تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا دندان ها می پوسند؟

پوسیدگی دندان در واقع یکی از شایع ‌ترین بیماری ‌های عفونی است. شروع اختلالات و بیماری ‌های لثه با التهاب در آن ها آغاز می‎‎شود، پیشگیری از ادامه پیشرفت این عارضه را با اقدامات خود مراقبتی ضروری است.

عوامل اصلی

عامل این عارضه میکروبی است که با مصرف مواد قندی بین دندان ‌ها،‌ تولید اسید می‎‎کند و همین عامل نیز منجر به تخریب سطح دندان ‎‎ها می‎‎شود. البته عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان منجر به تجمع این میکروب ‏‏‌ها و قدرتمندتر شدن آن ها و در نهایت نیز التهاب لثه می‏‏‌شود. در واقع با تداوم التهاب لثه، مشکل پریودنتیت (پیوره) و نهایتا از دست ‌رفتن دندان ‌ها را شاهد خواهیم بود.

التهاب لثه

با التهاب لثه، شاهد پرخون و حجیم شدن آن ها و در وهله بعد خونریزی آنها به صورت خودبخودی یا در اثر کوچک ‌ترین تحریک خواهیم بود، به نحوی که موقع مسواک زدن از دهان، خونریزی زیاد از دندان ‎‎ها رخ می‎‎دهد یا حتی خودبخود در شیارهای لثه خون بالا می‌آید و از طرف دیگر نیز این موضوع منجر به بوی بد دهان می‏‏‌شود.

با ادامه این روند، جرم در ناحیه لثه و دندان‏‏‌ ها تشکیل شده و به تدریج نیز تعداد آن ها زیادتر و منجر به جدا شدن دندان از لثه می‏‏‌شود و در ادامه هم استخوان زیرین که ریشه دندان ‌ها در آن قرار گرفته، در اثر این عوامل محرک، کم‌ کم تخریب و تحلیل می‌رود که به این مرحله پیوره گفته می‌شود.

اولین قدم های خود مراقبتی

لق شدن دندان از نتایج پیوره شدن است. اگر این عارضه تحت درمان قرار نگیرد باعث از دست‌ رفتن دندان‌ ها می‌شود که در این صورت یا باید دندان را کشید یا آن قدر دندان لق می‏‏‌شود که خیلی راحت جدا می‌شود. خود مراقبتی مهمترین روش پیشگیری از این عوارض بیان می شود. سه مرتبه مسواک زدن در شبانه ‌روز به مدت هر بار دو تا سه دقیقه و استفاده از نخ دندان حداقل قبل از خواب شب از روش ‎‎های موثر در پیشگیری بیماری‌ های لثه و دندان است.

آب نمک و جرم گیری

بهترین دهان‌ شویه آب‌ نمک رقیق است. استفاده از دهان‌ شویه هیچ‌ گاه نمی‌تواند جایگزین مسواک‌ زدن شود و تنها می‌تواند یک عامل کمکی باشد. علی ‌رغم تصور مردم، جرم ‌گیری باعث خراب شدن دندان یا آسیب به مینای دندان نمی‌شود و در صورتی که توسط دندان ‌پزشک آگاه و متخصص انجام شود، نه تنها هیچ‌ گونه آسیبی به دندان نمی‌ رساند بلکه از بیماری‌های پیشرفته لثه پیشگیری می‌کند.

هدف از اقدامات پیشگیرانه حفظ دندان‌ های طبیعی افراد است، البته در صورتی که تخریب استخوان اتفاق افتد، نیاز به درمان‌ های پیشرفته ‌تری مثل جراحی لثه نیز برای حفظ دندان‌ ها ضرورت دارد.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا دندان ها می پوسند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..