تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سقط جنین با قرص سایتوتک (میزوپرستول)+عوارض این قرص

سقط جنین با شیاف و قرص میزوپرستول و عوارض سقط جنین

با دلگرم همراه باشید تا با قرص میزوپروستول بیشتر آشنا شوید.

قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول

مقدمه ای در مورد قرص سقط جنین سیتوتک

در سالهای گذشته بیشتر از آمپول های عضلانی مثل اکسی توسین و پروستاگلندین برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری استفاده می شد.اما با روی کار آمدن دارو های غیر تزریقی و کم عارضه تر مثل میزوپرستول Misoprostol با نام تجاری سایتوتک Cytotec درد سر این فرایند کاهش یافت.

قرص های میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص های 100 و 200 میکروگرمی در ایران تولید میگردد نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد.

قرص میزوپروستول

 عوارض + خطرات قرص سقط جنین میزوپروستول

مرحله 1) قرص 200 میکروگرم مایفپریستون را میل کنید. ممکن است پس از مصرف آن خونریزی خفیفی داشته باشید که شایع است.

مرحله 2) به مدت 48-24 ساعت منتظر بمانید. قبل از استفاده از میزوپروستول باید 24 ساعت صبر کنید اما مطمئن شوید که قبل از 48 ساعت آن را مصرف کنید. زمانی که در حال انتظار هستید، با همان کارهای عادی که در طول روز انجام می دهید مانند مراقبت از اعضاء خانواده، آشپزی یا به محل کار یا مدرسه رفتن مشغول باشید.

مرحله 3) از میزوپروستول استفاده کنید (4 قرص، هر کدام 200 میکروگرم)

دو روش برای استفاده از میزوپروستول وجود دارد: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان بین گونه ها و فک. هر دو روش موثر می باشد.

قرص میزوپروستول

در صورت قرار دادن قرص در واژنvagina

1) ادرار کنید و سپس دستها را بشویید.

2) دراز بکشید. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید: لازم نیست که قرصها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آنها در تماس هستند کافی است.

3) به مدت 30 دقیقه دراز بکشید.

قرص میزوپروستول

در صورت قرار دادن میزوپروستول در دهانmouth

1)اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه ها و دندانهای پایین قرار دهید (2 قرص در هر طرف).

2) قرصها را به مدت 30 دقیقه در این حالت نگهدارید. قرصها با حل شدن ممکن است دهان شما را خشک کنند یا طعم گچی به دهان شما بدهند. در مدت این 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

3)بعد از 30 دقیقه، با آب باقیمانده قرصها در دهان را میل کنید.


مرحله بعد چیست؟

معمولا ظرف 1 تا 2 ساعت، حالت گرفتگی وخونریزی ایجاد می شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مقوی میل کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. می توانید برای کنترل درد از قرص ایبو بروفن استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از صفحه علائم ونشانه ها، دیدن کنید.

مرحله 4)

اگر از دو قرص میزوپروستول و مایفپریستون استفاده کرده اید، نیازی به مراجعه به کلینیک جهت معاینه نخواهد بود. مطمئن شوید که نشانه های حاملگی در شما وجود ندارد ،احساس خوبی دارید وخونریزی شدیدی ندارید. این داروها، کاملا موثر هستند و سازمان بهداشت جهانی توصیه های زیر را در صورت نیاز به آنها، به شما داده است:

بیماری یا درد در شما کاهش پیدا نکرده است. در این شرایط نباید تا دو هفته منتظر بمانید. به خدمات پزشکی فورا مراجعه کنید. دو هفته پس از استفاده از این قرصها همچنان حامله هستید. خونریزی شدید است و بعد از دو هفته خفیف تر نشده است.

توجه: دو هفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به دلیل ماندن هورمونها در بدن شما ممکن است مبثت باشد. اگر همچنان احساس می کنید که حامله هستید (حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و ... دارید) به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین با دارو

بهترین زمان (گلدن تایم ) برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴تا ۸ بارداری می دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری میباشد. بر خلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد شیاف سایتوتک اثر دهی بهتری دارد. در بین هفته های ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.

در سن بارداری کمتر از ۶ هفته بهترین دارو امپول پروستاگلندین میباشد که البته عوارض بیشتری از نظر درد شکمی و تهوع و اسهال شدید بی حالی افت فشار خون نسبت به قرص سایتوتک دارد. زمانیکه جنین در شکم مادر مرده باشد و ضربان قلب نداشته باشد خونریزی بیشتر رخ میدهد زیرا بدلیل فوت جنین یکسری اتفاقات در سیستم خونی مادر میوفتد که خون دیرتر لخته میشود بنابراین باید احتیاط لازم را داشته باشید.

قرص میزوپروستول


بعداز استفاده از داروی سقط جنین چه اتفاقی می افتد:

درد شکمی که معمولا از ۲ ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک شروع می شود. اگر دل درد شدید بود میتوان از قرص ژلوفن یا هیوسین برای کاهش درد استفاده کرد. اسهال و استفراغ که البته با شدت کمتری و به سرعت قطع می شود تب و لرزش بدنی مانند سرماخوردگی که به مرور کم می شود خونریزی و سقط جنین.

خونریزی به شکل دفع لخته خون بصورت ناگهانی یا ذره ذره اتفاق میوفتد که با کنده شدن جفت افت فشارخون اتفاق میوفتد. فقط زمان این خونریزیها نباید بیشتر از ۱ هفته بطول بیانجامد و بعد از ان باید برسی شود که علت چیست.

