تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازتعریف روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و شرق آسیا/ اقتصاد معطل مذاکرات و احیای برجام نیست

ساعت: 08:23 منتشر شده در مورخ: 1401/04/05 شناسه خبر: 1878581

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد:

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ضمن کوشش برای حضور موثر و قوی در نظام جهانی و مذاکرات احیای برجام به صورت قطع باید در روابط سیاست خارجی اولیت را به همسایگان و منطقه و یا کشور هایی که تجربه به ما ثابت کرده است ارتباط با این کشور ها نتایج خوبی را در پی دارد بدهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزیز غضنفری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه معمولاً در نظام های سیاسی که در دنیا وجود دارد رفت و آمد دولت‌ها در اصول سیاست خارجی کشورها تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، و با تغییراتی که دولت ها ایجاد می‌شود عمدتاً تغییرات در حوزه تاکتیک ها و نحوه اجرای سیاست هایی است که از قبل مشخص شده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست اما این حقیقت وجود دارد که نوع نگاه و نگرش مجریان سیاستهای خارجی به تحولات و بازیگران روابط بین الملل در تحقق اهداف سیاست خارجی نقش تعیین کننده ای است و ما نمی توانیم نوع نگاه و رویکردی که مجریان سیاست خارجی را در هر مقطعی انکار کنیم هر چند سیاست های اصولی از قبل مشخص شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم از زمانی که مستقر شده است یک تعریف و یا باز تعریف جدیدی از ظرفیت‌های همسایگی به عمل آورده است، ابراز کرد: واقعیت این است که ما در عرصه سیاست خارجی فشارهای سیاسی و بین المللی هدایت شده ای را توسط آمریکایی‌ها در طی این سال ها دریافت کرده ایم که لازم بود دولت سیزدهم در رویکرد خودش برای مقابله با آنها تمهیدات لازمی را بیاندیشد.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم در این خصوص سیاست همسایگی را به عنوان راهبردی بلند مدت وحتی راهکاری کوتاه مدت در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فشارهای سیاسی و تکانه های حوزه سیاست خارجی پیش بینی کرده است، تصریح کرد: نکته که حائز اهمیت است این است که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد همسایگان پس از چین با ۱۵ همسایه به صورت زمینی و دریایی همسایه است یکی از کشورهای دارای بیشترین همسایه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ تنوع استراتژیک همسایگان، یک نمونه منحصر به فرد است چراکه طیفی از استراتژی های جهانی، مانند: عضویت در ناتو، عضویت در پیمان امنیت دسته جمعی، عضویت در همکاری های شانگهای، کشورهایی که هم‌پیمانان استراتژیک آمریکا هستند و... را در محیط پیرامونی خود دارد، عنوان کرد: به هر حال این ظرفیت همسایگی برای جمهوری اسلامی ایران قابلیت هایی را ایجاد کرده است.

غضنفری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مشخص و معین کرد که با تمامی کشورهای همسایه جدا از اختلافات سیاسی با این کشورها برخلاف اختلافات سال‌های گذشته، می‌خواهد روابط خود را بهبود ببخشد، ادامه داد: تلاش برای بهبود روابط بین عربستان و امارات متحده عربی بعد از یک دوره ی تنش آلود در همین راستای سیاست خارجی است که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.

در سال های گذشته به دیپلماسی اقتصادی توجه نشده است

وی با بیان اینکه یکی از تلاش های جدی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی که اهمیت بسیبار زیادی دارد، بحث دیپلماسی اقتصادی است، که متاسفانه آنچنان که باید، به آن توجه نشده است، افزود: اهمیت پیوند اقتصاد و سیاست خارجی یا به عبارتی دیپلماسی اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند اما متاسفانه در سال های گذشته توجه کمی به این موضوع شده است.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رابطه ایران و چین برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد، ابراز کرد: متاسفانه در سال ۹۷ که جمهوری اسلامی ایران تحت فشار حداکثری دشمنان قرار داشت، ایران دوره بسیار طولانی را در چین بدون سفیر پشت سر گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای نوین کارآمد و قدرتمند دولت ها برای کنترل در فضای بین المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی همین دیپلماسی اقتصادی است که ما در مواقعی به آن توجه نکردیم.

