تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۵ گلایه رییسی از روحانی

اما نکته آن است که اظهارات امشب رئیسی را می توان به 2 بخش تقسیم کرد؛ بخش عمده اظهارات رئیس جمهور به گلایه هایش از دولت قبل اختصاص یافته و بخش دیگر که در پاسخ به سوالات، از عملکرد دولت خود به عنوان دستاوردهای دوره ریاست جمهوری 10 ماهه اش دفاع کرد. در این میان، موضوعی که جلب توجه می کند آن است که در میان اظهارات ابراهیم رئیسی، نکته جدیدی مشاهده نمی شود؛ چه گلایه ها که در این چندماهه بارها تکرار شده و چه مواردی که به عنوان عملکرد مثبت دولت خود یاد کرده است.

گلایه اول؛ مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود

موضوع ارز ترجیحی از مباحثی بود که رئیس جمهوری در پاسخ به سوالات مربوط به آن، زبان به گلایه از دولت قبل گشود؛ رئیسی بار دیگر از پایان یافتن بودجه مربوط به ارز ترجیحی در سال 1400 گفت؛ آن زمان که او رسما کار ریاست قوه مجریه را آغاز کرد. این نخستین بار نیست که رئیسی یادآوری می کند که سوم شهریور۱۴۰۰، وقتی دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و  دولت قبل آن را مصرف کرده بود.

در این میان رئیسی به ماجرای رد فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی مربوط به نهاده های دامی نیز اشاره کرد که در آبانماه سال گذشته از سوی مجلس رد شد؛ ماجرایی که اولین گلایه رئیسی از مجلس را در سال گذشته به خود اختصاص داد. او در گفت و گوی خبری امشب گفت که وقتی مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد، مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

حذف ارز ترجیحی ازجمله موارد پیشنهادی دولتی ها در لایحه بودجه 1401 بود که مجلس به شدت با آن مخالفت کرد. البته در نهایت، به شرط توزیع کالابرگ الکترونیک، به دولت اختیار داد که در سال 1401، با حذف ارز ترجیحی، مابه التفاوت را به صورت کالابرگ الکترونیک برای تامین کالای اساسی توزیع کند یا اینکه سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی را ادامه دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد گفت: یا دست دلال ها و رانت خواران بود یا اینکه ارز سمت واردات می رفت نه تولید. ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می کرد. حتی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام پرداخت یارانه ها در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه کن کردن فقر مطلق است، تاکید کرد: تا قطعی نشدن وضعیت کالابرگ الکترونیک یارانه نقدی پرداخت می شود

او همچنین درباره نگرانی ها از یارانه نان و دارو گفت: ارز ترجیحی دارو قطع نمی شود. تا وقتی بیمه ها فعال نشوند و نظام منظم شکل نگیرد، یارانه ها ادامه می یابد. قیمت نان هم تغییر نمی کند تا اطمینان حاصل کنیم طرح آزمایشی دولت در برخی استان ها کارایی دارد.

 گلایه دوم؛ میراث کسری بودجه و گرانی

رئیسی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به سوالی درباره گرانی ها هم، پای دولت قبل را به این موضوع باز کرد. او گفت که دولت قبل، گزارش داده بود که قیمت کالاهای اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می گردد. الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه تورم، مشکل جهانی است، تاکید کرد: ما کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می یافت، تورم کشور بیشتر می شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم که هم الزام قانونی بود و هم لازم بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دلیل گران شدن کالاها برای مردم روشن شود، از تدوین لایحه ای خبر داد که برخی افزایش قیمت ها سال بعد انجام شود تا قیمت کالاها امسال افزایش نیابد.

گلایه سوم؛ تعلل در اصلاحات اقتصادی

رئیسی در ادامه گلایه هایش از دولت قبل، در موضوع اصلاح اقتصادی نیز تاکید کرد که این اصلاحات باید در دولت قبل انجام می شد زیرا هزینه کمتری داشت.