در خانمهایی که سابقه سزارین دارند به هیچ عنوان خودسرانه استفاده نکنند چون احتمال پارگی رحم وجود دارد که بایستی حتما تحت نظر پزشک از این قرصها استفاده کنند. ولی معمولا در ۸ تا ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرصها جنین سقط می شود.

گاهی با مصرف یک دوره از قرص های سایتوتک خونریزی شروع نمیشود وباید مجددا بعد از ۳روز دارو را تکرار کرد. هرگز خودسرانه شیاف میزوپروستول یا امپول استفاده نکنید چون شما با عوارض ان اشنا نیستید حتی بسیاری مواقع خانمها دچار یک خونریزی کاذب میشوند در صورتیکه هنوز ساک حاملگی در رحم وجود دارد.

بهرحال شما باید تا ۱هفته بعد یک سونوی مجدد تکرار کنید تا از سقط کامل اطمینان حاصل کنید.وباز یاداوری میکنم که در ۸۰درصد موارد با این داروها سقط کامل صورت نمیگیرد و ممکن است شما مجبور به کورتاژ یا ساکشن شوید.چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست.وابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خونریزی منجر به مرگ شود.

گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب ازمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهییه دارو نکنید چون استفاده از داروهای سقط جنین ممکن است باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به ان چسبیده میشود ومنجر به فوت شما میشود.

قرص میزوپروستول

عوارض جانبی سقط جنین

عوارض مربوط به سقط جنین در ایالات متحده بسیار نادر است وشایعترین عوارض جانبی حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. عوارض جانبی فیزیکی پس از سقط جنین می تواند در خانم ها متفاوت باشد وشماباید از ان اگاه باشید.

*خونریزی شدید

در موارد نادر، برخی از زنان بیشتراز حد طبیعی خونریزی پس از سقط جنین میکنند. درین صورت باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

*دردشکم ولگن

درد لگن شدید و مداوم ممکن است یک مشکل را نشان دهد. شایع ترین علت درد شدید عفونت است .

*تب بالا

میزوپروستول می توانید تب های کوتاه مدت ایجاد کند با این حال، اگر درجه حرارت شما برای چند ساعت بالا باقی ماند، و یا اگر شما درد شدیدی داشتید به پزشک خود مراجعه کنید.

قرص میزوپروستول

علائم ادامه بارداری

اگرعلائم بارداری مانند تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، معمولا در یک یا دو هفته پس از سقط جنین باقی ماند شما هنوز هم ممکن است باردار باشید.

*عفونت یا سپسیس خونی
*آسیب بهه دهانه رحم
*زخم مخاط رحم
*سوراخ شدن رحم
*آسیب به اندام های دیگر
*مرگ

 قرص میزوپروستول


سقط جنین با ساکشن و کورتاژ

گاهی با مصرف کلی دارو باز انقباض و سقط جنین اتفاق نیوفتاده و یا در۹۰درصد موارد تکه ای از جفت باقی مانده است که باید سریعا درمورد ان اقدام شود .بهترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ است .لازم به توضیح است که ساکشن نوعی از روش کورتاژ میباشد که بدون نیاز به بستری وبیهوشی به صورت سرپایی انجام میشود .مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت زمان کمتر بدون نیاز به بیهوشی بدون نیاز به تراشیدن رحم میباشد.

در واقع ساکشن رحم با یک سوند نلاتون شماره ۱۴یا ۱۶در داخل رحم میگذارند و با مکش مانند جاروبرقی ساک حاملگی و جفت را خارج میکنند .این روش تا هفته ۶بارداری قابل انجام است .در مواقعی که بعد از استفاده داروهای سقط جنین بقایای جفتی بماند میتوان بقایا را براحتی با ساکشن خارج کرد .روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی خطر وایمن تر ازکورتاژ میباشد.

قرص میزوپروستول


تشخیص سقط جنین

قرص میزوپروستول

پزشک یا ماما برای حصول اطمینان از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر می نویسد. اگر جنین کاملا از رحم مادر دفع شده باشد، معمولا کار دیگری انجام نمی گیرد. اما معمولا رحم کاملا تخلیه نمی شود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین از بدن مادر خارج می شود. کلا دونکته اجتناب ناپذیر در سقط جنین وجود دارد یکی دل درد و دیگری خونریزی میباشد .

کیفیت خونریزی ممکن است در روزهای اول بیشتر باشد و در چند روز اتی کمتر شود گاهی ممکن است یک لخته بزرگ از شما دفع شود یا گاهی با تکرار زیاد لخته لخته خونریزی داشته باشید. در طب گیاهی خوردن بعضی از گیاهان مانند گلپر یا زرشک اویشن وزعفران ممکن است باعث سقط جنین شود چون مکانیسم این گیاهان قاعده اور است ولی زمانیکه جنین بالای ۴هفته بارداریست بندرت این اتفاق میوفتد وشما به خونریزی خواهید افتاد. معمولا ۴تا۶هفته بعداز سقط جنین قاعدگی به روال خود بازمیگرددو مادر میتواند دوباره باردار شود.

 قرص میزوپروستول

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سقط جنین با قرص سایتوتک (میزوپرستول)+عوارض این قرص»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..