تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چهل و پنجمین سالگرد مرگ دکتر علی شریعتی؛ زندگی نامه، عقاید و علت مرگ

۲۹ خرداد سالروز مرگ یکی از چهره هایتاثیرگذار انقلاب اسلامی است که زندگی کوتاه و پربارش را صرف نشر افکار اسلامی و انقلابی کرد، اما نماند تا پیروزی انقلاب اسلامی را به چشم ببیند و از دنیا رفت.

دکتر علی شریعتی، نویسنده، پژوهشگر دینی، تاریخ شناس و از فعالان دینی، سیاسی و نظریه پرداز انقلاب اسلامی بود که ۴۵ سال پیش در ۴۴ سالگی، در انگلیس درگذشت.

زندگی نامه علی شریعتی

علی شریعتی مزینانی دوم آذر ۱۳۱۲ در خانواده ای مذهبی در کویر مزینان از توابع سبزوار مشهد چشم به جهان گشود. پدر او، محمد تقی شریعتی استاد دانشگاه مشهد بود، فردی که نقش مهمی در شکل‌گیری اندیشه هایش داشت.

او فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی از دانشگاه مشهد و دارای دکترای جامعه شناسی و تاریخ ادیان از دانشگاه سوربن فرانسه بود.

علی شریعتی در سال ۱۳۳۷ در ۲۴ سالگی با همکلاسی خود، پوران شریعت رضوی ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک پسر به نام احسان و سه دختر به نام های سوسن، سارا و مونا بود.

پوران شریعت رضوی که خود نیز مدرک دکترای ادبیات فارسی اش را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته بود، بهمن ماه سال ۱۳۹۷ از دنیا رفت.

ورود به عرصه سیاست فرانسه و ایران

دکتر شریعتی در سال ۱۳۳۷ به سازمان آزادی بخش الجزایر پیوست و مبارزات خود را آغاز کرد. او در طول این مبارزات توسط پلیس فرانسه دستگیر و روانه زندان شد.

او در سال ۱۳۴۱ با همراه فعالین سیاسی آن زمان سازمان نهضت آزادی ایران در خارج را بنیان گذاشت و دو سال بعد هنگام بازگشت به کشور در مرز ایران و ترکیه توسط ساواک دستگیر و به زندان فرستاده شد که چند ماه بعد آزاد شد و به مشهد بازگشت.

از معلمی انشا تا استادی دانشگاه

با بازگشت به مشهد، مدتی به عنوان دبیر انشای یکی از روستاهای مشهد کار کرد، بعد به تدریس در دبیرستان پرداخت و در نهایت به عنوان استادیار تاریح، وارد دانشگاه مشهد شد.

آغاز فصلی جدید؛ سخنرانی در حسینیه ارشاد

سال ۱۳۴۸ شروع فصلی مهم در زندگی دکتر علی شریعتی بود. او با دعوت به حسینه ارشاد، مسئولیت امور فرهنگی حسینیه را به عهده گرفت و در آنجا به تدریس جامعه شناسی مذهبی، تاریخ شیعه و معارف اسلامی پرداخت؛ موضوعاتی که سیل جوانان و مخاطبان علاقه‌مند را به سوی حسینه روانه کرد. بینش و زاویه دید شریعتی به همراه بیان خاص و صراحت لهجه اش یکی از دلایلی بود که می‌توانست شنوندگان را به راحتی به خود جذب کند. اما پس از مدتی کوتاه او از سخنرانی در حسینه ارشاد منع و سپس حسینیه تعطیل شد.

نویسندگی با استم مستعار و ۱۸ ماه زندانی

علی شریعتی پس از منع سخنرانی، به دور از مردم و با اسم مستعار به تالیف می‌پرداخت. اما غرب ستیزی و صحبت هایش در جهت معرفی شخصیت های بزرگ اسلامی و تجزیه و تحلیل تاریخ ایران و اسلام سرانجام باعث شد او در سال ۱۳۵۲ روانه زندان شده و ۱۸ ماه را در سلولی تاریک و تنها حبس شود. او که حتی پس از آزادی از زندان مورد شکنجه روحی و جسمی رژیم پهلوی قرار می‌گرفت، سرانجام در ۲۵ اردبیهشت ۱۳۵۶ تصمیم به مهاجرت گرفت و تهران را مقصد بروکسل ترک کرد و از آنجا راهی ساوت همپتون انگلیس شد.

مرگ علی شریعتی

علی شریعتی ۴۵ سال پیش در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ تنها سه هفته پس از مهاجرت به انگلیس از دنیا رفت. گفته می‌شود دوستانش پیکر او را در منزلش در حالی یافتند که به پشت افتاده بود. پزشکی قانونی هرگز حاضر به کالبدشکافی نشد و انسداد شرائین و نرسیدن خون به قلب را عامل مرگ دکتر شریعتی اعلام کرد. همین اقدام باعث شد تا بسیاری مرگ او را مشکوک بدانند.

پیکر علی شریعتی علی رغم وصیتش که خواسته بود در حسینیه ارشاد به خاک سپرده شود، در نهایت در سوریه و در جوار مزار حضرت زینب (س) دفن شد.

آثار علی شریعتی

اکثر کتاب‌ های موجود از دکتر شریعتی، جمع‌ آوری شده از سخنرانی هایش در حسینیه ارشاد، دانشگاه ها و مقالات پراکنده اوست که پس از مرگش در ۳۶ جلد منتشر شد. از مهم ترین آثار او می‌توان به فاطمه فاطمه است، کویر، زن، با مخاطب های آشنا، ابوذر، بازگشت، شیعه، نیایش، حسین وارث آدم، گفتگوهای تنهایی و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چهل و پنجمین سالگرد مرگ دکتر علی شریعتی؛ زندگی نامه، عقاید و علت مرگ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..