تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعتراض چندباره چمران به برگزاری نمایشگاه در سئول/ خدشه‌دار شدن ساحت مدیریت شهری با ترافیک عصرگاهی

در جلسه امروز شورای شهر تهران نیز به مانند گذشته مسئله برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و ترافیک حاصل از آن موجب اعتراض اعضی شورای شهر تهران شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و سیزدهمین جلسه شورا با اشاره به برگزاری نمایشگاه پر ازدحام الکامپ در محل دائمی نمایشگاه ها واقع در بزرگراه شهید چمران گفت: برای چندمین بار است که یادآوری می کنیم برگزاری نمایشگاه های پر ازدحام و نیز چند نمایشگاه همز مان خلاق مقررات و توافق نامه با سازمان نمایشگاه ها است.

چمران ادامه داد: متاسفانه بار دیگر شاهد ترافیک پر ازدحامی بودیم که به واسطه نمایشگاه الکامپ در محور های مواصلاتی در محدوده بزرگراه شهید چمران شده بود هر چند که پلیس راهور تهران تلاش های گسترده ای در جهت روان سازی ترافیک داشت ولی اصولا پلیس راهنمایی و رانندگی نباید اجازه برگزاری این نمایشگاه را می داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس توافقی که با شهرداری ، نیروی انتظامی و سازمان نمایشگاه منعقد شده برگزاری نمایشگاه های پر ازدحام و هم زمان خلاف مقررات است و عدم پایبندی به این توافق نامه به معنای نقض آشکار حقوق شهروندان است و در چنین شرایطی آقایان 5 نمیاشگاه همزمان در این محل برگزار می کنند که تبعات و مشکلاتش تنها متوجه مردمی است که از محور های مجاور ترد می کنند.

چمران در ادامه به رخداد های تاریخی روزهای هفته اشاره کرد و افزود: میلاد رسول گرامی اسلامی و نیز امام جعفر صادق (ع) را به همه ی مسلمانان تبریک می گوییم.

وی در ادامه یاد آور شد: در این روزها جا دارد از پیروزی های رزمندگان اسلام و مدافعین حرم یاد کنیم که با رشادت های خود موجبات آزادی حلب دومین شهر مهم سوریه را فراهم آوردند. پیروزی ای که در سایه رشادت های مدافعین حرم، ارتش سوریه و نیروهای مردمی عراق میسر شد تا این شهر از لوث وجود داعشیان که نوکران امریکایی ها و صهیونیست ها هستند پاک شود.

چمران ابراز امیدواری کرد؛ در سایه همین همدلی ها و تلاش ها به زودی ریشه این تکفیریهای سر سپرده به امریکا و اسراییل در منطقه خشکانده شود.

سالروز شهادت دکتر مفتح در 27 آذر ماه و نیز سالروز خاک سپاری شهید محمد جواد تندگویان از دیگر وقایعی بود که رییس شورای اسلامی شهر تهران به آنها اشاره کرد.

*محدوده های جنوبی و مرکزی شهر آکنده از خاک سست، آب انبار ها و تاسیسات فرسوده هستند

احمد دنیا مالی نیز با اشاره به فرو نشست زمین در میدان محمدیه که در روز قبل اتفاق افتاده بود گفت: فرو نشستی در میدان محمدیه به واسطه عملیات حفاری مترو صورت گرفت که خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشت اما توجه به چند نکته در این حادثه حائز اهمیت است.

دنیا مالی ادامه داد: در محدوده های جنوبی و مرکزی شهر بافت خاک سست و ناپایدار است و این در حالی است که تاسیسات فرسوده شهری از مدت های قبل در این محدوده ها نوسازی نشده اند.

وی افزود: از جهتی وجود آب انبار ها و قنوات در این محدوده ها که مدت ها می شود خالی از آب شده موجبات سستی بیشتر خاک را فراهم آورده است.

دنیا مالی گفت: از طرفی ما مجبور هستیم به واسطه رعایت قوانین برای احداث خطوط مترو از زیر شریان های اصلی و محور های مواصلاتی حفاری ها را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این شرایط سبب شد تا شرکت مترو در عملیات حفاری مذکور از دستگاه تی بی ام استفاده کند و از عملیات حفاری به روش دستی اجتناب ورزد چرا که در این صورت امکان بروز حادثه بسیار افزایش می یافت. این امر حاکی از آن است که توجه به مسائل ایمنی صورت گرفته است.