گلایه چهارم؛ پرداخت هزینه های دولت قبل

رئیسی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت است، گفت: ما ماهی ۱۲ تا۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه دولت قبل را می پردازیم و این جز حقوق و دستمزدهاست. در ۲۰ روز گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق پرداخت کرده ایم. اصلاح اقتصادی برای تامین کسری دولت نیست.

گلایه پنجم؛ عقب ماندگی در مسکن

رییس جمهوری درباره مسکن هم از عقب ماندگی هایی گفت که به تاکید او از دولت قبل به وجود آمد. او که به سوالی درباره طرح دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن پاسخ می داد گفت: کشور به سالی ۱ میلیون مسکن نیاز داشت، ولی مسکن ساخته نشد. این عقب ماندگی خود را نشان می داد. رئیسی یک بار دیگر بر این وعده پر سر و صدای خود تاکید کرد که ساخت یک میلیون مسکن وعده دولت است و درچهار سال ، چهار میلیون مسکن ساخته می شود.

دستاورد اول؛ اصلاح اقتصادی با اجماع مردم

بخشی از اظهارات رئیسی را می توان در دسته گزارشی قرار داد که او از عملکرد دولتش ارائه کرد و اغلب به شکل دستاوردهای دولت خود برشمرد. برای نمونه او به اصلاحات اقتصادی اشاره کرد؛ رئیسی با بیان اینکه برای ما روشن بود اصلاح اقتصادی هزینه دارد اما هزینه امسال کمتر از سال آینده است، تاکید کرد: اصلاح اقتصادی با اقناع جامعه و اجماع مسئولان اجرا شد.

دستاورد دوم؛ کنترل هزینه ها و ثبات در بازار

رییسی همچنین با بیان اینکه با اقدامات دولت، سه ماهه اخر۱۴۰۰ سیر تورم نزولی شد، گفت: در واقع دولت هزینه های خود را کنترل کرد و در بازار ثبات ایجاد کرد.

رئیس جمهوری وعده داد که زمان طولانی نمی برد که آثار تورمی اصلاح اقتصادی از بین برود.

دستاورد سوم؛ صادرات نفتی خوب

رییس جمهوری در ادامه پاسخ هایش درباره عملکرد دولت خود، به تعامل با همسایگان  اشاره کرد و با بیان اینکه این سیاست اولویت ماست که نتیجه خوبی مانند افزایش تجارت و مثبت شدن تراز تجاری حتی تا۴۵۰ درصد داشته، گفت: با۱۸ کشور قرار داد دادیم که ۲/۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به آنها صادر کنیم. کشور ما از ترانزیت از چین به اروپا سهم می برد. در سه ماهه اول امسال، ۲۰ درصد رشد تجاری با همسایگان داشتیمم. صادرات نفتی علیرغم تحریم ها در شرایط خوبی است.

دستاورد چهارم؛ قرارگاه خنثی سازی تحریم ها

رئیس جمهور همچنین درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیز با بیان اینکه سیاست ما رفع تحریم هاست و این تحریم ها سریعتر باید رفع شود، گفت: مسیر خنثی سازی تحریم ها را دنبال می کنیم و قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می کند. رئیسی همچنین تاکید کرد: کار مذاکرات  دنبال می شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی کنیم.

دستاورد پنجم؛ دولت صادق الوعد، از مردم نمی رنجد

رییسی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض برخی افراد به اصلاح نظام یارانه ها، از درخواست بیش از۲/۵ میلیون نفر برای دریافت یارانه خبر داد و گفت: عده ای نیز می گویند یارانه آنها قطع شده است و معترضند. به اعتراض تعداد قابل توجهی از آنها رسیدگی شده و یارانه به آنها اختصاص داده شده است. رییسی دولت خود را صادق الوعد خواند و تاکید کرد: دولت از نقد رنجیده نمی شود و انتقاد همراه با پیشنهاد را برای خود مغتنم می دانیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۵ گلایه رییسی از روحانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..