تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

بولتن مهمترین اخبار و گزارش های بخش معادن و صنایع معدنی ایران در بولتن نیوز

گروه اقتصادیبولتن نیوز قصد دارد به صورت روزانه مهمترین تحولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور را از طریق بولتن خبری به اطلاع مخاطبان خود برساند. همچنین در گزارش های تحلیلی، مهمترین موضوعات مدیریتی و صنعتی بخش معدن مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.


تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

به گزارش بولتن نیوز،  محمدمهدی روانفر در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن اظهار کرد: در حال حاضر با چالش تامین مواد اولیه برای فولادسازان کشور و تشدید این بحران برای طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا برای آینده روبه‌رو هستیم و علی‌رغم آگاهی نسبی که از این مساله در کشور به‌وجود آمده، همچنان گام چشم‌گیری برای حل مشکلات موجود و قریب‌الوقوع در پیش رو وجود ندارد.

وی افزودد: سرعت و شتاب توسعه صنعت فولاد در دهه ۹۰، منجر به افزایش توان تولید فولاد خام، توسعه صادرات و ایجاد برخی زیرساخت‌ها شد اما به دلایلی ازجمله اجرای نامناسب سیاست واگذاری اجرای زنجیره صنعت فولاد توسط دولت به سرمایه‌گذاران و تسلّط نگاه بخشی، به‌جای نگاه ملّی در توسعه‌ها، تضاد منافع به وجود آمد و مشکل تامین مواد اولیه و تهدید سرمایه‌های ملّی زنجیره فولاد را در پی داشت.

به گفته مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه، عارضه چالش‌ تامین مواد اولیه کماکان رو به تشدید است و به نظر می‌رسد همزمان با بررسی و بازبینی دلایل عوارض یادشده، باید رصدخانه‌ای غیر سیاسی، با ثبات و با نگاه ملّی برای حفاظت از داشته‌ها و دستاوردها در هر بُعدی برای اصلاح مسیر در پیش رو تشکیل و آغاز به‌کار کند.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی در دنیای امروز، بر این باور است که باوجود چالش مواد اولیه برای تولید فولاد، کشورمان مقدار قابل توجهی منابع آهنی دارد که برای به‌کارگیری و مصرف اقتصادی آن در زنجیره ارزش فولاد، باید توان فنی و تکنولوژیک خود را در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از این ذخایر و فرآوری آن‌ها به‌کار برده و ضمن اعمال تغییراتی در خطوط تولید، امکان تامین و مصرف مواد اولیه مورد نیاز صنعت را فراهم کنیم.


دیدار مدیر روابط عمومى شرکت صبافولاد خلیج فارس با مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

در این دیدار که در محل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری در تهران برگزار شد، پیرامون برنامه ریزی جهت همکارى در زمینه های تخصصی روابط عمومى و همچنین جهت انعکاس هرچه بهتر فعالیت ها، گفتگوهایی صورت گرفت.

گفتنی است، شرکت صبافولاد خلیج فارس از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری می باشد.​


امضای تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت دانش بنیان

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

این تفاهم نامه توسط پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق و مهدی اکبر شاهی مدیرعامل مرکز نواوری و صنایع خلاق آمپر و نیز حسین رحیمی نژاد مدیرعامل شرکت توسعه زیر ساخت فن آوری های نوین ارزش امضا شد.
اکبر شاهی در ارتباط با محتوای این تفاهم نامه توضیح داد ، رویکرد این تفاهم نامه در حوزه آموزشی و نیز در ارتباط با شرکت های دانش بنیان به عنوان شتاب دهنده از آن بهره گیری شود.
شرکت توسعه زیر ساخت فن آوری های نوین ارزش بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوآورانه و زیست بوم استارتاپی است.

همچنین مرکز نواوری و صنایع خلاق آمپر با هدف تقویت اکو سیستم کارآفرینی و شتابدهی استارتاپ های ایرانی در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت های یاد شده ، امروز با ادغام ،فعالیت نوینی را استارت زدند .


نسخه واحد برای قطعی برق صنایع مناسب نیست

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز محسن مصطفی‌پور اظهار کرد: واقعیت انکارناپذیر این است که میزان انرژی متناسب با نیازها فراهم نیست و می‌توان این ایراد را به مسئولان سالیان گذشته داشت که در سال‌های بعد با افزایش جمعیت و گسترده‌شدن فعالیت‌های تولیدی و افزوده‌شدن مجموعه‌های صنعتی نیاز انرژی به چه گونه‌ای خواهد بود. این پیش‌بینی کار کارشناسی را می‌طلبید که انجام نشده و امروز با بحران در حوزه برق، آب و گاز مواجه هستیم.

