تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه با مرگ مادر کنار بیاییم؟

مرگ مادر یکی از سخت ترین چیزهایی است که اکثر مردم در زندگی با آن روبرو می شوند. چه رابطه ای عالی داشته باشید، چه رابطه ای سخت یا جایی در این بین، این رویداد احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر زندگی شما خواهد داشت.

در یک نظرسنجی، بین 20 تا 30 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که از دست دادن یکی از عزیزان آسیب زاترین رویداد در زندگی آنها بوده است حتی در میان کسانی که رویدادهای آسیب زای زیادی را در طول زندگی خود گزارش کرده اند.

چرا مرگ مادر انقدر سخت است

چه در غم مرگ مادری باشید که شما را به دنیا آورد و چه مادری (یا شخصیتی مادری) که شما را بزرگ کرده است یا در غم پیوندی هستید که داشتید یا پیوندی را که آرزو می کردید داشته باشید.

جان بولبی، روانشناس بریتانیایی، معتقد بود که کودکان با انگیزه ای برای دلبستگی به مراقبان خود به دنیا می آیند. در حالی که دیگران قبل از او معتقد بودند که دلبستگی ناشی از غذا است، او معتقد بود که دلبستگی بر اساس پرورش و پاسخگویی شکل می گیرد.

بنابراین، منطقی است که سوگواری آن وابستگی – یا فقدان آن – فوق‌ العاده دشوار باشد.

لیز اشمیتز بینال، روانشناس که در مورد از دست دادن مادر و سرسختی تحقیق کرده است، می‌ گوید: «مادر بخشی جدایی‌ ناپذیر از زندگی ما در جامعه ما است، تا حدی به این دلیل که ما در جوامعی با پرستاران مختلف بزرگ نشده‌ایم.»

تحقیقات او به طور خاص بر روی زنان بزرگسالی متمرکز بود که مادران خود را در کودکی از دست داده بودند و دریافتند که آنها نسبت به زنانی که مادران خود را در کودکی از دست نداده بودند، در تاب آوری و تحمل نمره کمتری کسب کردند.

او می‌ گوید که افراد زیادی را می‌ بیند که رابطه خوبی با مادرشان نداشتند اما از شدت واکنش غم و اندوه آنها پس از مرگ مادرشان شگفت‌ زده می‌شود.

چگونه مرگ مادر بر کسی تأثیر می گذارد

در حالی که از دست دادن مادر از برخی جهات کلیدی با سایر فقدان ها متفاوت است، برخی از همان اثرات ناشی از هر نوع از دست دادن یا سوگواری وجود دارد. برخی از افکار و احساسات معمول غم و اندوه:

شوکه شدن بی حسی غمگینی ناباوری گیجی مشکل در تمرکز خشم

کمتر گفته شده است اما غم و اندوه علاوه بر نشانه های روانی یا معنوی شناخته شده تر، می تواند به صورت فیزیکی نیز ظاهر شود. در بدن شما، اندوه ممکن است به شکل زیر باشد:

مشکلات گوارشی از دست دادن انرژی عصبی بودن اختلالات خواب تغییر وزن عصبی بودن خطر اختلالات روانپزشکی

با این حال، در برخی دیگر، از دست دادن یکی از عزیزان ممکن است اختلالات سلامت روان را حتی در افرادی که سابقه بیماری روانی ندارند فعال کند. یک مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به اختلالات زیر افزایش یافته است، علاوه بر آن ارتباط جدیدی بین شیدایی و از دست دادن کشف شد:

اختلال افسردگی اساسی اختلال هراس اختلال پس از سانحه

به ویژه در بزرگسالان بالای 70 سال:

شیدایی فوبیاها اختلالات مصرف الکل اختلال اضطراب فراگیر آیا سوگ پیچیده چیست؟

همه انواع غم و اندوه پیچیده است، اما با از دست دادن کسی، بسیاری از مردم می توانند به آرامی با برنامه های روزمره خود سازگار شوند (یا روتین های جدیدی ایجاد کنند). متخصصان سلامت روان ممکن است آن را سوگ پیچیده بدانند اگر حداقل یک سال گذشته باشد و عملکرد روزانه شما هنوز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

(توجه: نام بالینی کنونی اختلال سوگ پیچیده مداوم است، اما انجمن روانپزشکی آمریکا اخیراً تغییر نام را به اختلال سوگ طولانی مدت تأیید کرده است.)

