تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صاحبخانه‌ای که به دست زمین‌خواران مستاجر شد/ صدایی از کمیسیون «ماده ۱۰۰ و ۵» بلند نمی‌شود

ساعت: 12:55 منتشر شده در مورخ: 1401/04/05 شناسه خبر: 1878689

زیارتی که روزی در برابر زلزله هشت ریشتری مقاومت کرده؛ امروز با یک پس‌لرزه می‌تواند کانون بحران شود، علاوه بر آن بحران سیل هم بر سر مردمانی که به دام سودجویان ساخت و ساز گرفتار شدند قوز بالای قوز خواهد بود و هر لحظه ممکن است دروازه شیرازی جدید در منطقه «زیارت» رقم بخورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، بلندی ساختمان‌ها در روستایی که روزی اوج تمدن یک شهر بوده نشان می‌دهد که اوباشگران جامعه لباس عوض کردند و تا آنجایی که قدرت و پولشان برسد می‌سازند، صدایی هم از کسی در نمی‌آید، حتی برای اینکه ساخت و ساز‌ها روال قانونی هم پیدا کند با طرح‌های یکپارچه‌سازی شهری و نظارت بر آن‌ها در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و پنج شهرداری که فقط باج و خراج شهری را در می‌آوردند کار آن‌ها را تسهیل کرده است.

کار به جایی رسیده که علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص منطقه جهان نما عده‌ای از مسئولان به دنبال ایجاد شهری به نام زیارت هستند تا مشکلات و دغدغه‌های گاز، برق و آب سودجویانی که اراضی کشاورزی را به ویلا‌ها و آپارتمان‌های لاکچری تبدیل کردند کم کنند.

بی راه نیست بگوییم که جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در زیارت و منطقه ناهارخوران امروز دغدغه مدیریت شهری نیست، چرا که شهرداری با این اقدام تیشه به ریشه درآمد‌های خود می‌زند، شهری که هنوز نتوانسته برای حفظ و ماهیت خود درآمد پایداری بدست بیاورد و هر روز فقیرتر می‌شود و مسئولانش در سال‌های اخیر مثل معتادانی بودند که به جان وسایل خانه افتادند و می‌خواهند پازل‌های گردشگری شهر را یکی یکی به بهایی مفت بفروشند.

عاقبت شوم متروپل در انتظار زیارت

تخلفاتی که در سال‌های گذشته رخ داده به شمار ساختمان‌های ناایمن در این محله نیز افزوده است همه نگران آن هستند که متروپل دیگری در زیارت رقم بخورد گرچه مسئولان شهری آدرس ۱۱ پاساژ ناایمن را می‌دهند ولی هیچ کسی نمی‌گوید که چطور می‌شود این آسمان خراش‌های لکنده که هر روز مشکل آب استان را در مناطق بالادست بحرانی‌تر می‌کند آجر روی آجر می‌گذارند.

حالا زیارتی که روزی در برابر زلزله هشت ریشتری مقاومت کرده امروز با یک پس لرزه می‌تواند کانون بحران شود، بحران سیل هم بر سر مردمانی که به دام سودجویان ساخت و ساز افتادند نیز قرار دارد و هر لحظه ممکن است دروازه شیرازی جدید در زیارت رقم بخورد و این مسأله در تاریخ زیارت هم به چشم می‌خورد و بدتر از همه این است که مسئولان و متولیان امر همه این موضوعات را می‌دانند ولی باز چشمشان را به واقعیت می‌بندند.

پای رانت دولتی در میان است

در لابه لای نرده‌های آهنین قوانین نیز ،عقاب تیز پرواز عدالت در قفس ساخت و ساز‌های زیارت به دام افتاده است و محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان می‌گوید که پای رانت دولتی در میان است.
دادستان مرکز استان گلستان معتقد است که قانون‌گذار از سال ۸۵ تغییر رویکرد داد و ضمانت اجرای تغییر کاربری را علاوه بر جریمه سه برابری قلع قمع نیز در نظر گرفته است و ساخت و ساز‌های غیرمجازی که بعد از آبان ۸۵ رقم خورده براین اساس اعمال قانون می‌شود.

اسپانلو تأکید کرد: یک ایرادی که قانون ما دارد این است که متأسفانه تغییر کاربری دارای مجازات نقدی نسبی و جرم درجه هفت است که پس از گذشته سه سال مشمول مرور زمان می‌شود و نهاد تعقیب اجازه ندارد به آن رسیدگی کند و این مسأله رانتی را ایجاد کرده که مسئول و متولی که باید گزارش دهد اگر به ما گزارش ندهد و پس از سه سال حتی یک روز هم بگذرد ما دیگر اجازه تعقیب و پیگیری مسأله را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بی‌نظمی‌ها را می‌بیند محصول این رانت قانونی است که ایجاد شده است و قانون‌گذار باید در این مسأله ورود پیدا کند و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

وضع فعلی زیارت ناشی از نادیده انگاری ظرفیت‌های گردشگری

از سویی دیگر حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان وضع پیش آمده در زیارت را ناشی از نادیده انگاری ظرفیت‌های گردشگری می‌داند، وی می‌گوید: یکی از دلایل ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق می‌افتد عدم توجه متولیان اجرایی مخصوص در حوزه گردشگری به ظرفیت گردشگری زیارت است، خبرنگاران به زیارت بروند ببینند چه میزان ظرفیت گردشگری وجود دارد، چند فروشگاه صنایع دستی فعال است و آن را با استان دیگر مقایسه کنند، در آنجا آبشار طبیعی وجود دارد و این در حالی است برای جذب گردشگری دیگر نقاط آبشار مصنوعی می‌سازند.