آیا قطع برق بهترین راهکار برای حل مشکل کمبود برق است

وی افزود: در فصل گرما با کمبود برق در کشور مواجه هستیم، اما اینکه بهترین راهکار قطع برق واحدهای صنعتی است جای پرسش دارد. هر یک از واحدهای صنعتی که با قطع برق مواجه می‌شوند با اتلاف منابع و نیروی انسانی مواجه شده و بخشی از مواد اولیه آن‌ها از بین می‌رود و در تولید و تامین نیاز بازار اشکالاتی به وجود خواهد آمد که در آینده زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و نرخ محصولات نهایی خواهد شد.

مصطفی‌پور تصریح کرد: به طور طبیعی برای همه صنایع نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید شاید یک مجموعه فولادی بتواند با قطع و وصل شدن در بازه‌های زمانی یک هفته یا دو هفته فرآیند تولید خود را تنظیم کند، اما مجموعه‌ای مانند کارخانجات تولید آهن اسفنجی که فرآیند تولید آن‌ها به گونه‌ای نیست که متوقف و خاموش شوند یا کوره را تخلیه و مجددا تزریق مواد اولیه را انجام دهند تا به سطح مطلوبیت تولید رسیده مجددا مواجه با تعطیلی شوند.

مواجهه با بحران برق در وضع کنونی یک واقعیت انکارناپذیر است

وی گفت: مواجهه با بحران برق در وضع کنونی یک واقعیت انکارناپذیر است و اگر قرار است با کاهش مصرف در واحدهای صنعتی بخشی از این جبران شود نمی‌توان برای همه واحدهای صنعتی یک نسخه واحد داشت، بنابراین نگاه دولت به صنایع با هماهنگی واحدهای صنعتی و کارکرد آن‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود تا از مشکلاتی که صنایع پیش‌بینی آن را در صورت قطع برق دارند، پیشگیری شود.

توافق‌نامه برخی از صنایع برای تولید برق با وزارتخانه‌های صمت و نیرو

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز درباره قیمت برق و تاثیر آن بر عدم توسعه زیرساخت‌ها در این بخش، اظهار کرد: قیمت انرژی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها کمتر است. برخی از صنایع برای احداث واحد برق در کنار مجموعه‌های تولیدی خود ابراز آمادگی کرده‌اند. توافق‌نامه‌ای بین صنایع بزرگ با وزارت صنایع و تفاهم‌نامه دیگری میان صنایع بزرگ و وزارت نیرو منعقد شد. احداث نیروگاه‌هایی برای ۱۱ هزار مگاوات برق تنظیم شد، اما واقعیت این است که متولی روشنی برای آن وجود ندارد. برخی از صنایع بزرگ به این سمت حرکت کرده‌اند، اما راهکار این است که تک تک صنایع به این سمت بروند، چون همه آن‌ها در نهایت متصل به شبکه سراسری می‌شوند و ازدیسپچینگ است که تخصیص آن‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین تا مادامی که صنایع این نیروگاه‌ها را احداث کنند، اما کسری در شبکه وجود داشته باشد، همچنان اولویت تامین با برق خانگی خواهد بود.

مصطفی‌پور اظهار کرد: لازمه بهبود در شرایط کنونی تامین انرژی، ایجاد نهضت فراگیر در مجموعه‌های صنعتی است که همه صنایع در بازه زمانی معین به سمت احداث نیروگاه برای کارخانجات حرکت کنند تا ارزش سرمایه‌گذاری خود را نشان دهند و اگر هر یک از صنایع به صورت انفرادی این کار را انجام دهند، باز هم در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و اگر تک تک آن‌ها به مدار آیند نیاز انرژی را تامین نخواهند کرد و باید متولی واحدی مانند وزارت نیرو برای این کار ایجاد شود. در مجموع باید نهضت فراگیر برای ساخت این نیروگاه‌ها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: ذکر این نکته ضروری است که باید تسهیلات و فرصت‌هایی نیز در اختیار کارخانجاتی که قرار است خود تامین‌کننده انرژی باشند، فراهم کرد. اگر قرار باشد کارخانجات نیروگاهی احداث کنند که سوئیچ آن را در اختیار نداشته باشند دوباره در زمان نیاز به گونه دیگری با آن برخورد کنند به نفع آن‌ها نخواهد بود.

