تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتقال بیماری های ویروسی و انگلی به کودکان

بیماری های مشترک انسان و حیوان در اصل از گروه باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها هستند. براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، هر گونه بیماری‌ یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند؛ به عنوان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوزها) شناخته می‌شوند. مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می شود شامل تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان است.

برای آگاهی بیشتر از انتقال بیماری های ویروسی و انگلی به کودکان به سراغ دامپزشکی دکتر پورشعبان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید.

انتقال بیماری های ویروسی و انگلی به کودکان لیست بیماری های مرتبط با تماس با حیوانات خانگی
۱. هاری


هاری یک بیماری است که بر سیستم عصبی پستانداران تأثیر می گذارد. این بیماری توسط یک ویروس ایجاد می شود و معمولاً توسط یک حیوان آلوده که حیوان یا شخص دیگری را گاز می گیرد منتقل می شود. هاری یک بیماری کشنده است. با ظاهر شدن علائم قابل درمان نیست. خوشبختانه با واکسیناسیون می توان جلوی هاری را گرفت.

2. بلاستومایکوز (Blastomyces dermatitidis)


بلاستومیکوز یک عفونت قارچی نادر است که معمولاً با استنشاق اسپورهای قارچ (Blastomyces dermatitidis) که در چوب و خاک یافت می شود، ایجاد می شود.

3. سایتیاکوز (Chlamydophila psittaci ، Chlamydia psittaci)


عفونت با کلامیدیوفیلا پسی‌تاسی (که قبلاً به Chlamydia psittaci معروف بود) علت بیماری سیستمیک در پرندگان همراه (پرندگانی است که توسط انسان به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند) است. این بیماری اغلب در پرندگان به عنوان کلامیدیوز مرغی (همچنین به عنوان پسیتاکوز، اورنیتوز و تب طوطی) شناخته می شود.

4. کینوز (Trichinella spiralis)


تریکینوز (معروف به تریکینلوز) نوعی بیماری است که توسط کرم گرد Trichinella spiralis ایجاد می شود. لاروهای کرم گرد می توانند مهاجرت کرده و در عضلات جاسازی شوند. مردم در درجه اول از خوردن حیوانات وحشی که به درستی پخته نشده است به این بیماری مبتلا می شوند.

5. بیماری خراش گربه (Bartonella henselae)


بیماری خراش گربه (CSD) که تب خراش گربه نیز نامیده می شود، یک عفونت باکتریایی است که توسط Bartonella henselae ایجاد می شود و به طور کلی از طریق گزش یا خراش گربه به افراد منتقل می شود. اکثر افراد سالم هیچ علامتی ندارند و کسانی که عفونت خفیف دارند معمولاً بدون هیچ درمانی بهبود می یابند.

۶. کوکسیدیوئیدومایکوز (تب دره)


کوکسیدیویدومیکوز (تب دره) توسط قارچی ایجاد می شود که در محیط یافت می شود.

7. هیستوپلاسموز (Histoplasma capsulatum)


هیستوپلاسموز یک عفونت قارچی نادر است که توسط Histoplasma capsulatum ایجاد می شود. عفونت با استنشاق اسپورهای قارچ، که در خاک یافت می شود، ایجاد می شود. بسیاری از افرادی که اسپورها را استنشاق می کنند، بیمار نمی شوند. اگر افراد مبتلا به بیماری زئونوز شوند، علائم اغلب شامل سرفه، تب، تنگی نفس و درد قفسه سینه است. فعالیت های متداول مرتبط با قرار گرفتن در معرض شامل کشاورزی، قرار گرفتن در معرض خاک غنی شده با پرنده یا خفاش گوانو، بازسازی یا تخریب ساختمان های قدیمی و پاکسازی درختان یا برس هایی است که پرندگان در آن پناه گرفته اند.

۸. بیماری روده


بیماری هایی از جمله E. coli O157: H7 ، Cryptosporidium parvum ، Campylobacter و Salmonella به طور خاص در حیوانات زیر دیده می شود:
الف) خزندگان و دوزیستان: سالمونلا
برخی از خزندگان و دوزیستان می توانند حیوانات خانگی دوست داشتنی باشند، اما می توانند منبع زئونوز نیز به حساب آیند. خزندگان (به عنوان مثال: ایگوانا، لاک پشت، مار) و دوزیستان (به عنوان مثال: قورباغه ها و وزغها) سالمونلا را حمل می کنند.
ب) جوجه و اردک: سالمونلا
جوجه های کوچک و جوجه اردک های جذاب می توانند برای کودکان در این زمان از سال جذابیت زیادی داشته باشند، اما همچنین می توانند منبعی برای زئونوز باشند، بنابراین برای کسانی که آنها را کنترل می کنند مهم است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام دهند.

۹. بیماری های بیوتروریسم


فهرست بیماری هایی که ممکن است تحت عنوان بیماری های بیوتروریسم قرار بگیرند، بسته به سهولت انتشار و شدت بیماری یا مرگ ناشی از آنها به دسته هایی تقسیم می شوند: سیاه زخم، طاعون، بروسلوز و تب Q.

انتقال بیماری های ویروسی و انگلی به کودکان

 

چگونه می توان خطر ابتلا به بیماری مشترک انسان و حیوان را کاهش داد؟


رعایت بهداشت ساده و عقل سلیم خطر شیوع بیماری های مشترک انسان و حیوانات خانگی را به شدت کاهش می دهد. برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

اطمینان حاصل کنید که هرگونه علامت بیماری یا بیماری در حیوان شما توسط دامپزشک تشخیص داده شده و به سرعت درمان می شود. اگر حیوان شما مریض است، مطمئن شوید که دستان خود را بعد از تمام تماس با او می شوید. حیوان خود را حمام کرده و مرتب کنید. این امر شانس تشخیص زودهنگام هرگونه ضایعه پوستی را افزایش می دهد. به طور منظم به حیوان خود یک محصول کرم زدایی با طیف وسیع بدهید. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از محصول ماهیانه کرم قلب است که شامل کرم کرم زدایی است. هنگام باغبانی یا کار در مناطقی که ممکن است سگ، گربه یا سایر حیوانات ادرار کرده یا مدفوع کرده اند، دستکش بپوشید. هرگونه مدفوع را در از محل زندگی خود بردارید و وقتی سگ خود را برای پیاده روی می برید، خم شوید.
همه مواد زائد را سریع و ایمن دفع کنید. اجازه ندهید فرزندانتان با مدفوع حیوانات خانگی شما تماس بگیرند یا حیوان خانگی شما با مدفوع بچه های شما تماس بگیرد. همیشه از شستن دست های خود پس از دست زدن به هر حیوانی اطمینان حاصل کنید. ظروف غذا و آب جداگانه برای سگ و گربه خود تهیه کنید و آنها را جدا از ظروف خانواده خود بشویید و ذخیره کنید. ملافه های حیوان خانگی را به طور مکرر بشویید. به طور معمول از محصولات کنترل کننده کک و کنه استفاده کنید.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتقال بیماری های ویروسی و انگلی به کودکان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..