تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاخ آقا محمد خان قاجار از آثار تاریخی گرگان

کاخ آقا محمد خان قاجار

شهر گرگان دارای وسیع ‌ترین بافت تاریخی شمال کشور، محلات تاریخی فراوان، بناهای قدیمی و طبیعتی سرسبز و بکر می ‌باشد، همچنین مردم بومی و صمیمی آن فرهنگی خاص دارند و بسیار گرم و مهمان نواز می‌ باشند.

شهر گرگان به دلیل موقعیت زیبای جغرافیایی و محیطی خود گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در هر فصلی از سال جذب می ‌کند. علاوه بر طبیعت بکر و گردشگری از طبیعت می توانید از دیدن جاذبه های تاریخی نیز لذت ببرید.

در ادامه آس چارتر به معرفی بنای تاریخی کاخ آقا محمدحان قاجار می پردازد، کاخ آقا محمدخان قاجار مربوط به اوایل دوره قاجار است و نخستین کاخ این دوره قلمداد می شود.

این عمارت تاریخی یکی از با ارزشترین آثار تاریخی شهرستان گرگان است که از آن به عنوان تنها بنای باقی مانده از معماری دوران حکومت آقامحمدخان یاد می شود.

برای سفر به گرگان شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما اهواز گرگان را به راحتی و با کمترین هزینه تهیه نمایید. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی کاخ  آقامحمدخان قاجار

آقامحمد شاه زاده معروف به آقا محمدخان قاجار بنیانگذار و نخستین شاه قاجار در ایران است. که در سال 1174 هجری شمسی با برکناری حکومت کریم خان زند به قدرت رسید.

او در ابتدا حکومت خود در ساری تاجگذاری کرد، و بعدها، به دلایل استراتژیکی تهران را پایتخت خود قرار داد و برای دومین بار تاجگذاری نمود. بعد از آقامحمدخان برادرزاده به اش فتحعلی شاه سلطنت رسید.

آقامحمدخان قاجار به عنوان یکی از خشن ترین شاهان در فرهنگ عامیانه ایران یاد می شود. آقامحمدخان قاجار در سال 1165 هجری شمسی در باغ معروفی به نام عباس خانی در گرگان (استرآباد) بنا شد.

سال‌ها بعد پهلوی اول کاخ خود را در 600 متری این کاخ بنا کرد. در سال 1007 هـجری قمری  طبق دستور شاه عباس اول صفوی برای احداث دولتخانه، زمین‌های این محدوده به قیمت ۴۵ تومان از صاحبان آن خریداری گردید و بناهای متعدد دولتخانه در آن ساخته شد.

این مجموعه بعد از به قدرت رسیدن آقا محمد خان قاجار، محل اقامت و ستاد جمع ‌آوری قوای نظامی وی شد که در آن دوره جزء محله نعلبندان بشمار می آمد.

این کاخ، که در سال 1391 به موزه زن تبدیل شده است در گذشته در اختیار نهاد نظامی در استان گلستان بود. کاخ آقامحمد خان قاجار به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ 10 بهمن 1383 با شماره ثبت 11288 به ثبت رسیده ‌است.

کاخ آقا محمد خان قاجار از آثار تاریخی گرگان

معماری کاخ آقا محمد خان قاجار

کاخ قاجاری محمدخان شباهت زیادی به دیوانخانه ساری و تخت مرمر تهران دارد. جهان گرد جیمز موریه که 200 سال پیش، از این کاخ دیدن کرده است، او در خاطرات خود نوشته است، که جلوی در ورودی، میدانی است که به در اصلی کاخ منتهی می شود.

از در ورودی راهی قرار دارد که دو طرف آن را درختان پرباری کاشته بودند. در انتهای این راه به دیوانخانه عالی می رسد که دو ستون عظیم چوبی دارد که بر روی آن ها نقوشی از قهرمانان قدیم ایران دیده می شود. در دو طرف دیوانخانه اتاق های وسیعی قرار دارد که نقاشی های زیبایی دارد.

از در ورودی بزرگ طلاکاری و نقاشی شده باغ خبر داده و از توصیفاتی که موریه در خاطرات خود آورده است، اکنون خبر چندانی نیست و به جای محوطه سرسبز و پردرخت رو به روی کاخ، در فاصله 4 متری آن سیلوی بزرگ آجرنمایی در حریم بنا  احداث شده است.

نمای آجری و گچی این کاخ  به دستور پهلوی اول، روی آن سیمان کشیده شده و با اضافه شدن الحاقاتی  به آن، بنا تغییر شکل پیدا کرده است. این کاخ قدیمی و تاریخی ویژگی های خاصی در معماری خود دارد.

از جمله پلان مستطیل شکل، دوستون چوبی با سرستون های مقرنس کاری شده در ضلع شمالی و جرزهای ضخیم و اندود خارجی سیمان و اندود داخلی گچ در بنا است.

این کاخ زیبا در حال حاضر خسارت هایی به آن وارد شده است که از شکل اولیه آن خارج شده است مانند:

تعویض پنجره های چوبی با فلزی، کفپوش های داخلی، تخریب نقاشی ها، تزیینات داخلی و آسیب به بدنه بیرونی و داخلی بنا به طوری که داخل بنا در حال فرسایش است، سقف و کفپوش ها نیاز به مرمت دارد و دیوارها نیز رنگ آمیزی شده است.

بخش های مختلف کاخ آقا محمد خان قاجار

بخش های گوناگون این کاخ عبارت اند از عمارت دارالعماره، دارالحکومه، عمارت کلاه فرهنگی عباس خانی و سلسیان خانی می باشد. عمارت کلاه فرنگی سرای پذیرایی حاکم استرآباد بود که در غرب کاخ قرار دارد.

همچنین در اطراف کاخ توپ خانه و دیوان خانه هم بوده است که متاسفانه در زمان پهلوی اول تخریب شدند.

کاخ آقا محمد خان قاجار از آثار تاریخی گرگان

جاذبه های اطراف کاخ آقا محمد خان قاجار

شهر گرگان نیز مانند بقیه ی شهرهای ایران از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است.

از جمله جاذبه های گردشگری گرگان؛ مسجد جامع گرگان، آرامگاه اسحاق بن جعفر ع، کاخ موزه گرگان، بازار نعلبندان، کاروانسرای قزلق، کاروانسرای رباط سفید و پارک جنگلی ناهارخوران  که شما می توانید در کنار بازدید از کاخ آقا محمدخان قاجار ازآنها دیدن نمایید.

مسیر دسترسی به کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقامحمدخان قاجار در شهر گرگان، خیابان کاخ، روبروی دبیرستان ایرانشهر واقع شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاخ آقا محمد خان قاجار از آثار تاریخی گرگان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..