قطع برق ما را از تولید به طور جدی عقب خواهد انداخت

مصطفی‌پوردر پاسخ به این پرسش که برنامه زمان‌بندی برای قطع برق به فولاد غدیر نی‌ریز داده شده است، اظهار کرد: برنامه زمان‌بندی قطع برق از طرف شرکت برق منطقه‌ای استان فارس ابلاغ شده و در حال رایزنی برای آن هستیم که این برنامه به گونه‌ای اصلاح شود که منجر به کاهش آسیب به واحد تولیدی فولاد غدیر نی‌ریز شود. تعدد روزهای تعطیلی و اثر روزهای تعطیل بر سایر روزها ما را از تولید به طور جدی عقب خواهد انداخت و درآمد و سود عملیاتی ما را کاهش خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که قطع برق امسال تا چه میزان تولید در مجموعه شما را کاهش خواهد داد، اظهارکرد: طبیعی است که قطع برق بر میزان تولید و شیفت‌های کاری اثر خواهد داشت. بخشی از شیفت‌های کاری ما از مدار خارج خواهد شد و نکته مهمتر آنکه کارخانه فولادسازی که با تلاش شبانه‌روزی و مثال زدنی برنامه‌ریزی شده بودتا در تیرماه به بهره‌برداری برسد با تاخیر مواجه می‌شود و این برنامه‌ریزی از بین می‌رود. این شرایط بر روی جذب نیروی ما که حدود ۵۰۰ شاغل جدید است، اثر مستقیم خواهد گذاشت و اگر مشکل برق وجود داشته باشد جذب نیروی انسانی جدید اجبارا به زمان دیگری موکول خواهد شد.

وی گفت: این امیدواری وجود دارد که برای بخش صنعت کشور که تلاش شده است تا به سمت صنعتی‌شدن حرکت کند با یک برنامه‌ریزی جامع، دقیق و نگاه بلندنگرانه فرصت‌های اشتغال پایدار و درآمدهای بین المللی ارزی را حفظ کرد. فرصت‌ها همیشگی نیست و باید تجمیع این فرصت‌ها در تامین نیازهای داخلی و صادرات با هم دیده شود و این درآمدها موجب افزایش درآمدهای کشور شود و در زیرساخت‌ها و توسعه و آبادانی کشور هزینه گردد.


آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

وجیه ا... جعفری در نشست اعضای کارگروه بهینه سازی انرژی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان این مطلب گفت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک با وجود اختصاص حداکثر 10 درصد انرژی مصرفی کشور به خود، اما در فصل تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و متعاقب آن، افت تولید مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، صنعت فولاد ظرفیت تولید سالانه بیش از 40 میلیون تن را دارد و برنامه های توسعه ای برای 55 میلیون تن فولاد تا 1404 تکمیل می شود اما به دلیل کمبود انرژی، تولید سالانه از حدود 30 میلیون تن فراتر نمی رود.

وی افزود: این در حالی است که صنعت فولاد از تولید، اشتغال و صادرات مناسبی برخوردار است و در شرایط تحریم، درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته است.

ضرورت تضمین مصارف کاهش یافته

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام آمادگی بر اینکه این سازمان تمایل دارد با نمایندگان وزارت نیرو و نفت برای اجرای طرح های کاهش مصرف برق خانگی و صنعتی (استفاده از فناوری های جدید) به توافق برسد، گفت: پیشنهاد ما این است که تا قبل از فصل سرما، یک برنامه عملیاتی را در این زمینه شروع کنیم و به سرانجام برسانیم.

وی افزود: انتظار ما این است که وزارتخانه های مربوطه تضمین دهند که مصارف کاهش یافته (گاز و برق) را در اختیار این صنعت قرار دهند و برق و گاز این واحدها را قطع نکند. چرا که این امر، علاوه بر افت تولید و کاهش صادرات و ارزآوری، سبب خسارت های قابل توجه به کوره ها می شود.

احداث 24 نیروگاه با ظرفیت 11 هزار مگاوات

جعفری با بیان اینکه ایمیدرو با مشارکت شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، برنامه احداث 11 هزار مگاوات نیروگاه برق را از مهر 1400اجرایی کرده است، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده، 24 نیروگاه با سرمایه گذاری حدود 7 میلیارد دلار طی 3 سال احداث می شود.

وی ادامه داد: نخستین نیروگاه 380 مگاواتی با 130 میلیون سرمایه گذاری تابستان امسال وارد مدار تولید می شود.

ایران دارای بدترین شدت انرژی جهان

کاظم کاشفی، دبیر کارگروه بهینه سازی انرژی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با بیان اینکه در جهان بدترین شاخص شدت انرژی را داریم، گفت: با روند فعلی مصرف، در سال 1411 علاوه بر اینکه مزیت درآمد ارزی را از دست می دهیم، واردکننده گاز و نفت خواهیم شد.

وی ادامه داد: در سال 56، حدود 540 هزار بشکه نفت تولید و در سال 97 این رقم به 6.5 میلیون بشکه رسید. این مصرف در سال 1412 به 12 میلیون و در سال 1420 به 20 میلیون بشکه نفت می رسد.

