک برنامه تمرینی پایبند باشید، یک لیست پخش پر از آهنگ‌ های سریع بارگذاری کنید که به تقویت انگیزه و لذت بردن از روتین ورزشی شما کمک می‌ کند.

8. موسیقی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای علمی موسیقی این است که ممکن است شما را شادتر کند. در بررسی دلایل گوش دادن مردم به موسیقی، محققان دریافتند که موسیقی نقش مهمی در ارتباط برانگیختگی و خلق و خو ایفا می کند. شرکت کنندگان توانایی موسیقی را برای کمک به آنها برای دستیابی به خلق و خوی بهتر و خودآگاهی بیشتر به عنوان دو مورد از مهمترین کارکردهای موسیقی ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که تلاش عمدی برای تقویت روحیه با گوش دادن به موسیقی مثبت می تواند در عرض دو هفته تأثیر بگذارد. به شرکت کنندگان آموزش داده شد که به طور هدفمند تلاش کنند تا با گوش دادن به موسیقی مثبت هر روز به مدت دو هفته، خلق و خوی خود را بهبود بخشند.

سایر شرکت‌ کنندگان به موسیقی گوش می‌ دادند، اما به طور عمدی برای شادتر شدن هدایت نشدند. زمانی که بعداً از شرکت کنندگان خواسته شد تا سطح شادی خود را توصیف کنند، آنهایی که عمداً سعی در بهبود خلق و خوی خود داشتند، گزارش کردند که تنها پس از دو هفته احساس شادی بیشتری داشتند.

افسردگی

9. موسیقی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

محققان همچنین دریافته اند که موسیقی درمانی می تواند درمانی ایمن و موثر برای انواع اختلالات از جمله افسردگی باشد. یک مطالعه نشان داد که موسیقی درمانی راهی ایمن و کم خطر برای کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و بیماری پارکینسون است.

در حالی که موسیقی مطمئناً می تواند بر روحیه تأثیر بگذارد، نوع موسیقی نیز مهم است. موسیقی کلاسیک و مدیتیشن بیشترین فواید را برای تقویت خلق و خو ارائه می‌ دهند، در حالی که موسیقی هوی متال و تکنو بی‌ اثر هستند و حتی می‌ گویند مضر هستند.

10. موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای روانشناختی مهم موسیقی در توانایی آن در تقویت عملکرد نهفته است. در حالی که افراد هنگام راه رفتن و دویدن، فرکانس گام ترجیحی دارند، دانشمندان کشف کرده‌ اند که افزودن یک ضرب آهنگ قوی و ریتمیک، مانند آهنگ موزیکال سریع، می‌ تواند الهام بخش مردم برای افزایش سرعت باشد.

دوندگان نه تنها می توانند در هنگام گوش دادن به موسیقی سریعتر بدوند. آنها همچنین انگیزه بیشتری برای پایبندی به آن و نشان دادن استقامت بیشتر دارند. سرعت ایده آل برای موسیقی تمرین چیزی بین 125 تا 140 ضربه در دقیقه است.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که همگام سازی حرکات بدن با موسیقی می تواند به عملکرد بهتر و افزایش استقامت منجر شود، این تأثیر در موارد ورزش با شدت کم تا متوسط ​​بیشتر مشهود است. به عبارت دیگر، یک فرد معمولی بیشتر از یک ورزشکار حرفه ای، از گوش دادن به موسیقی سود می برد.

پس چرا موسیقی عملکرد تمرینی را افزایش می دهد؟ گوش دادن به موسیقی در حین ورزش، درک فرد از تلاش را کاهش می دهد. شما سخت‌ تر کار می‌ کنید اما به نظر نمی‌ رسد که تلاش بیشتری می‌ کنید. از آنجایی که توجه شما توسط موسیقی منحرف می‌ شود، کمتر متوجه علائم واضح فعالیت مانند افزایش تنفس، تعریق و درد عضلانی می‌ شوید.

حرف آخر

موسیقی می تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد اما همچنین دارای اثرات روانی قدرتمندی است که می تواند سلامت و تندرستی شما را بهبود بخشد. به جای اینکه موسیقی را سرگرمی خالص بدانید، برخی از مزایای ذهنی اصلی گنجاندن موسیقی در زندگی روزمره خود را در نظر بگیرید. در نتیجه ممکن است متوجه شوید که انگیزه، شادی و آرامش بیشتری دارید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه گوش دادن به موسیقی می تواند مزایای روانی داشته باشد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..