تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پریمال تراپی یا درمان اولیه چیست؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

پریمال تراپی یا درمان اولیه نوعی روان درمانی است که بر کمک به افراد در ارتباط با عمیق ترین عواطف و احساسات تمرکز دارد. هدف از درمان اولیه کمک به افراد برای حل مسائل روانشناختی با اجازه دادن به آنها برای بیان عواطف و احساسات خود در یک محیط امن و حمایتی است.

درمان اولیه در دهه 1960 توسط دکتر آرتور جانوف، روانشناس و روانکاو ایجاد شد. یانوف در کتاب خود “فریاد اولیه” نظریه خود را در مورد درمان اولیه بیان کرد.

نظریه جانوف این است که مسائل روانی ناشی از عواطف و احساسات سرکوب شده است. او معتقد است که این احساسات سرکوب شده می تواند باعث بروز انواع مشکلات روانی از جمله اضطراب، افسردگی و خشم شود.

نظریه یانوف همچنین بیان می کند که درد سرکوب شده از زندگی یک فرد می تواند به علائم فیزیکی مانند زخم، سردرد و آسم تبدیل شود. به گفته یانوف، درد روانی به حوادثی در زندگی افراد برمی‌ گردد که برای آن‌ ها آنقدر آسیب‌ زا بود که نمی‌ توانستند کاملاً خودآگاه خود را بپذیرند یا در آن ادغام شوند. حوادث می تواند شامل آزار جسمی یا عاطفی، غفلت یا یک رویداد آسیب زا مانند جنگ باشد.

یانوف معتقد بود که تنها راه حل مشکلات روانی بیان احساسات و عواطف سرکوب شده است. نظریه یانوف این است که افراد برای درمان و حل مسائل روانی خود باید این احساسات سرکوب شده را رها کنند.

در درمان اولیه، افراد تشویق می شوند تا افکار و احساسات خود را آزادانه در یک محیط امن و حمایتی بیان کنند. این می تواند شامل صحبت کردن، گریه کردن، فریاد زدن یا ایجاد صدا باشد. در طول این فرآیند، افراد تحت درمان تشویق می‌شوند تا به رهایی از احساسات سرکوب‌ شده‌ ای که ممکن است تجربه کنند، توجه دقیق داشته باشند.

تکنیک های درمان اولیه

در حالی که هیچ “تکنیک” رسمی برای پریمال تراپی وجود ندارد، مراحل خاصی وجود دارد که احتمالاً از طریق آنها کار خواهید کرد. این مراحل شامل موارد زیر است:

1. بازگشت: در رگرسیون، حوادث آسیب زای گذشته را دوباره در زندگی خود تجربه خواهید کرد. ممکن است برخی از همان احساساتی را که در این حوادث داشتید تجربه کنید. در طول این مرحله، مهم است که به خود اجازه دهید هر خاطره یا احساسی را که در حال حاضر برای شما ایجاد می شود، احساس کنید.

2. آزاد کردن: در این مرحله، شما تشویق می شوید که احساسات و عواطف خود را در حین ظهور بیان کنید. این می تواند شامل صحبت کردن، فریاد زدن، گریه کردن یا ایجاد صدا باشد. گاهی اوقات ممکن است در این مرحله احساس ناراحتی یا حتی ترسناکی داشته باشید. احتمالاً آزاد شدن احساسات سرکوب شده ای را که در طول زندگی در بدن شما ذخیره شده است، تجربه خواهید کرد.

3. ادغام: در ادغام، شما شروع به کنار هم قرار دادن قطعات داستان زندگی خود خواهید کرد. این می‌تواند زمانی باشد که بین رویدادهای مختلف زندگی‌ تان و تأثیر آنها بر شما ارتباط برقرار می‌ کنید. همچنین ممکن است شروع کنید به بخشیدن خود و دیگران به خاطر چیزهایی که در گذشته شما اتفاق افتاده است.

4. نتیجه: در این مرحله، شما در مورد مسائلی که در درمان اولیه به آن پرداخته شده است، احساس پایان خواهید داشت. ممکن است متوجه شوید که اکنون می توانید آزادانه تر و بدون بار درد عاطفی حل نشده زندگی کنید.

درمان اولیه همراه با چه چیزی می تواند کمک کند

درمان اولیه برای کمک به افراد با طیف گسترده ای از مسائل، از جمله مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی و خشم استفاده می شود. همچنین ممکن است برای درمان علائم فیزیکی که تصور می شود ناشی از احساسات سرکوب شده است استفاده شود. علائم درمان شده با پریمال تراپی شامل زخم، سردرد، کمردرد، آسم، کهیر و حتی سرطان است.