کاشفی بیان داشت: به رغم اینکه قوانین مطلوبی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تدوین شده، اما به نحو مناسبی اجرایی نشده است.

وی افزود: برای اصلاح رفتار مصرف انرژی، نیاز به آیین نامه اجرایی است تا بتوانیم این آیین نامه را با همکاری نهادهای پرمصرف تدوین کنیم.

مصرف برق و گاز فولاد مبارکه

عباس اکبری محمدی، معاون بهره برداری فولاد مبارکه در این نشست با اشاره به سهم مصرف برق در کشور گفت: از کل برق مصرفی کشور، سهم بخش خانگی 32.9 درصد، صنعت 30.3 درصد، عمومی 17.5 درصد، کشاورزی 14.7 درصد، صادرات 2.3 درصد و مجتمع فولاد مبارکه 2.3 درصد است.

وی ادامه داد: مجموع مصرف گاز طبیعی در صنعت فولاد، 4 تا 6 درصد است. به طوری که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده 34 درصد، نیروگاه 28.3 درصد، صنایع عمده 16 درصد، صادرات 5.8 درصد، تزریق گاز سبک به میادین نفتی 5.1 درصد، تلفات انتقال و توزیع 4.2 درصد، حمل و نقل 3.2 درصد، مصرف داخلی (عملیاتی) 1.8 درصد، کشاورزی 1.1 درصد و فولاد مبارکه نیم درصد است.


رویکرد تکنولوژی‌محور فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدار

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

شرکت فولاد مبارکه متعهد به حفظ محیط‌زیست، احترام به حقوق آیندگان، ذی‌نفعان، به حداقل رساندن ردپای محیط‌زیستی خود در راستای دست‌یابی به صنعت سبز و توسعه پایدار است. آموزش، فرهنگ‌سازی، پایش و کنترل، به‌روزآوری تجهیزات، بهینه‌سازی فرایندها و استفاده از فناوری‌های نو، با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و تنظیم تعاملات محیط‌زیستی ازجمله رسالت‌ها و سیاست‌های این شرکت است.

چشم‌انداز صنعت فولاد شامل تأمین نیاز داخلی، افزایش تنوع در تولید محصولات، استفاده از فناوری‌های نوین، تحقق بهره‌وری منابع انسانی و مصرف انرژی در سطح جهانی و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی است. بااین‌حال به‌منظور توسعه بلندمدت صنعت فولاد کشور لازم است ابتدا ظرفیت موردنظر توسعه صنعت فولاد تعیین و راهکارهای لازم برای رسیدن به آن، با شناسایی عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار ترسیم شود.

حسین مدرسی‌فر مدیر HSE شرکت فولاد مبارکه معتقد است فولاد مبارکه از تکنولوژی احیا مستقیم استفاده می‌کند که هیچ آلودگی ندارد. در دنیا این تکنولوژی به‌عنوان صنایع دوستدار محیط‌زیست معرفی ‌شده است. در فولاد مبارکه از کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌شود. مزایای کوره قوس برای حفاظت از محیط‌زیست بیشتر است. در بحث حفاظت از محیط‌زیست اقدامات خوبی در صنعت فولاد مبارکه انجام شده است. ما در تکنولوژی مورداستفاده در فولاد از تکنولوژی گران‌تری به نسبت کوره بلند استفاده کرده‌ایم و هدف نهایی ایجاد کمترین مخاطره برای محیط‌زیست است.

فولاد از چه طریقی صدمات به محیط‌زیست را کاهش می‌دهد؟

هر صنعتی در هرجایی که می‌خواهد ایجاد شود، باید مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی درباره آن اعمال شود. بعد از مطالعات ارزیابی است که کار و فعالیت آغاز می‌شود. انتخاب درست مکان یا مکان‌یابی مناسب مراحل بعد است. انتخاب تکنولوژی مرحله مهمی است که اینجا موردتوجه است. به همین خاطر بعد از انجام جانمایی باید مناسب‌ترین تکنولوژی را استقرار داد. در بسیاری از کشورهای دنیا، فولاد به روش کوره بلند تولید می‌شود. تکنولوژی کوره بلند آلودگی زیست‌محیطی بیشتری نسبت به تکنولوژی‌ای که فولاد مبارکه استفاده کرده، دارد. بعضی از تکنولوژی‌ها ذاتا دوستدار محیط‌زیست هستند. به‌عنوان‌مثال، در این شرکت‌ها برای تولید آهن اسفنجی از گازهای احیایی استفاده می‌شود. فولاد مبارکه از تکنولوژی احیامستقیم استفاده می‌کند که هیچ آلودگی‌ای ندارد. این تکنولوژی در دنیا به‌عنوان صنایع دوستدار محیط‌زیست معرفی‌شده است. در فولاد مبارکه از کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌شود. مزایای کوره قوس برای حفاظت از محیط‌زیست بیشتر است. در بحث حفاظت از محیط‌زیست اقدامات خوبی در صنعت فولاد مبارکه انجام شده است. ما در شرکت فولاد مبارکه به هدف حفظ محیط زیست از تکنولوژی گران‌تری به نسبت کوره بلند استفاده کرده‌ایم.