دنیا مالی بیان کرد: با این وجود باید در نظر داشت به دلیل شرایط ویژه این محدوده و در کنار آن حجم وسیعی از عملیات های حفاری در این محدوده ها توجه به مسائل ایمنی دو چندان ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه سخنان خود26 آذر ماه روز حمل و نقل گرامی داشت و گفت: در سال 62 به واسطه شرایط جنگی حاکم بر کشور ما مشکلات بسیاری در مورد ورود کالاهای اساسی داشتیم. با این وجود با فرمان حضرت امام و حضور همه جانبه رانندگان بین جاده ای بحران را از سر گذراندیم . به همین مناسبت در سال 76 وزارت راه 26 آذر ماه را روز حمل و نقل نام گذاری کرد و در تقویم ملی کشور گنجاند.

دنیا مالی گفت: جا دارد از زحمات کسانی که در بیابان ها و دشت ها شبانه روزی فعالیت می کنند تا کالای اساسی به دست هموطنانمان برسد، کسانی که در طول دفاع مقدس نقش بی بدیلی در پشتیبانی جبهه ها داشتند قدر دانی کنیم و این روز را به همه آنان تبریک می گوییم.

*ترافیک عصرگاهی ساحت مدیریت شهری را خدشه دار کرده است

اقبال شاکری با اشاره به وضعیت اسفناک ترافیک عصر گاهی پایتخت گفت: اتفاقی که افتاده این است که ترافیک عصر گاهی تهران از حد بی نظمی فراتر رفته و شاهد حرج و مرج ترافیکی هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه خطوط قرمز قانون ترافیکی در نوردیده شده و رانندگان وسایل نقلیه نه توجهی به چراغ قرمز راهنمایی دارند و نه توجهی به خطوط ویژه، گویی از ساعت 16 به بعد قانونی در شهر حکم فرما نیست و این امر سبب شده ساحت مدیریت شهری خدشه دار شود.

رئیس کمیته عمران شورا اظهار داشت: بهبود وضعیت ترافیک همکاری همه دستگاه های مسئول را می طلبد و لذا باید هر چه سریعتر اقدامی از سوی مدیرت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه صورت پذیرد.

*حسابرسی ها باید به دغدغه شهرداری تبدیل شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید حسابرسی ها دغدغه خود بداند افزود: نامعلوم بودن وضعیت برخی پروژه های مشارکتی در مناطق به عنوان یک بند مشترک در حسابرسی ها به چشم میخورد به همین منظور کمیسیون برنامه وبودجه گزارش کلی از پروژه های مشارکتی سطح شهر تهران تهیه کرده است که نشان میدهد باید ساماندهی شوند.

علی رضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش حسابرسی سال 92 مناطق 2و 5 شهرداری تهران در سیصدو سیزدهمین جلسه شورا اظهار داشت: متاسفانه در گزارش های حسابرسی یک بند مشترک است و آن نامعلوم بودن مستندات پروژه های مشارکتی در سطح شهر است. به همین منظور در این خصوص گزارشی تهیه شده است و از شهرداری می خواهیم که نسبت به تعیین وضعیت این پروژه ها که بخش اعظیمی از سرمایه شهر در آنها نهفته است اقداماتی انجام دهد.

علی رضا دبیر در ادامه یادآور شد: نکته مشترک دیگری که حسابرس به آنها استناد کرده و ایراد گرفته است عدم وصول مطالبات از شرکت ها و سازمان ها است که این خود بخشی از درآمد های شهرداری است که باید برای وصولشان تدابیری اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه با اشاره به ساخت و سازها در منطقه2 اظهار داشت: یکی از نکات قابل توجه دراین منطقه عدم تعیین تکلیف فاز 2 پروژه میلاد و برخی پروژه های مشارکتی در منطقه است.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین از بررسی حسابرسی همزمان سالهای 93 و 94 خبر داد و گفت: برای برطرف شدن ایرادها در شهرداری تهران ضرورت دارد که شهرداران مناطق برای موضوع حسابرسی ها زمان بگذارند.

وی تاکید کرد: حسابرسی باید به دغدغه ای برای شهرداران تبدیل شود به گونه ای که همانند موضوع درآمدها که جلسه هفتگی برای آن تشکیل می شود برای اصلاح حسابرسی نیز جلسات هفتگی برگزار شود.

دبیر اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر آمادگی های لازم برای این موضوع را دارد و تا زمانی که این موضوع برای شهرداری تبدیل به دغدغه نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاق خاصی رخ دهد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز افزود: در حسابرسی از مناطق مذکور نکته ای که قابل تامل است عدم پرداخت مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی است که بعضا ارقام قابل توجهی را شامل می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: مطالبات شهرداری علاوه بر دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز بالاست که جادارد همانطور که برای پرداخت دیون شهرداری به مردم تلاش میکنیم به دنبال دریافت دیون شهرداری از مردم هم باشیم.

