تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آسک ۸۰۰ ساله استهبان در باغ ملی شیراز

به گزارش افکارنیوز،

این روزها باغ ملی شیراز میزبان جشنواره خوراک های سنتی فارس است؛ جشنوارهای که در قالب 60 غرفه تخصصی، انواع خوراک ها، نان ها، دمنوش ها و غذاهای گرم و سرد سنتی همچنین هنرهای بومی و صنایع دستی مرتبط با حوزه خوراک معرفی می شود و تا 30 آذرماه نیز ادامه دارد.

در این جشنواره بیش از 200 نوع خوراک و غذاهای سنتی عرضه می شود؛ از آش گوجه و کلم پلو و دوپیازه شیرازی ها گرفته تا آش کارده کازرون و نان زردک و کماج استهبان و کباب کنجه و مسقطی لاری ها تا آبگوشت هکال و قراپونه اقلیدی ها را می توان در این جشنواره دید و مزه کرد.

اما در این میان صنایع دستی مرتبط با صنعت غذا و خوراک نیز وجود دارد که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، چرا که آنقدر تنوع غذایی در جشنواره دیده می شود که این صنایع دست ساز گاهی به فراموشی سپرده می شود.

یکی از این محصولات مرتبط، انواع ظروف سفالی، چینی و مسی همچنین آسک ها و تنورها و هاون هاست. محصولاتی که زمانی نه چندان دور کاربری داشته و هم اینک جایشان را به وسایل مدرن و کارخانه ای داده است و چنانچه این محصولات در نمایشگاه ها و جشنواره هایی از این دست معرفی نشود از یادها و خاطره ها نیز می رود.

در یکی از غرفه های جشنواره خوراک های سنتی فارس، برخی از این محصولات دیده می شود به طوری که با ورود به این غرفه می توان انواع ظروف سفالی، کوزه های بزرگ (کلوک)، هاون های سنگی و آسیاب های دستی را دید و آن طور که اسدا... برکت، هنرمند سفالگر استهبانی به خبرنگار ما می گوید؛ این محصولات دست ساز است و قدمت بسیاری دارد.

وی به وجود آسک سنگی قدیمی در این غرفه اشاره می کند و می گوید: این آسک سنگی 800 سال قدمت دارد و کاربری آن آردکردن گندم بوده است.

برکت ادامه میدهد: با اینکه دیگر کسی از این وسایل قدیمی استفاده نمی کند اما ضروری است نسل جوان با این محصولات آشنا شوند، هرچند که برخی از آنها به اشیا و اقلام

موزه ای بدل شده است.

این هنرمند سفالگر استهبانی بر ضرورت معرفی این محصولات تاکید می کند و می افزاید: چنانچه نمایشگاهی از صنایع دستی مرتبط با خوراک نیز برپا شود بسیاری از محصولات دست ساز هنرمندان به درستی معرفی خواهد شد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آسک ۸۰۰ ساله استهبان در باغ ملی شیراز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..