جانمایی فولاد مبارکه با چه رویکردی صورت گرفته است؟ آیا می‌توانست در موقعیت بهتری استقرار یابد که آب کمتری مصرف کند؟

فولاد مبارکه در بحث جانمایی و انتخاب تکنولوژی مشکلی ندارد و با توجه به شخص‌های مختلف جانمایی هوشمندانه‌ای نیز دارد. این شرکت از ۳۰ سال گذشته تا امروز در حال تولد فولاد است و برای اینکه بگوییم در این ۳۰ سال چه اقداماتی انجام شده است باید به سیر صعودی تولید در شرکت فولاد مبارکه نگاه کنیم. شرکت فولاد مبارکه در ابتدای کار برای تولید حدود ۴/۲ میلیون‌تن فولاد طراحی شد. برای تولید این ۴/۲ میلیون‌تن ۴۵ میلیون مترمکعب آب پیش‌بینی شده بود. امروز ظرفیت اسمی تولید ما در فولاد مبارکه ۲/۷ میلیون‌تن است که در حقیقت به تولید تا حدود ۹ میلیون‌تن نیز می‌رسد. این در حالی‌است که از ۴۵ میلیون مترمکعب آب پیش‌بینی شده برای این مقدار تولید هم‌اکنون تنها نزدیک به ۱۳ میلیون مترمکعب آن از رودخانه برداشت و مصرف می‌شود. این نشان می‌دهد بااینکه تولید تقریبا ۴ برابر شده است، مصرف آب شرکت فولاد مبارکه یک‌چهارم شده است. اینکه این ارقام به‌سادگی به دست نیامده نیازمند دقت و بررسی است. می‌توان گفت مباحث محیط‌زیستی در ۶ سال اخیر بیش از همیشه موردتوجه فولاد مبارکه بوده است و نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه در این زمینه طی این ۶ سال صورت گرفته است. از عمده‌ترین پروژه‌های محیط‌زیستی که مورداستفاده فولاد بوده می‌توان به استفاده از پساب شهری اشاره کرد. اکنون فولاد مبارکه پساب ۹ شهر اطراف خود را خریداری کرده و از این طریق بخشی از نیاز آبی خود را تأمین می‌کند. فولاد مبارکه با کمک به سیستم جمع‌آوری فاضلاب و تأسیس تصفیه‌خانه‌های شهری و خط انتقال آب، این آب را به مخازن موردنیاز وارد کرده است. این کار نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. اکنون نیز شرکت فولاد مبارکه در حال انعقاد قرارداد با ۸ شهر دیگر در راستای تصفیه پساب شهری و انتقال آن به فولاد مبارکه است. با توجه به این سرمایه‌گذاری وسیع و ورود پساب به فولاد مبارکه، تلاش داریم این آب به طور کامل جایگزین برداشت از آب رودخانه شود.

مهم‌ترین بخش فولاد که آب بیشتری مصرف می‌کند چه بخشی است و برای مدیریت بهتر این بخش‌ها چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

عمده مصرف آب فولاد برای سیستم‌های خنک‌کننده است. پیش‌تر این سیستم‌ها به‌صورت باز بودند و آب به‌صورت بخار از سیستم خارج می‌شد، اما اکنون سرمایه‌گذاری جدی و کلانی صورت گرفته است تا آب به‌صورت بخار هدر نرود و کار خنک کردن سیستم‌ها به‌صورت هیبریدی و به‌صورت خشک و مرطوب انجام شود. با همه این موارد، پروژه‌های بسیار زیادی در این راستا انجام شده و رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. اکنون پروژه‌ای با هزینه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در حال انجام است. به دلیل اهمیت آب و کمبود آن در کشور در فولاد مبارکه تمهیداتی اندیشیده شده که کمترین میزان مصرف آب به ازای تولید را داشته باشیم. اکنون عدد ۲/۲ مترمکعب به ازای هر تن تولید فولاد است. این رقم رتبه اول در میان تمامی فولادسازان دنیاست. تصفیه آب و پساب در شرکت فولاد مبارکه بسیار جدی دنبال شده است و با انتقال پساب ۹ شهر اطراف و راه‌اندازی تصفیه‌خانه مدرن موفق، به سرآمدی در کاهش مصرف آب بدل شده است. با استفاده از ۷ تا ۸ مرتبه بازچرخانی آب، به کمترین مقدار نیاز مصرف یعنی ۲/۲ مترمکعب به ازای یک تن فولاد رسیده‌ایم. اقداماتی مثل ایجاد تصفیه‌خانه‌های متنوع صنعتی، بهداشتی، استحصال آب از پساب شهرهای اطراف با روش‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، اسمز معکوس (RO)، اولترا فیلتراسیون، شناورسازی با هوای محلول (DAF)، گندزدایی با تابش فرابنفش (UV)، ایجاد شبکه‌های انتقال،بازچرخانی، بهینه‌سازی و کولینگ تاورها، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی و... ازجمله اقدامات دیگر در این زمینه است.