غضنفری با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی راهی است که، دسترسی کسب و کار های داخلی یا همان کسب و کار های ملی را به بازارهای خارجی تسهیل و همچین راه ورود سرمایه گذار خارجی را هموار می‌کند، ابراز کرد: اینها نتایج دیپلماسی اقتصادی است که متاسفانه در یک بازه زمانی به آن توجه ی نشد.

دیپلماسی اقتصادی راه حل مشکلات معیشتی مردم

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت اقتصاد داخلی و مشکلاتی که برای مردم در حوزه معیشتی پدید آمده؛ اولویت دادن به تعامل اقتصادی سازنده و اثربخش با محیط بیرونی با اولویت همسایگان در چارچوب دیپلماسی اقتصادی به نحوی که بتوانیم از ظرفیت موجود برای اقتصاد داخلی بهره گیری کنیم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: آنچه ما از مسیر طی شده می بینیم این است که دولت تلاش می کند به سمت توازن گرایی در سیاست خارجی حرکت حرکت کند و به نظر من این یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهم است که دولت آن را در پیش گرفته.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه توازن گرایی به این معناست که جمهوری اسلامی ایران در مقطع جدید متناسب با وزن هر کشوری و هر سازمان بین المللی وارد تعامل و مذاکره می شود، ادامه داد: در توازن گرایی به دنبال این هستیم که ارتباطات خارجی خودمان را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در توازن گرایی همسایگان اولویت دارند، خاطرنشان کرد: در توازن گرایی با کشور هایی که در جغرافیای جمهوری اسلامی و شرق آسیا قرار دارند ارتباطات جدیدی را تعریف خواهیم  کرد.

نقش قابل توجه آمریکای لاتین در توازن گرایی

غضنفری با بیان اینکه در توازن گرایی ارتباطاتی را با قفقاز و آسیای میانه تعریف خواهیم کرد، افزود: در توازن گرایی نقش آمریکای لاتین و آفریقا نقش قابل توجهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در توازن گرایی مذاکره با کشورهای اروپایی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز کرد: در دولت سیزدهم مذاکرات برای احیای برجام به عنوان یکی از شاخصه ها و مصادیق توازن گرایی در دستور کار است، ادامه داد: تلاش برای احیای برجام در کنار بقیه مسیرهایی که ما در سیاست خارجی دنبال می کنیم به حساب می آید و این گونه نیست که دولت جدید بخواهد همه داشته های خودش را در سبد غرب و برجام قرار دهد و به نوعی تمام امور و شئونات اقتصادی را به برجام و مذاکرات هسته ای وابسته کند.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آنچه مهم است این است که تجربه تلخ سال های گذشته به ما این درس را می دهد که باید در سیاست خارجی به بازسازی روابط منطقه ای، همسایگی و توازن گرایی بپردازیم، تصریح کرد: تاکید بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا و بهره گیری از ظرفیت های داخلی که جزو سیاست های نظام است هیچگاه به معنی نادیده گرفتن فرصت های منطقه ای و همسایگی نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اقتصاد را معطل غرب و مذاکره با چند کشور اروپایی کنیم، افزود: ضمن کوشش برای حضور موثر و قوی در نظام جهانی و مذاکرات احیای برجام به صورت قطع باید در روابط سیاست خارجی اولیت را به همسایگان و منطقه و یا کشور هایی که تجربه به ما ثابت کرده است ارتباط با این کشور ها نتایج خوبی را در پی دارد بدهیم.

غضنفری با بیان اینکه به نظر من توازن گرایی باید مرکز ثقل ما در این دولت و بقیه دولت ها باشد، ادامه داد: توازن گرایی آن چیزی است که می تواند منافع ملی کشور را تا حد زیادی تامین کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازتعریف روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و شرق آسیا/ اقتصاد معطل مذاکرات و احیای برجام نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..