برخی از علائم غم و اندوه طولانی، علائم زیر هستند که هنوز پس از 12 ماه به طور قابل توجهی بر عملکرد روزانه شما تأثیر می گذارد:

دشواری در ادامه زندگی بی حسی عاطفی افکاری شبیه به این که زندگی بی معنی است. احساس ناباوری آشکار در مورد مرگ

در یک مطالعه، 65 درصد از شرکت‌ کنندگان با اندوه پیچیده به این فکر می‌ کردند که می‌ خواهند پس از از دست دادن یکی از عزیزان خود بمیرند. بنابراین اگر شما یا کسی که می‌ شناسید در حال سوگ است، افکار خودکشی در سر دارد، بدانید که تنها نیستید و این برای چیزی که از سر می‌ گذرانید غیرعادی نیست.

اگر افکار خودکشی دارید اما احساس می کنید می توانید خود را ایمن نگه دارید، باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. اگر افکار غیر قابل تحمل می شوند و شما در خطر قریب الوقوع آسیب رساندن به خود هستید، برای حمایت از مشاوری که در این زمینه آموزش دیده است، با خط حیاتی پیشگیری از خودکشی ملی تماس بگیرید.

چگونه از مرگ مادر شفا پیدا کنیم

وقتی از دست دادن تازه است، به نظر می رسد که برای همیشه این احساس را خواهید داشت اما اینطور نیست.

اشمیتز بینال می‌ گوید: «اگر به خود اجازه دهید غمگین شوید و اگر دیگران به شما اجازه غمگینی بدهند، احتمالاً متوجه خواهید شد که احساسات واقعاً شدید در چند ماه اول پس از مرگ مادرتان کاهش می‌ یابد.»

او می‌ گوید در حالی که بیشتر مردم به طور شهودی می‌ دانند که از دست دادن مادر می‌ تواند سخت باشد اما نمی‌ دانند که چه حسی دارد یا چقدر طول می‌ کشد. مردم جامعه ما اغلب فکر می‌ کنند که می‌ توانیم در عرض یک ماه غم را پشت سر بگذاریم و آن را تمام کنیم.»

و حتی اگر آن احساسات را قبول نکنیم، به این معنا نیست که آنها وجود ندارند و به هر حال زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهند.

بسیاری از مردم ما را مجبور می‌ کنند که خیلی زود پس از یک باخت بزرگ «به زندگی ادامه دهیم». ما باید بتوانیم غصه بخوریم اما همچنین باید انتظاراتمان را از خودمان تعدیل کنیم.

برخی از نکات مهم:

احساسات را احساس کنید. یا به خودتان اجازه دهید هیچ احساسی نداشته باشید. در مورد احساسات خود صحبت کنید. وقتی با خود صرف کنید. وقت خود را با دیگران بگذرانید. با او صحبت کنید (به هر طریقی که برای شما و اعتقادات شما معنی دارد ممکن است شامل نوشتن نامه برای او نیز باشد.) با یک حرفه ای صحبت کنید

درمان پس از فقدان بزرگی مانند این می تواند مفید باشد. در حالی که اکثر درمانگران با غم و اندوه کار کرده اند، زیرا این یکی از جهانی ترین تجربیات زندگی است، درمانگرانی نیز وجود دارند که در کار با مراجعان با غم و اندوه تخصص دارند. برای پیدا کردن یکی از آنها، به دنبال درمانگر سوگ یا مشاور غم و اندوه در منطقه خود باشید.

یک انجمن پیدا کنید

از آنجایی که غم و اندوه می تواند مانند تجربه ای منزوی  کننده باشد، بسیاری در گروه های حمایتی، چه حضوری یا یک گروه پشتیبانی آنلاین، آرامش پیدا می کنند. اگر شما زنی هستید که مادر خود را از دست داده اید، ممکن است به انجمن دختران بدون مادر که هم مجازی است و هم ملاقات های آفلاین دارد، علاقه مند شوید.

حرف آخر

مرگ یک مادر یکی از آسیب زاترین چیزهایی است که یک فرد می تواند تجربه کند. اگر در حال حاضر غصه مادرتان را می خورید، به خودتان لطف کنید و با خود مهربان باشید. چه رابطه خوبی با او داشته اید و چه نداشته اید، همیشه غم و اندوه با رابطه واقعی شما و یا رابطه ای که آرزو می کردید وجود داشته باشد همراه است.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه با مرگ مادر کنار بیاییم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..