آسیابی تأکید کرد: در زیارت اب گرم وجود دارد و کارشناسان می‌گویند می‌توانند آن را چند برابر توسعه دهند و دسترسی امامزاده تا آبشار مسیر پرچاله چوله بوده و دستگاه متولی را مجاب کردیم که آن مسیر را تسطیح کند.
به اعتقاد رئیس کل دادگستری استان گلستان وقتی این مسائل را می‌بینیم متوجه می‌شویم که این مسائل ناشی از نادیده انگاری به مسائل گردشگری در زیارت است و باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تسهیل کنیم و مردم به جای فروش بتوانند بحث گردشگری را رونق دهند.

میراث فرهنگی در زیارت تنها است؛ یک متر زمین هم نداریم
اما رحمان فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان گلستان نیز از این ماجرا‌ها دل پردردی دارد، وی می‌گوید: بافت تاریخی هشت هکتاری زیارت متأسفانه در طی سالیان اخیر ترکیب آن بهم ریخته است و بنا‌های تاریخی تبدیل به ساختمان‌های با مصالح امروزی شده است.

فرمانی می‌گوید: این بافت می‌تواسنت هویت معماری و تاریخی منطقه باشد و این بافتی بود که در برابر زلزله هشت ریشتری نیز مقاوم بوده و آن هویت تاریخی را مطرح می‌کرد ولی امروز به این شکل افتاده، گرچه میراث فرهنگی متولی حفاظت این بافت است ولی ما تنها نمی‌توانیم نسبت به صیانت از آن اقدام کنیم، بخشی از این بافت تاریخی در اختیار ورثه قرار گرفته و اجازه ورود به ما را نمی‌دهند و گاهی با حکم قضایی تنها برای مرمت و کاهش مخاطرات آن هم به شکل اضطراری می‌توانیم ورود پیدا کنیم و اینجا میراث فرهنگی چه باید بکند؟ و شورا و شهرداری نیز باید نقش خود را ایفاء کنند.

وی افزود: در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز نیز میراث نقشی ندارد و در حوزه گردشگری توجه نمی‌شود، می‌گویند آب گرم زیارت ظرفیت گردشگری دارد اولاً بخشی از آن در اختیار اوقاف است و از سویی دیگر مالک دارد و ما نمی‌توانیم از ملک فرد دیگر بهره‌برداری داشته باشیم و حتی در صورت بهره‌برداری مسائل و موانع قانونی دیگری نیز وجود دارد، این منطقه در بستر رودخانه قرار دارد و براساس قانون اجازه سرمایه‌گذاری و تأسیسات را نداریم و در صورتی که بخواهیم سرمایه‌گذاری هم کنیم اگر روزی سیلی مثل شیراز اتفاق بیفتد قطعاً باید پاسخگو باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: به فرض آنکه آب گرم زیارت هم به منطقه دیگری منتقل کنیم باز مسائلی مثل حق اب و اشکالات قانونی وجود دارد و اینطور نباید قضاوت کرد که میراث فرهنگی بیخیال مسائل گردشگری زیارت است.
فرمانی تأکید کرد: آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری زیارت است و در اراضی ملی قرار دارد ما در آنجا حتی یک تکه زمین مستثنیات نداریم که بخواهیم تاسیاست گردشگری ایجاد کنیم، حتی سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ای که در آنجا ساخته شده تحویل دهیاری قرار گرفته تا بتواند فروشگاه از محل درآمد خود سرویس بهداشتی را مدیریت کند و چرا فعال نیست و چرا این اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز داشت: هر عزیزی در زیارت بتوند استعلام ما را بگیرد برای آن پروانه صادر می‌کنیم تا فعالیت گردشگری انجام شود و بسیاری از فعالیت‌های گردشگری در این منطقه غیرمجاز است و پیشنهاد ما این است که با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی اماکن مجاز و غیرمجاز بررسی شود و آن دسته از اماکنی که دارای مجوز است و ظرفیت گردشگری را دارد در این بخش مورد حمایت قرار بگیرد و اماکن غیرمجاز که ساختمان‌های آن مقاوم است به صورت یک ساله برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری مجوز صادر کنیم تا شرایط زیارت تعیین و تکلیف شود.

این مقام مسول می‌گوید علاوه بر آن میراث فرهنگی با دوره‌های آموزشی، ایجاد بومگردی و ایجاد فروشگاه‌های صنایع دستی از مردم این منطقه حمایت می‌کند.

مشکلات حقوقی، فنی و اداری در مسیر حل بحران زیارت

با مباحث مطرح شده مشکلات حقوقی، فنی و اداری در مسیر حل زیارت وجود دارد که امکان استفاده از ظرفیت گردشگری زیارت را کاهش داده است، انتظار است در قالب کارگروهی ویژه مسأله گردشگری زیارت در دستور کار مسئولان استان گلستان قرار گیرد.

همچنین پیش از این از سوی مجموعه گلستان ما پیشنهاد شده بود که برای ساختمان‌های غیرمجاز ساخته شده در قبل از سال ۸۵ با توجه به اینکه زیارت در کانون بحران قرار دارد براساس نظر کارشناسان فنی و معماری عمری ۳۰ ساله در نظر گرفته شود و پس از آن مدت ساختمان‌های ساخته شده قلع قمع شود، این مسأله باعث کاهش قیمت اراضی و واحد‌های مسکونی این منطقه خواهد شد و دست سودجویان را کوتاه خواهد کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صاحبخانه‌ای که به دست زمین‌خواران مستاجر شد/ صدایی از کمیسیون «ماده ۱۰۰ و ۵» بلند نمی‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..