کنترل آلودگی هوا، خاک و پسماندها در مدیریت صنعت فولاد مبارکه چگونه انجام می‌شود؟ آیا ما شاهد اثر آلودگی فولاد بر زمین و هوا در اطراف کارخانه نیستیم؟

در بحث کنترل آلودگی هوا ما سیستم‌های مختلف تصفیه و جمع‌آوری گردوغبار را در فولاد مبارکه ایجاد کرده‌ایم. پروژه‌هایی که خیلی سنگین و پرهزینه بوده‌اند. نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای مدیریت تولید گردوغبار صرف شده است. در زمینه حفاظت از خاک و هوا پروژه‌های زیاد دیگری داریم. همچنین ما در فولاد مبارکه مطالعاتی بر روی خاک اطراف فولاد مبارکه تا شعاع ۶۵ کیلومتری انجام داده‌ایم که از طریق آن تأثیرات صنعت فولاد را بر زمین‌های اطراف بررسی کنیم. طبق نتایج خوشبختانه فولاد تأثیر آلاینده‌ای بر زمین‌های پیرامون خود نداشته است. این پروژه‌ها با کمک دانشگاه‌های بی‌طرف بیرونی و در آزمایشگاه‌های بین‌المللی انجام شده‌اند و تأییدیه جهانی دارند.

در زمینه مدیریت پسماند، فولاد مبارکه رویکرد اقتصاد چرخشی را در دستور کار خود قرار داده است و با این رویکرد ما تمام مواردی را که به‌عنوان پسماند از پروسه تولید خارج می‌شود، مجدد به چرخه برمی‌گردانیم و دوباره مصرف می‌کنیم. این رویکرد نوینی در جهان است که به اقتصاد چرخشی معروف است و ما در مدیریت پسماند فولاد آن را مورداستفاده قرار می‌دهیم. پروژه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانیم به بخشی از آن‌ها اشاره کنیم. اقداماتی همچون رطوبت‌دهی، پاشش شیر آهک، استفاده از وکیوم‌های صنعتی ثابت و سیار، استفاده از غبارگیرهای متنوع خشک و الکتروفیلترها، انواع شوت‌ها، انجام تعمیرات اساسی، جایگزینی تجهیزات، بگ‌فیلترها، سیکلون‌ها، اسکرابرها، بگ‌هاوس‌ها، سیستم‌های مه‌پاش، کاورهای متنوع روی نوار نقاله‌ها انتقال بار، سالن‌های سند بلاست، و انواع غبارگیرها، بازیافت حرارتی نیروگاه، پروژه حمل کنسانتره، نصب انواع فیلترها و... ازجمله مواردی است که می‌توان در این زمینه نام برد.

همچنین برای کنترل آلودگی هوا، نصب دستگاه‌های آنلاین پایش کیفی هوا، نصب دستگاه‌های آنلاین اندازه‌گیری بر روی دودکش‌ها، نصب سیستم اسکادای برای مدیریت دیتاها و اندازه‌گیری و پایش دوره‌ای ازجمله موارد موردتوجه در شرکت بوده است.

در موضوع مدیریت پسماندها که شامل سرباره، انواع لجن‌ها، انواع ضایعات فلزی، انواع پودرها و پوسته بوده به‌صورت حرفه‌ای عملیات‌های بازچرخانی صورت گرفته است. در این زمینه می‌توان به مدل‌های مدیریت پسماند در قالب جداسازی، جمع‌آوری، انتقال، کاهش، استفاده مجدد، بازطراحی، امحا، فراوری، فروش و... اشاره کرد.