شاکری همچنین خاطر نشان ساخت: یکی از دلایلی که پروژه های مشارکتی دچار مشکل می شوند نامشخص بودن بهره بردار یا مسئول پروژه است. در این بخش ها منابع درآمدی هنگفتی نهفته است اما بنا به دلایل فوق از آنها محرومیم و در آخر باید برای تامین منابع از بانکها و سایر منابع دیگر متوصل شویم.

احمد حکیمی پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرس شورا خواستار ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از حسابهای پرداختنی شد.

احمد دنیامالی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص موضوعات مالی شهرداری بر ضرورت توجه به پروژه های مشارکتی تاکید کرد و گفت: توجه به پروژه های مشارکتی می تواند برخی از بندهای حسابرسی را شفاف تر کند.

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان استماع گزارش حسابرسی منطقه 2 گفت: یکی از مشکلات اساسی این منطقه ایجاد برج های متعدد است که نتیجه آن خارج شدن منطقه از بافت قدیمی خود است.

وی اظهار داشت: ساخت و سازهای بی رویه خطراتی را برای ساکنان ایجاد می کند به گونه ای که در زمان بحران این ساخت و سازها می تواند فاجعه بشری را پدیدار کند.

رئیس کمیته هنری شورا همچنین خواستار توضیح در خصوص برگه های غیر رسمی صدور عوارض در مناطق شد که رئیس شورای شهر تهران به پاسخ پیشین معاون شهرسازی درباره این موضوع اشاره و بر عدم اقناع شدن از پاسخ تاکید کرد.

اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران به موضوع سرمایه گذاری ها در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بیش از دو دهه است که از سرمایه گذاری ها در پروژه ها در شهرداری می گذرد و این موضوع در زمان شهردار کنونی بیشتر شده است که بر همین اساس پیشنهاد می شود کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی در این خصوص تهیه کند.

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش های حسابرسی بر ضرورت در نظر گرفتن تشویق و یا تنبیه برای مسئولین بر اساس گزارش تاکید کرد.

نظری، شهردار منطقه دو در پاسخ به برخی از پرسش های اعضای شورای شهر تهران گفت: تعداد موضوعات احصا شده توسط حسابرس برای این منطقه 167 بند بود که 110 بند از آنها اصلاح شد.

وی همچنین از بررسی پروژه های مشارکتی در منطقه خبر داد.

شهردار منطقه 2 در خصوص گود برداری کنار برج میلاد اظهار داشت: این پروژه با عدم تائید طرح پیشین در حال انتقال به پیمانکاری دیگر است.

نظری در خصوص گود ایران زمین با بیان اینکه مجوز ساخت این پروژه توسط شورای عالی معماری و شهرسازی ابطال شده است گفت: این پروژه کاملا به وزارت نفت واگذار شده است و شهرداری تنها بابت اقدامات خود طلبی 5.5 میلیارد تومانی دارد.

وی در خصوص پروژه الوند آسایش نیز اظهار داشت: شهرداری مالک 55 درصد از سهام این پروژه است که به دلیل مشکلات حقوقی این پروژه متوقف شد اما شهرداری برای جلوگیری از تضرر اقدام به فریز کردن سهم خود کرد.

امانی، معاون شهردار تهران نیز در خصوص فاز 2 پروژه میلاد از عدم تصویب این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد.

وی همچنین در پاسخ به سوال محمد سالاری در خصوص بیمه و مالیات برخی از شرکت های مرتبط با شهرداری تهران گفت: گزارش ارائه شده برای سال 92 است و این موضوع مورد توافق با سازمان امور مالیاتی و بیمه قرار گرفتو هم اکنون شهرداری در حال تسویه حساب با این سازمان هاست.

 *ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در منطقه 2

عبدالحسین مختاباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش حسابرسی منطقه 2 شهرداری تهران که امروز یک شنبه 28 آذرماه سال 95 مطرح شد بر ضرورت توجه جدی به مسئله ساخت و ساز در این منطقه تأکید کرد.

وی گفت: هر روز شاهد ساخت برج های مختلف در منطقه 2 شهرداری تهران هستیم و این موضوع در حال بر هم زدن بافت قدیمی این منطقه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: با توجه به تذکرهای کارشناسان در صورت وقوع زلزله امکان بروز فاجعه بشری در تهران وجود دارد و بنابراین باید نسبت به ساخت و سازهای بی رویه توجه ویژه شود.

