تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتخاب جنسیت جنین به روش IUI

تعیین جنسیت جنین همواره در طول سالیان سال از رویاهای دست نیافتنی انسانها به شمار می رفته است، همانطور که امروزه به کمک تکنیک های جدید علم پزشکی، بسیاری از رویاها و آرزوهای انسان محقق شده،  تعین جنسیت جنین نیز مستثنی نبوده و در ایران نیز همپای سایر کشورهای پیشرفته، توانایی انجام این کار فراهم شده است. امروزه تقریبا جداسازی اسپرم های X وY از هم با روشها و تکنیکهای مختلفی امکان پذیر می باشد که البته حتی در بهترین حالت نیز اطمینان صددرصد وجود نداشته و تنها می توان 60 _70 درصد اسپرم مورد نظر را جدا کرده و جنسیت خاص مد نظر والدین را محقق کرد.

انتخاب جنسیت جنین به روش IUI تکنیکهایی که برای جداسازی در روش IUI می توان از آنها استفاده کرد شامل: تکنیک Micro Sort

در این روش متخصصان با تکنیک‌های رنگ‌ آمیزی، اسپرم‌های دخترساز را از اسپرم‌های پسرساز جدا می‌کنند و اسپرمی که جنسیت مورد نظر را تولید می‌کند به روش IUI داخل رحم وارد می‌شود.

اثربخشی: این روش برای فرزند دختر 65 درصد و برای فرزند پسر 60 درصد موفقیت‌آمیز است.

جزئیات مراحل: اسپرم‌ها دونوع اند. گروهی کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکیب با سلول تخمک، دختر تولید می‌کنند. در مقابل گروه دوم یک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچک‌تراند و در ترکیب با سلول تخمک، سبب تولید پسر می‌شوند. در روش میکرو سورت نمونه‌های اسپرم به آزمایشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ‌های فلورسنت رنگ‌آمیزی شده، تحت تشعشع لیزری قرار می‌گیرند. کروموزوم‌های X نسبت به کروموزوم‌های Y بزرگ‌ترند و رنگ بیشتری به خود جذب می‌کنند در نتیجه تحت تشعشع لیزر روشن‌تر می‌شوند. از این مرحله به بعد متخصص می‌تواند اسپرم‌هایی را که جنسیت مورد نظر را تولید می‌کنند، جدا ساخته و به روش IUI به رحم منتقل کند.

مزایا:

این روش از لحاظ سلامت و بهداشت خطری ندارد و به مراتب ارزان‌تر ازIVF است اما ممکن است لازم باشد داروهای باروری استفاده شود که عوارض جانبی داشته و شانس دوقلوزایی رابالا می‌برد.

با این روش می‌توان از ابتلای نوزاد به بیماری‌های ژنتیک مثل بیماری هموفیلی یا دیستروفی عضلانی دوشن که کرومزوم X مادر حامل آنهاست، پیشگیری کرد. این روش احتمال انتقال چنین بیماری‌هایی را بسیار پایین می‌آورد اما صفر نمی‌کند.

معایب: 

این روش همچنان در آزمایشگاه‌های دانشمندان مورد بررسی و تحقیق قرار دارد.

روش میکروسورت تقریبا جدید محسوب می‌شود و هنوز اطلاعات کافی درباره عوارض احتمالی آن در دسترس نیست.

انتخاب جنسیت جنین به روش IUI روش اریکسون در این روش اسپرم‌های پسر سازی که با سرعت بیشتری نسبت به اسپرم‌های دخترساز حرکت می‌کنند، از هم جدا می‌شوند و بنا به جنسیت مورد نظر والدین اسپرم‌های تولید کننده جنس مورد نظر به روش IUI وارد بدن مادر می‌شوند. نحوه انجام: اساس این روش براین پایه است که نمونه اسپرم روی لایه‌ سیالی،  چسب مانند در لوله آزمایش ریخته می‌شود. تمام اسپرم‌های نمونه به سمت پایین لوله شنا می‌کنند اما اسپرم‌های تولید کننده پسر با سرعت بیشتر و زمان کوتاه‌تری به انتهای لوله آزمایش می‌رسند و به این ترتیب متخصص می‌تواند اسپرم‌های مورد نظر را جدا کند. میزان موفقیت:

اگرجنسیت مورد نظر پسر باشد، حدود 65 درصد

اگر جنسیت مورد نظر دختر باشد 75 درصد

مزایا:

نسبت به روش‌های گفته شده ارزان‌تر است.

نیازی به جراحی تهاجمی ندارد.

نسبتا ایمن و بی‌خطر است.

معایب:

هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن این روش وجود ندارد. عده‌ای از متخصصان می‌گویند احتمال موفقیت حدود 60_70 درصد است.

روشIUI به اندازه IVF موثر نیست و ممکن است برای یک بارداری موفق، چند مرحله نیاز به انجام داشته باشد.

انتخاب جنسیت جنین به روش IUI روش  استفاده از شیب غلظتی ناپیوسته

این روش برای کسانی استفاده می شود که نمونه اسپرم آنها دارای  تعداد زیادی سلول های سر گرد، ذرات ریز بوده و یا دارای خاصیت چسبندگی بالایی باشد اما غلظت و تحرک نمونه ، طبیعی گزارش شود. در این روش از دو محیط upper و lower استفاده کرده تا یک محیط 2 فازی درون لوله مخروطی (conical) تشکیل شود ، سپس اسپرم خام را بر روی آن به آرامی اضافه می کنند بطوریکه یک لایه ضخیم اسپرم روی فاز بالایی تشکیل شود. سپس آن را سانتریفیوژ کرده تا انواع سلول های مرده و لخته ها و ... در میان فاز ها به دام افتاده و از اسپرمهای سالم جدا شوند. به وسیله یک پیپت اسپرم ها را از ته لوله برداشته و 2 مرتبه شستشو داده (سانتریفیوژ) و در نهایت مرحله آخر رسوب اسپرم حاصله را با کمی از محلول شستشو به مدت کوتاهی در یک جای ساکن قرار داده تا اسپرمها به سمت بالا حرکت کنند، اسپرم های تولید کننده Y با سرعت بیشتری به سمت بالا رفته و در سطح قرار می گیرند. در این روش مهارت فرد متخصص در جداسازی حائز اهمیت است.

مزایا:

این روش درواقع همان روش IUI بوده و کار اضافی زمان بری انجام نمی شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتخاب جنسیت جنین به روش IUI»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..