استراتژی مدیریت محیط‌زیست در فولاد مبارکه چگونه است؟

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای دست‌یابی به توسعه پایدار به‌عنوان یک سازمان متعالی، الگوی ذهنی خود را مبتنی بر اخلاق، ارزش‌های شفاف و بالاترین استانداردها قرار داده است و در عمل، اصول اخلاقی را درون فرهنگ خود نهادینه کرده است که قادر است در راستای پایداری محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی حرکت کند. در این راستا مدیریت محیط‌زیست شرکت بر اساس فلسفه وجودی، خط‌مشی و اهداف سازمانی، با نظارت بر رعایت موازین و مقررات محیط‌زیستی، افزایش آگاهی و توانمندسازی کارکنان، واکنش در شرایط اضطراری و همچنین مشارکت مشتریان و ذی‌نفعان در فعالیت‌های محیط‌زیستی که به جامعه محله‌ای، منطقه‌ای، کشوری و جهانی کمک می‌کند، در راستای دست‌یابی به سازمان متعالی سبز قدم برمی‌دارد.

چشم‌انداز پنج‌ساله محیط‌زیستی فولاد را چگونه ترسیم کرده‌اید؟

سند پنج‌ساله مدیریت محیط‌زیست فولاد مبارکه تنظیم شده که قرار است با امضای مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و مدیرعامل فولاد مبارکه به مرحله اجرا برسد. این سند نیز می‌تواند از اقدامات شاخص فولاد مبارکه برای تعریف جایگاه زیست‌محیطی این شرکت در دنیا با رویکرد توسعه پایدار رونمایی کند. پایداری محیط‌زیست، الفبای توسعه پایدار است. در این راستا سعی شد چارچوب سند چشم‌انداز پنج‌ساله شرکت فولاد مبارکه اصفهان برمبنای سیستم‌های مدیریت محیط‌زیست (EMS) به شناسایی فعالیت‌ها و جنبه‌های محیط‌زیستی آن بپردازد و جهت حذف، کاهش و کنترل آن‌ها و بهبود عملکرد محیط‌زیستی خود، براساس شاخص‌های پایداری تعیین‌شده، متناسب با معیارهای مدل تعالی محیط‌زیستی (۲۰۲۰ EFQM) اقدامات اصلاحی تعریف کند و جهت بازنگری منظم، سیستماتیک و جامع در زمینه فعالیت‌های خود و نتایج آن، براساس منطق رادار در مدل EFQM، فرایند خودارزیابی را انجام دهد.

در زمینه اقدامات جانبی دیگر در حوزه مدیریت محیط‌زیست و موفقیت‌ها و... به چه مواردی می‌توانید اشاره کنید؟

فولاد مبارکه در طول این سال‌ها با اخذ بالاترین نشان جامعه سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی، بالاترین نشان کیفیت محیط‌زیست از بنیاد بین‌المللی EFQM، دریافت تندیس زرین کیفیت محیط‌زیست از سازمان بهره‌وری تعالی، پیاده‌سازی ۱۴۰۰۱ ISO، پیاده‌سازی ۴۵۰۰۱ ISO، پیاده‌سازی ۹۰۰۱ ISO، پیاده‌سازی ۵۰۰۰۱ ISO، پیاده‌سازی ۱۰۰۰۴ نشان‌ها و جوایز مهمی در حوزه مراقبت از محیط‌زیست دریافت کرده است.

علاوه بر این در شرکت فولاد مبارکه تلاش شده که مرزنگهدار طبیعت باشیم. شرکت فولاد مبارکه با ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز و جنگل‌ها و بیش از ۲۵۰۰ هزار درخت و درختچه، ایجاد تنوع زیستی با کاشت انواع گیاهان و زیستگاه انواع حشرات، پرندگان، خزندگان و...، جذب CO۲ و کاهش آن، مرطوب نگه‌داشتن هوا و خنک نگه‌داشتن پلوم هوا، آبیاری قطره‌ای با استفاده از پساب‌های تصفیه‌شده در شرکت و... تلاش دارد سهم خود را در بهبود وضعیت طبیعت به‌خصوص طبیعت پیرامون خود ایفا کند.


فاز نخست کارخانه فرآوری سنگ آهن هماتیتی تنگ زاغ به بهره برداری رسید

آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است

استاندار هرمزگان در حاشیه افتتاح کارخانه کنسانتره آهن تنگ زاغ در اشاره به توسعه صنعت فولاد اظهار داشت: در این صنعت چالشی داریم که تا سال 1404 به 55 میلیون تن برسیم که چالش اصلی، تامین مواد اولیه است ، چرا که پایه اصلی توسعه صنعت فولاد را معادن مگنتیت قرار دادیم .

