تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرایط انجام آزمایش پرولاکتین

سوال : شرایط انجام آزمایش پرولاکتین چیست؟ 

پاسخ : پرولاکتین هورمونی است توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح شده و سطح آن توسط هورمون‌هایی مانند دوپامین کنترل می‌شود. سطح این هورمون در دوران بارداری افزایش یافته و منجر به ترشح شیر از پستان‌ها خواهد شد. پرولاکتین نرمال در بدن زنان باعث می‌شود تا چرخه قاعدگی منظمی داشته باشند. در مردان نیز سطح این هورمون بر میزان تولید اسپرم تاثیرگذار است. 

برای آگاهی بیشتر از شرایط انجام آزمایش پرولاکتین به سراغ آزمایشگاه وردآورد رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به آزمایشگاه وردآورد یا دریافت نوبت از آزمایشگاه وردآورد کلیک کنید.

شرایط انجام آزمایش پرولاکتین شرایط آزمایش پرولاکتین چیست؟


از جمله نکات مهم قبل از آزمایش پرولاکتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

در صورتی که قبل از آزمایش بیمار دارو مصرف کند باید در برگه آزمایش نوع دارو مصرفی ذکر شود. قبل از انجام آزمایش بیمار باید از استرس، ورزش، هیجان، استفاده از لباس تنگ در ناحیه سینه، تحریک پستان و استفاده از سوتین خودداری کند.

داروهای استروژن، فنوتیازین‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، رزرپین، اپیات‌ها، مهارکننده‌های منوآمین‌اکسیداز، وراپامیل، آنتاگونیست‌های هیستامین و قرص‌های ضدبارداری سبب افزایش سطح پرولاکتین و داروهای لوودوپا، دوپامین، کلونیدین و مشتقات آلکالوئیدی ارگوت باعث کاهش سطح پرولاکتین می‌شود.

چرا آزمایش پرولاکتین خون تجویز می شود؟


آزمایش پرولاکتین برای ارزیابی موارد زیر انجام می‌شود:

برای بررسی عود تومور هیپوفیز به طور دوره ای چک می‌شود.
در پیگیری کاهش تستوسترون در مردان ارزیابی می‌شود.
بررسی ماکروپرولاکتینمی
بررسی علت ناباروری
شک به بالا بودن پرولاکتین

علت افزایش پرولاکتین خون چیست؟


بیماری‌ها و اختلالاتی که باعث افزایش هورمون پرولاکتین می‌شوند، عبارتند از:

کم‌کاری تیروئید
بیماری‌های مزمن کلیه و کبد
انجام پرتودرمانی برای از بین بردن تومورهای نزدیک هیپوفیز
تومورها و بیماری‌های آسیب‌زننده به غده هیپوفیز
مشکلات روانی جدی
علائم یائسگی
آمنوره
سندروم زین خالی
در بعضی مواقع هیچ علت و اختلالی برای افزایش هورمون پرولاکتین یافت نمی‌شود.

برای آزمایش پرولاکتین باید ناشتا بود؟

شرایط انجام آزمایش پرولاکتین


بسیاری از افراد می پرسند که آیا آزمایش پرولاکتین باید ناشتا باشیم؟ در پاسخ به شما می گوییم که گرچه مواردی همانند استرس شدید ممکن است تا حدی نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد اما شرایط آزمایش پرولاکتین در زنان به گونه ای است که نیازی به ناشتا بودن ندارد اما توصیه مهم آن است که این نمونه 3 تا 4 ساعت و در بهترین حالت تا یک ساعت پس از بیدار شدن از فرد گرفته شود.

برخی افراد هنگام فرو رفتن سوزن احساس کمی سوزش می کنند. برخی ممکن است درد متوسطی داشته باشند و در عده ای دیگر نیز پس از انجام نمونه گیری کبودی مختصری در بازو مشاهده می شود. پس از گذشت چند روز نتایج آزمایش به صورت اعداد و ارقام آماده خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرایط انجام آزمایش پرولاکتین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..