تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهشتی با ژنرال هایزر مذاکره کرد؟ / معمای تاریخی جمهوری اسلامی

در سالروز انفجار ۷ تیر و شهادت آیت الله بهشتی ، همانند همیشه، توجه رسانه ای به ابعاد شخصیتی و کارنامه عملکردی وی افزایش یافته است . یکی از نکات مناقشه برانگیز و محل بحث ، تایید و رد ملاقات آیت الله بهشتی با ژنرال هایز آمریکایی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب است که به یکی از معاماهای مهم تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی تبدیل شده است .

در تازه ترین رخداد، دیروز، سید عزت الله ضرغامی که اکنون وزیر میراث فرهنگی است و در سال ۵۸ از دانشجویان پیرو خط امام بوده ، نوشت:

مرحوم حاج احمد آقا به لانه‌ی جاسوسی آمد. دانشجویان، از ملاقات هایزر با شهید_بهشتی سؤال کردند. ایشان گفتند: این ملاقات به دستور حضرت امام (ره) و برای اطلاع از برنامه‌های امریکا بود. شهید بهشتی، به بهترین نحو این مأموریت را انجام دادند.

بهشتی با ژنرال هایزر مذاکره کرد؟ / معمای تاریخی جمهوری اسلامی

در نقطه مقابل چنین دیدگاهی ، نظرات متفاوتی هم بیان شده است . از جمله ،سایت «بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی» که تنها منبع رسمی اخبار و آثار شهید بهشتی است ، در مطلبی به بررسی این ادعا پرداخته و نوشته است :

ابراهیم یزدی در کتاب «آخرین تلاش ها در آخرین روزها» درباره تماس بهشتی با نظامیان نوشته است:«تا آنجا که من شخصا در جریان بودم مرحوم دکتر بهشتی در اواخر دی ماه ۱۳۵۷ طی یک مکالمه تلفنی موضوع تماس با نظامیان را مطرح ساخت و با صراحت اظهار داشت که آن را بطور قطع مفید و عدم تماس را مضر تشخیص می دهد.

مرحوم بهشتی ضمن بیان نظر خود،از امام کسب تکلیف کرد.امام در ۲۷ دی ماه ۱۳۵۷ در پاسخ سوال مربوط به تماس با نظامیان ضمن موافقت با نظر دکتر بهشتی در جواب گفتند: «تماس بگیرید،دلگرم کنید،اطمینان بدهید که حال ارتشی ها خیلی بهتر خواهد شد،قولی ندهید که عمل نشود.»

بهشتی با ژنرال هایزر مذاکره کرد؟ / معمای تاریخی جمهوری اسلامی

بیشتر بخوانید :


یزدی در این کتاب جلسه پرسش و پاسخ دکتر بهشتی در ۱۸ بهمن ۱۳۵۸ را منتشر کرده که بهشتی درباره ملاقات با ژنرال رابرت هایزر،از فرماندهان عالی رتبه ارتش آمریکا گفته بود:«من هیچ برخوردی نداشتم که فردی به نام هایزر در آن وجود داشته باشد.مگر اینکه کسی بدون این نام در برخوردها حضور داشته و شرکت داشته باشد.به هر حال دیدار و قراری با شخصی به نام هایزر برایم گذاشته نشده بود تا دیداری داشته باشم.»

در گفت و شنود دیگری این مساله بار دیگر مطرح شد که بهشتی در پاسخ گفت:«من با ایشان(هایزر)آشنایی نداشته ام و تا آنجا که به خاطر دارم ملاقاتی هم نداشته ام.در موقعی که شورای انقلاب تشکیل شده بود،این صحبت به میان آمد که سران ارتش از طریق آقای مهندس بازرگان تماس گرفته بودند،چون آن موقع آقای مهندس بازرگان هم عضو شورای انقلاب بودند، سران ارتش از طریق آقای مهندس بازرگان تماس گرفته بودند که می خواهند با بعضی از اعضای شورای انقلاب ملاقاتی داشته باشند،از جمله پیشنهاد شد که در این ملاقات من هم شرکت کنم.ولی من به دلایلی در این ملاقات شرکت نکردم.

اگر هایزر در آن جمع سران ارتش در آن موقع بوده و ملاقاتی با بعضی از اعضای شورای انقلاب که در آن جمع حضور داشتند،داشته اطلاعی ندارم.ولی تا آنجا که بخاطر دارم با او هیچگونه ملاقاتی نداشته ام…در عین حال ، لازم می دانم این مطلبی را که در مصاحبه های پارسال هم گفته ام تکرار کنم که اگر حل و فصل مسایل ایران ایجاب می کرد که هایزر را بپذیرم می پذیرفتم.اگر ایجاب می کرد و وظیفه بود می پذیرفتم.آنچه می گویم فقط به عنوان این است که چنین واقعیتی نبوده است و نمی خواهم بگویم که آن دوستانی که رفته اند و صحبت کرده اند کار بدی کرده اند.چون آنها بر طبق وظیفه ای که شورای انقلاب به عهده آنها گذاشته بود،عمل کرده اند.»

2121




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهشتی با ژنرال هایزر مذاکره کرد؟ / معمای تاریخی جمهوری اسلامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..