تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۸۶ روستای استان زنجان در تنش آبی دائم هستند/ پساب، مطمئن‌ترین منبع برای استفاده صنایع است

ساعت: 10:53 منتشر شده در مورخ: 1401/04/07 شناسه خبر: 1879140

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید براینکه صرفه‌جویی در مصرف آب منحصر به یک هفته نیست گفت: روستاهای دارای مشکل آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم که ۸۶ روستا دارای تنش دائم آبی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; علیرضا جزءقاسمی، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صرفه‌جویی نباید منحصر به یک هفته شود و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، نیازمند مصرف بهینه از آب در طول سال هستیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی، موضوع جهانی است، خاطرنشان کرد: حدود 30 سال است که درگیر خشکسالی هستیم هر چند در بعضی سال‌ها ترسالی می‌شود اما در مجموع در وضعیت خشکسالی قرار داشته‌ایم.

جزءقاسمی افزود: میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت 28 درصد کاهش داشته به‌گونه‌ای میانگین بارش باید 300 میلی‌متر باشد که 82 میلی‌متر کمتر از این میزان بوده است.

وی ادامه داد: این امر در استان زنجان که بیش از 75 درصد تامین آب، متکی به منابع زیرزمینی است، تاثیر می‌گذارد ضمن اینکه بارش‌ها از برف، تبدیل به باران شده و همچنین به‌صورت رگباری و کوتاه‌مدت است که اجازه جذب را نمی‌دهد.

*‌ ذخیره سد تهم 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیتان اینکه سفره‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها وضعیت مناسبی ندارند، گفت: امسال ذخیره آب سد تهم 50 درصد نسبت به سال قبل کمتر شده و این در حالی است که در سال گذشته نیز در تامین منابع آبی مشکل داشتیم لذا تمام این موارد می‌طلبد که از منابع موجود به‌صورت بهینه مصرف کنیم.

وی تصریح کرد: تقاضای آب را با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی باید مدیریت کرده و بخشی را هم با پروژه‌هایی برطرف کنیم که در دست اجرا داریم.

جزءقاسمی ابراز کرد: بیش از 236 پروژه در روستاها در دست اجرا داریم اما به علت خشکسالی، وضعیت مناسبی در روستاها نداریم و حتی چاهی که اخیراً حفر شده بود، خشک شده است.

*‌ 24 درصد آب در شهرها و 50 درصد در روستاها به هدر می‌رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شُرب به ترتیب 90 ، 4 و 6 درصد است، اظهار داشت: علت تاکید بر مصرف بهینه در بخش آب شُرب این است که تامین آب شُرب، گران است.

وی با اشاره به هدررفت آب به 2 روش ظاهری و واقعی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف آب زیادی دارند.

جزءقاسمی با بیان اینکه هدررفت ظاهری مربوط به مصارف بدون کنتور و انشعابات غیرمجاز است، افزود: 50 درصد آب در روستاها و 24 درصد در شهرها به هدر می‌رود که در هر 2 بخش 50 درصد هدررفت ظاهری و 50 درصد نیز واقعی است در حالی که میزان هدررفت آب شهری در کشورهای توسعه‌یافته 15 درصد است.

*‌ پساب، مطمئن‌ترین منبع برای استفاده صنایع است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در خصوص بازچرخانی آب به چرخه مصرف گفت: در این خصوص پروژه‌هایی در 7 شهرستان استان در حال اجرا و بهره‌برداری داریم و همچنین یک پروژه روستایی در حال بهره‌بهره‌برداری و 2 پروژه روستایی نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه پساب، مطمئن‌ترین منبع برای استفاده صنایع بوده و 99.9 درصد فاضلاب‌ها، آب است، اظهار داشت: فاضلابی که اجرا می‌کنیم طبق قوانین برای فاضلاب انسانی بوده و شرکت آب و فاضلاب، مسئول آب جوی‌ها یا بالا آمدن چاه‌های جذبی نیست گرچه در خیلی موارد این آب‌ها را نیز به فاضلاب متصل می‌کنند.

جزءقاسمی با بیان اینکه سامانه تلفنی 122 به‌صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این سامانه، تمام مواد مربوط به حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی را دریافت و کد رهگیری ارائه می‌دهد که شهروندان با استفاده از این کد رهگیری می‌تونند تمام خدماتی که مورد نظرشان بوده را خیلی راحت و سریع پیگیری کنند.

*‌ 86 روستای استان زنجان در تنش آبی دائم هستند

وی در خصوص استفاده از مشارکت‌ها در پروژه‌ها بیان کرد: بخشی از مشارکت‌ها توسط خود اهالی صورت می‌گیرد، بخشی از محل اعتبارات دهیاری‌ها است و بخش دیگری نیز توسط خیرین صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه برخی مشارکت‌ها نیز توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، گفت: برای مثال؛ آبرسانی به 23 روستا با کمک پاکشوما است که لوله‌ها را شرکت می‌خرد و خرید اتصالات و اجرای پروژه با آبفا و از محل منابع داخلی است که سهم هر کدام (آبفا و پاکشوما) 4.5 میلیارد تومان است و شرکت جی.تی.آی پارسیان نیز آبرسانی به 17 روستا را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه روستاهای دارای مشکل در آب را تقسیم‌بندی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: 86 روستا دارای تنش دائم آبی هستند، 116 روستا تنش آبی فصلی دارند و فقط در فصل تابستان و عمدتاً به دلیل مصارف خارج از عرف دارای تنش آبی هستند، 169 روستا به دلیل مشکل تاسیساتی، فرسوده شدن تاسیسات و خشک شدن منابع آبی دارای مشکل هستند و 137 روستا نیز که عمدتاً روستاهای کمتر از 20 خانوار هستند تحت پوشش شرکت آبفا قرار ندارند.

جزءقاسمی با بیان اینکه در مجموع 508 روستا تحت پوشش شرکت آبفا هستند، افزود: در 236 روستا پروژه اجرا می‌کنیم و در سه‌ماهه اول سال جاری نیز در 51 روستا توانستیم مشکل اب را برطرف کنیم.

*‌ 100 درصد شهرها و 90 درصد روستاها تحت پوشش شرکت آبفا هستند

وی بیان کرد: 100 درصد شهرها و 90 درصد روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در کنار محدودیت‌های اعتباری برای اجرای شبکه فاضلاب، نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر برای اخذ مجوز و همچنین صبر و تحمل شهروندان برای اجرای پروژه‌ها نیز هستیم، گفت: در سال 1399 و 1400 به دلیل عدم صدور مجوز خفاری نتوانستیم فاضلاب را اجرا کنیم اما امسال با حضور مدیریت جدید در شهرداری، تعاملات نیز خوب شده و اجرای 50 کیلومتر فاضلاب را در برنامه داریم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 60 درصد شهر زنجان و در مجموع 40 درصد کل استان تحت پوشش شبکه فاضلاب است.

جزءقاسمی یادآور شد: در سال گذشته 1856 فقره انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۸۶ روستای استان زنجان در تنش آبی دائم هستند/ پساب، مطمئن‌ترین منبع برای استفاده صنایع است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..