تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات احیای برجام

طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات احیای برجام

روزنو :وب‌سایت تحلیلی «فارین افیرز» در گزارشی به طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران اشاره می‌کند و سپردن مأموریت مهار ایران به اسرائیل را بدترین انتخاب ممکن می‌داند.

سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به خاورمیانه در زمانی حساس صورت می‌گیرد. آخرین تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات متوقف‌شده میان ایران و ایالات متحده بر سر احیای برنامه هسته‌ای در حال انجام است؛ آن هم در شرایطی که زمان به ضرر ایالات متحده است. ایران رفته‌رفته در حال تبدیل‌شدن به کشوری هسته‌ای است (به ادعای این وب‌سایت). اسرائیل البته مدت‌هاست که صراحتاً اظهار داشته ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. ترور دانشمندان هسته‌ای و موشکی و مقامات نظامی ایران، خرابکاری‌های سایبری، حملات هوایی به اهداف ایرانی در سوریه و تقویت قابلیت‌های هجومی ارتش اسرائیل به‌منظور ایجاد آمادگی برای حمله به سایت‌های هسته‌ای و تأسیسات نظامی ایران همگی در راستای این هدف انجام می‌گیرند. همچنین و با حمایت آمریکا، اسرائیل به‌دنبال همکاری با تعدادی از کشورهای عربی به‌منظور ایجاد ائتلافی دفاعی در مقابل ایران است.

این تحولات، برنامه‌های واشنگتن برای خاورمیانه را برهم می‌زند. دولت بایدن همواره استدلال کرده که احیای برجام بهترین راه کنترل برنامه هسته‌ای ایران است؛ اما به‌نظر می‌رسد که در صورت عدم موفقیت، آماده تشدید فشار اقتصادی علیه ایران و حمایت از سیاست تهاجمی اسرائیل است. خروجی این حمایت ممکن است تکمیل توافق‌نامه‌های موسوم به «ابراهیم» با یک پیمان نظامی میان کشورهای عربی و اسرائیل باشد.

این وضعیت یادآور دهه 1970 است؛ زمانی‌که ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، وظیفه تأمین امنیت خاورمیانه را به شاه ایران واگذار کرد و گویا دولت بایدن نیز قصد دارد وظیفه مهار ایران به اسرائیل را واگذار کند. این رویکردی مخاطره‌آمیز است؛ زیرا مأمور جدید ایالات متحده یعنی اسرائیل، بازیگری است که به‌وضوح به‌دنبال تشدید تنش است. بنابراین، واشنگتن باید راهبرد متفاوتی را اتخاذ کند؛ راهبردی که هدفش جلوگیری از درگیری و تشدید تنش در منطقه است و راهبردی که به‌دنبال ایجاد چارچوب امنیت منطقه‌ای از طریق کمک به افزایش تعاملات منطقه‌ای میان ایران و همسایگان عرب خود است.

نخستین گام دولت بایدن در راستای کاهش تنش در منطقه باید تعیین خطوط قرمز برای اسرائیل و تأکید بر ضرورت محدودکردن حملات تحریک‌آمیز علیه ایران باشد. آمریکا همچنین باید یک استراتژی ثبات برای خاورمیانه تنظیم کند. نخستین پایه این استراتژی، امضای توافق هسته‌ای جدید با ایران خواهد بود؛ توافقی که توجیه اقدام نظامی فوری اسرائیل علیه ایران و اقدامات تلافی‌جویانه بعدی ایران در پی آن را از بین ببرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات احیای برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..