تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چشم ها به دوحه دوخته شده است

چشم ها به دوحه دوخته شده است

روزنو :انریکه مورا، قبلا در سفر به تهران در اواسط ماه مه، تعهدی اساسی برای ادامه مذاکرات دریافت کرده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. بورل اکنون از جایگاه سیاسی خود برای پیشبرد مذاکرات استفاده می کند. با این حال، یک موضوع مهم حل نشده: ایران خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران و پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات متزلزل بر سر توافق هسته ای با ایران باید در چند روز آینده از سر گرفته شود. بورل گفت که از واشنگتن و تهران به خاطر حسن نیت تشکر می کند، اما همچنین خاطرنشان کرد که اکنون باید تصمیماتی سیاسی در دو پایتخت اتخاذ شود. با این حال، دیپلمات‌های سایر کشورهای عضو توافق در مورد عبور از بن بست محتاط بودند. بورل نیز در تهران گفت: «هنوز نمی‌داند آیا دو طرف می‌توانند بر مشکلات سیاسی خود غلبه کنند یا خیر».

در محافل دولت فدرال گفته شده که سران کشورهایی که برای اجلاس G-7 گرد هم آمده‌اند، در مورد این موضوع صحبت خواهند کرد. در بیانیه آنها آمده است: «در حال حاضر با ایران در مرحله افزایش فعالیت دیپلماتیک هستیم. این وضعیت باید مورد بحث قرار گیرد و ما در مورد آن گفت وگو خواهیم کرد.»

انریکه مورا، قبلا در سفر به تهران در اواسط ماه مه، تعهدی اساسی برای ادامه مذاکرات دریافت کرده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. بورل اکنون از جایگاه سیاسی خود برای پیشبرد مذاکرات استفاده می کند. با این حال، یک موضوع مهم حل نشده: ایران خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران است.

این تحریم ها به خاطر حمایت سپاه پاسداران از سازمان های تروریستی، اعمال شده اند. جو بایدن از لغو تحریم‌ها به‌طور جامع امتناع می‌کند، زیرا ایران حتی از بحث در مورد سیاست منطقه‌ای خود که بسیاری از کشورها آن را یک تهدید می‌دانند، یا برنامه موشکی‌اش خودداری می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران اطمینان داد که کشورش خواستار ادامه مذاکرات است. اما در عین حال در تلویزیون دولتی تاکید کرد: تحریم ها باید برداشته شوند. اکنون قرار است مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم در منطقه خلیج فارس به دنبال راه حل باشند.

اینکه آیا می توان این بار به موفقیت دست یافت یا خیر، نامشخص است. بورل با رابرت مالی به توافق رسیده بود، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از نزدیکی دو طرف یا ارائه امتیازات مشخص وجود ندارد. متن مورد مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 از اواسط مارس آماده بوده و از آن زمان به دلیل اختلاف بر سر تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، مذاکرات متوقف شده است.

تندروها در تهران دیگر بازگشت به توافق را کاملاً ضروری نمی‌دانند، زیرا ایران به دلیل قیمت بالای انرژی از فروش نفت به چین درآمد خوبی کسب می‌کند. با این حال، جمهوری اسلامی در صورت لغو تحریم‌ها، به‌ویژه از سوی اتحادیه اروپا، می‌تواند بیش از دو برابر نفتی را که در حال حاضر به چین صادر می‌کند، در بازار جهانی با قیمت‌های بسیار بالاتر بفروشد. اما در تهران، در اردوگاه تندروها تنها تعداد اندکی طرفدار این خط مشی هستند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چشم ها به دوحه دوخته شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..