ممکن است از درمان اولیه برای کمک به بهبودی افراد از مشکلات دوران کودکی، به ویژه موارد سوء استفاده استفاده شود. این می تواند شامل آزار جسمی یا عاطفی، سوء استفاده جنسی یا بی توجهی باشد. درمان اولیه ممکن است برای کمک به بزرگسالان استفاده شود تا خاطرات حوادثی را که از دوران کودکی سرکوب کرده‌ اند حل کنند. این می تواند شامل مواردی مانند مرگ والدین، آزار جسمی یا عاطفی یا بی توجهی باشد.

همچنین ممکن است از درمان اولیه برای کمک به افراد در پردازش رویدادهای آسیب زا در زندگی بزرگسالی خود استفاده شود. این می تواند شامل تغییرات عمده زندگی، طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست، از دست دادن شغل یا هر رویداد آسیب زای دیگری باشد که ممکن است اخیرا اتفاق افتاده باشد. برخی از افراد برای کمک به مقابله با احساساتی که در این مواقع استرس زا تجربه می کنند، به درمان اولیه می پردازند.

خواص پریمال تراپی

مزایای درمان اولیه معمولاً در ادبیات علمی ارزیابی نشده است. به همین دلیل، درک این نکته مهم است که مزایای پیشنهادی درمان اولیه که در زیر ذکر شده است، ماهیت نظری دارند و با شواهد تحقیقاتی کافی پشتیبانی نشده اند:

افرادی که تحت پریمال تراپی قرار می گیرند ممکن است پس از بیان احساسات و عواطف خود احساس آرامش کنند. آنها ممکن است احساس کنند که بالاخره برخی از مسائلی را که سال ها برایشان دردسر ایجاد می کرد حل کرده اند. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که قادر به حل خاطرات آسیب زا هستند که از دوران کودکی با آنها زندگی می کردند. این می تواند برای افرادی که احساس راحتی نکرده اند و در مورد حوادث خاص قبل از درمان اولیه، یا کسانی که به طور کامل احساسات پیرامون خود را پردازش نکرده اند مفید باشد. درمان اولیه همچنین ممکن است به افراد کمک کند تا رویدادهای اخیر را که ممکن است باعث درد در زندگی آنها شده است، مانند طلاق یا مرگ یکی از عزیزانشان پردازش کنند. این نوع درمان می تواند به افراد کمک کند تا با احساساتی که دارند کنار بیایند و شروع به عبور از رویداد کنند. چیزهایی که باید در نظر بگیرید

پریمال تراپی برای همه مناسب نیست. برخی از افراد ممکن است فرآیند ابراز احساسات و عواطف خود را بسیار دشوار یا ناراحت کننده بدانند. مهم است که به یاد داشته باشید که درمان اولیه یک تجربه شخصی است و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد.

اگر به فکر درمان اولیه هستید، مهم است که با یک درمانگر صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر. هر درمانگری در درمان اولیه ماهر نیست، بنابراین باید مطمئن شوید که فردی که انتخاب می‌ کنید در این زمینه تجربه دارد. همچنین می‌ توانید درباره مدت زمانی که یک جلسه ممکن است طول بکشد و چه چیزی از این تجربه انتظار دارید صحبت کنید.

جلسات درمانی اولیه معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. افرادی که در درمان اولیه شرکت می کنند ممکن است پس از هر جلسه متوجه کاهش تنش شوند. این به این دلیل است که فرآیند ابراز احساسات و عواطف تأثیری مشابه تمرینات بدنی دارد.

چه طور باید شروع کرد

اگر به درمان اولیه علاقه دارید، بهترین گزینه ممکن است صحبت با یک درمانگر باشد که در این فرآیند تخصص دارد. اگر این چیزیست که برای شما مناسب است، می توانند به شما کمک کنند تا سفر شخصی خود را برای رهایی عاطفی آغاز کنید.

همچنین ممکن است قبل از کار با یک متخصص، تحقیقات بیشتری در مورد روند درمان اولیه انجام دهید. این می تواند به شما در درک اصول اولیه درمان و آنچه از جلسات شخصی خود انتظار دارید کمک کند.

حرف آخر

درمان اولیه یک شکل منحصر به فرد از درمان است که می تواند برای برخی افراد مفید باشد. به یاد داشته باشید که همه چیز را با سرعت خود پیش ببرید و هرگز در کاری عجله نکنید. تصمیم برای انجام درمان اولیه باید یک تصمیم متفکرانه باشد که با احتیاط و دقت گرفته شود.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پریمال تراپی یا درمان اولیه چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..