مختاباد در بخش دیگری از سخنانش در شورای اسلامی شهر تهران به موضوع صدور عوارض به صورت سیستمی اشاره کرد و گفت: با وجود ایجاد چنین سیستمی، شاهد صدور فیش های غیر رسمی و دستی در مناطق شهرداری تهران هستیم این در حالی است که حتی روزمره ترین مایحتاج نیز به اینگونه در فروشگاه ها فروخته نمی شود.

*افزایش یک ساعت به ساعت کار مترو

مهدی چمران با اشاره به ترافیک اعیاد مذهبی و جشن های سنتی و ملی گفت: متاسفانه ما در شب هایی که منتهی به اعیاد است با مشکل ترافیک مواجهیم از اینرو پیشنهاد می کنیم به ساعات کار مترو یک ساعت اضافه شود.

وی ادامه داد: ساعات کار اتوبوسرانی تا پاسی از شب ادامه دارد ولی به واسطه اهمیتی که مترو در حجم بیشتر جابجایی مسافران دارد می بایست در چنین روزهایی یک ساعت به ساعت کار مترو اضافه شود.

رضا تقی پور نیز پیشنهاد افزایش ساعت کار وسایل حمل و نقل عمومی را ارائه داد و گفت: در آستانه شب یلدا به یقین با مشکل ترافیک مواجحه خواهیم بود و می بایست افزایش ساعات کار وسایل حمل و نقل عمومی در همین چند روزه نیز اتفاق بیافتد.

*آیا با این روند واگنی برای 100 کیلومتر مترو آمده بهره برداری هست

پرویز سروری با اشاره به فرو نشست میدان محمدیه گفت: در حال حاضر نیاز مبرم شهر تهران به خطوط مترو و تکمیل شبکه حمل و نقلی بر همگان آشکار است، حال آنکه به دلیل عدم تخصیص مطالبات شهرداری در این زمینه از سوی دولت عملیات حفاری و احداث خطوط مترو با وقفه همراه بوده است. لذا شهرداری برای جبران این نقیصه سرعت ساخت خطوط را افزایش داده تا با تکمیل هر چه بیشتر خطوط مترو شاهد گره گشایی از ترافیک خیابان ها باشیم .

سروری افزود: به یقین تزریق مطالبات و منابع مالی شهرداری از سوی دولت سبب خواهد شد تا این سرعت با دقت بیشتری توام شود و شاهد کاهش حوادثی از این دست باشیم .

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا اظهار داشت : در حال حاضر نگرانی ما از این است که وقتی 100 کیلومتر مترو در دست ساخت آماده بهره برداری شود واگنی برای استفاده وجود نداشته باشد.

سروری یاد آور شد: البته این امر ناقض نادیده گرفتن مسائل ایمنی نیست ولی بدون شک تخصیص مطالبات شهرداری می تواند تاثیر شگرفی در توسعه و تکمیل خطوط مترو و متعاقب ان شبکه حمل و نقل عمومی داشته باشد.

*وضعیت تخلفات ساختمانی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران بحرانی است

محمد سالاری در گزارش نظارتی خود با بیان اینکه میزان پروانه های صادره سال 94 شهر تهران 10065 فقره بوده ولی پرونده‌های دارای تخلف ساختمانی ارسالی به کمیسیون های ماده صد 11994 فقره می‌باشد اعلام کرد این رویکرد نشانگر آن است که در گستره تمامی شهر تهران، اکثر پروانه‌های ساختمانی صادره دارای تخلف ساختمانی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه بررسی های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران و اداره کل اجرائی ماده صد شهرداری تهران نشان میدهد که از کل پرونده های سال94 ارسالی به ماده صد تعداد 7000 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و رای صادر شده است. بنابراین گزارش، منطقه4 شهرداری تهران بیشترین پرونده تخلف پرونده ها و منطقه22 کمترین پرونده را داشته و از نظر میزان متراژ پرونده های ارسالی به کمیسیون های ماده صد نیز منطقه 6 با بیشترین مساحت معادل 183434 مترمربع و منطقه 9 با متراژ 8469 مترمربع کمترین میزان مساحت را داشته اند.

سالاری افزود: بررسی ها نشان می‌دهد به طور متوسط هرماه 995 پرونده ماده صدی در مناطق 22 گانه ثبت شده است که روزانه به حدود 33 پرونده می‌رسد.

 وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت کمیسیون های ماده صد شهرداری تهران تا مرداد ماه سال 1393، کل پرونده‌هایی که منجر به صدور رأی شده 225705 فقره بوده است که 156 هزار فقره آن دارای رای اجرا شده و نزدیک به 70 هزار فقره آن به نحوی از انحاء رای آنها به اجرا نرسیده است. براساس این گزارش حدود 40درصد از آراء مربوط به رفع خلاف، جمعآوری و تخریب و حدود 30درصد مربوط به رأی تعطیلی و اعاده و حدود 5/12درصد مربوط به الزام به تأمین پارکینگ و حدود 12درصد مربوط به رأی به جریمه بوده است. همچنین در سال 94 و 2 ماهه اول سال 95 تعداد پرونده های تعطیل و اعاده 2909 فقره با متراژ 847459 مترمربع و پرونده های رفع خلاف و تخریب 3248 پرونده با متراژ 686081 مترمربع و رأی الزام به تأمین پارکینگ 1026 فقره با متراژ 89881 مترمربع بوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به تحلیل های انجام شده توسط کمیسیون شهرسازی و معماری و اداره کل ماده صد شهرداری تهران گفت: تحلیل ها نشان می دهد در سال 94 و 2 ماهه اول سال 95، تعداد 4676 فقره پرونده با مساحت 798/343/1 مترمربع کاربری غیرمسکونی(80درصد پرونده‌ها) و 2649 پرونده با مساحت 318202 مترمربع(20درصد پرونده ها) کاربری مسکونی داشته‌اند که نشانگر این است که پرونده‌های دارای کاربری های غیرمسکونی به لحاظ داشتن درآمد بیشتر برای متولیان ساخت‌و‌ساز و شهرداری تهران بیشتر بوده است .

سالاری مطرح کرد: بررسی های ابتدایی نشان می‌دهد جمعیت‌پذیری شهر تهران نسبت به جمعیت تعیین شده در طرح جامع ،به واسطه تخلفات ساختمانی در شهر تهران صرفاً در طول یکسال به حدود 75000 نفر اضافه شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در پایان گزارش خود طی تذکری به اعضای شورای شهر تهران ،شهرداری تهران و سازمانهای نظام مهندسی عنوان کرد : متأسفانه مجموعه عملکرد تمامی سازمان های موثر در این حوزه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و پس از سال ها که از شکل گیری کمیسیون های ماده صد و فرآیندهای رسیدگی به تخلفات می‌گذرد، روز‌به روز شاهد افزایش تخلفات ساختمانی می باشیم و ضرورت دارد در این خصوص چاره جدی اندیشیده شود.

سالاری مجموعه ای از راهکارها را جهت کاهش تخلفات ساختمانی و ساماندهی امور اجرایی کمیسون های ماده 100 را به شرح ذیل مطرح کرد:

- عدم استفاده ابزاری از آرائ کمیسیون ماده صد برای اخذ جرایم و تاکید بر اجرای کامل آراء ماده 100.

- نظارت مستمر مهندسین ناظر از ملک در حال ساخت و گزارش به موقع به شهرداری تهران جهت توقف عملیات ساختمانی (اعمال تبصره هفت ماده صد)

- نظارت مستمر از طریق نواحی و نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم بان که باعث کاهش تخلفات می‌گردد (اعمال تبصره هفت ماده صد)

- اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم و متولیان ساخت و ساز از عواقب تخلفات ساختمانی.

- عدم صدور دستورات غیر کارشناسی توسط مدیران شهری در ساختار شهرداری تهران.

- فرهنگ سازی در راستای اینکه تخلفات ساختمانی در جامعه به عنوان جرم اساسی تلقی گردد.

- اعمال ماده 576 قانون مجازات اسلامی در خصوص افراد متخلف از اجرای رای (مأمورین شهرداری و مهندسان ناظر متخلف ).

- تلاش در جهت کاهش مدت زمان فرآیند صدور پروانه.

- بازنگری در خصوص ضوابط و مقررات تخلفات ارسالی به ماده صد.

- ایجاد وحدت رویه و شفاف سازی کلیه مناطق شهرداری جهت یکپارچه عمل نمودن ارسال پرونده ها به ماده صد .

- آموزش صحیح پرسنل حوزه شهرسازی مناطق و نواحی و دفاتر الکترونیک شهر تهران.

- افزایش جرائم تخلفات ساختمانی به نحوی که مقرون به صرفه نباشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعتراض چندباره چمران به برگزاری نمایشگاه در سئول/ خدشه‌دار شدن ساحت مدیریت شهری با ترافیک عصرگاهی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..