مهدی دوستی، افزود: ما ظرفیت دیگری نیز بنام هماتیت داریم که در حال حاضر استان هرمزگان قریب به 800 میلیون تن ذخیره سنگ آهن هماتیتی دارد و امروز شاهد بودیم که این کارخانه می تواند یک خبر خوب برای صنعت فولاد ایران باشد.

دوستی ، عنوان کرد : اگر ما بتوانیم از سنگ هماتیت بهره برداری مطمئنی داشته باشیم، می توانیم تمام زنجیره فولاد کشور را امیدوار کنیم و تمام چشم اندازهایمان که بعضا به دلیل نگرانی از تامین مواد اولیه ، دچار اسیب شده را تامین کنیم.

استاندار هرمزگان در اشاره به افتتاخ خط 300 هزار تنی فاز نخست این کارخانه و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم با ظرفیت یک ملیون تنی، اظهار داشت: زیرساختهای اجرا شده در فاز نخست این کارخانه اعم از زیرساختهای برق، سیستم کنترل و آب، خوشبختانه بسیار وسیع و کامل دیده شده است به نحوی که می تواند، بخشی از فاز دوم را هم پوشش دهد.

دوستی ضمن تشویق این واحد صنعتی افزود: یکی از بهترین کارهایی که در این کارخانه صورت گرفته است بومی سازی آن است که در واقع تجهیزات را به عنوان قلب اصلی سیستم، می توان گفت تماما، داخلی سازی شده است و نیاز است که ما حمایت کنیم.

وی ضمن دعوت از سرمایه گذاران به این استان افزود: در استان هرمزگان با وجود پتانسیل هایی که در زمینه هماتیت داریم ، از سرمایه گذاران دعوت می کنیم که به استان هرمزگان آمده و از این فرصت بی بدیل استان بهره مند شوند.

نماینده مردم در مجلس شورا اسلامی نیز در حاشیه این افتتاحیه، اظهار داشت: برنامه استراتزی صنعتی کشور مورد تصویب مجلس قرار گرفته است و مجلس هم در توسعه صنعتی کشور بر همین مبنا اجرا می شود.

محمد آشوری تصریح کرد: یکی از بحث هایی که در چرخه تولید فولاد کشور بعنوان صنعت استراتژیک مطرح شده است زنجیره تولید بود که کارخانه کنسانتره سنگ آهن تنگ زاغ بر همان مبنا شکل گرفته است که جای بسی خوشبختی است که با تلاشهایی استاندار و حمایتهایی که توسط وزارت صمت در حال انجام است ، رویکرد تولید فولاد بعنوان صنعت دریا پایه در حال انجام است.

وی در اشاره به حمایتهای مجلس برای طرح های توسعه ای و طرح هایی که می تواند ارزش افزوده ای داشته باشد، اعلام کرد: افتتاح این کارخانه در واقع پر کردن حلقه مفقوده زنجیره تولید است که در جای خود کار بسیار ستودنی است و مجلس هم در این زمینه حتما برنامه حمایتی خود را هم در عرصه قانون گذاری و هم در عرصه های حمایتی دیگر هم خواهد داشت.

رئیس سازمان صمت هرمزگان نیز در حاشیه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این کارخانه اعلام کرد: کارخانه کنسانتره تنگ زاغ با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومان ضمن جلوگیری از خام فروشی بیش از 300 هزار تن مواد معدنی، زمینه اشتغال 150 نفر مستقیم را برای شهرستان حاجی آباد فراهم کرده است.

خلیل قاسمی افزود: محصولات تولیدی این کارخانه بیش از 120 هزار تن کنسانتره سنگ آهن و 800 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده در سال است.

قاسمی ، اذعان داشت : مساحت فاز اول کارخانه کنسانتره آهن در زمینی به مساحت 20 هکتار و زیربنای 5 هکتار ساخته شد است که شامل چهار بخش اعم از واحد خردایش، واحد نرمایش، واحد فرآوری و واحد آبگیری است.

وی ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این کارخانه ، افزود: فاز دوم این کارخانه تولید یک میلیون تن کنسانتره آهن است که از 2.5 میلیون تن انتقال مواد معدنی از این منطقه جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان صمت هرمزگان با اشاره به توسعه هماتیت در این بخش بعنوان سیاستهای استان و کشور و رسیدن به مرحله محصول نهایی ، بیان داشت: میزان سرمایه گذاری طرح توسعه کارخانه کنسانتره سنگ آهن تنگ زاغ قریب به 900 میلیارد تومان است و می توان اذعان کرد که در بحث آهن هماتیتی، این افتتاح و کلنگ زنی ها در نوع خود ، در کشور بی نظیر است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمادگی همکاری ایمیدرو با نهادها برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی/ تامین مواد اولیه صنعت فولاد، نیازمند نگرش ملّی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..