تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرقت سنگ‌های قبور در بهشت زهرا

احترام اموات را نگه دارید/لزوم تدبیر بهشت زهرا برای پایان سرقت سنگ‌های قبور

آفتاب‌‌نیوز :

نخستین اخبار از سرقت سنگ قبور در مردادماه سال ۱۳۹۸ منتشر شد؛ اخباری که مربوط به سرقت سنگ‌های گران قیمت و احتمالا هم بیشتر در شب انجام می‌شد؛ اما این موضوع ظاهرا ادامه پیدا کرد تا جایی که غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در فروردین ماه سال جاری از انتخاب و فعالیت شهردار شب در سازمان بهشت با هدف جلوگیری از دزدی در بزرگترین قبرستان تهران خبر داد.

درحقیقت این اقدام علاوه بر اقدامات این سازمان برای افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته در بهشت زهرا انجام شد که در تشریح آن مدیرعامل بهشت زهرا در نشستی گفته بود: مأموریت انتظامات سنگ، تنها در زمینه نظارت بر نصب سنگ‌ها و جلوگیری از نصب سنگ‌های غیرقانونی بوده است البته که در این مدت آموزش دژبان‌ها را نیز در دستور کار داشتیم. با آموزش دژبان و کنترل بیشتر، از تعدد دزدی‌ها در ماه‌های اخیر جلوگیری شده است. همچنین علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته در بهشت حضرت زهرا (س) شهردار شب نیز دایر شده است تا جلوی وقوع این دست اقدامات در این مکان گرفته شود.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره افزایش سرقت ها در این سازمان افزود: سرقت هایی در دوره های پیشین از گلزار مطهر شهدا صورت می‌گرفت و توسط خانواده‌ها گزارش می‌شد اما در این دوره اکیپی را ایجاد کردیم که سرقت‌های احتمالی را احصا کرده و گزارش می‌دهد. البته این اکیپ ایجاد شده، تمامی نواقص، نیازمندی‌های تعمیرات و سرقت‌های ادوار گذشته را نیز شناسایی و گزارش می‌کند، زیرا در دوران گذشته بسیاری از این موارد، گزارش هم نشده بود.

مدیرعامل بهشت زهرا ادامه داد: در این مدت حضور تیم مدیریت جدید این سازمان، تاکنون بیش از ۱۵۰ حجله تعمیر و بازسازی شده است و هر گزارشی که این اکیپ ارائه دهد، رصد و جایگزین می شود. البته این شناسایی‌ها همچنان ادامه دارد. ما در «گلزار شهدا» با وسعت ۱۹ هکتاری روبرو هستیم که پیش از این هم گزارش سرقت از این گلزار شریف می شده و اکنون تعداد گزارشات با برقراری شهردار شب، افزایش دوربین های رصد و نیروهای دژبان بسیار محدود شده است.

حفظ حرمت قبور همواره دارای حساسیت و کانون توجه بوده است؛ اما ظرف سال‌های گذشته بعضا شاهد اقداماتی همچون سرقت سنگ‌های قبور بوده‌ایم که لزوم اقدام جدی مسئولین بهشت زهرای تهران برای حفظ امنیت این محدوده و تجهیزات و همچنین حرمت اموات مسلمین را گوشزد می‌کرد. موضوعی که از سوی مسئولین این سازمان با ارائه گزارش عملکردهای گوناگون مبنی بر نصب دوربین مدار بسته و راه اندازی گشت در محدوده سازمان پاسخ داده شده، اما در عمل این ضرورت به فراموشی سپرده شد و اقدام عملی صورت نگرفت.

اخیرا تعدادی از شهروندان تهرانی هنگام مراجعه به مزار درگذشتگان خود در بهشت زهرا(س) با صحنه دلخراش دزدیده شدن تمام یا بخشی از سنگ مزار مواجه شده‌اند و هنگامی هم که پیگیر این دزدی می شوند در راهنمایی غلط به آنها گفته می شود پیگیری این موضوع بی ثمر است؛ درحالی که حداقل برای مشخص شدن تعداد اینگونه سرقت ها در بهشت زهرا باید همه موارد ثبت شود.

مدیرعامل بهشت زهرا با رد افزایش این نوع سرقت در بهشت زهرا و به ویژه گلزار مطهر شهدا تنها به ۲۴ ساعته شدن فعالیت بهشت زهرا در ایام ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند.

ولی آنچه که مهم است حفظ حرمت مزار اموات مسلمین و بالاتر از آن گلزار مطهر شهدا است تا شاهد گزارش سرقت از سوی شهروندان و خانواده معزز شهدا نباشیم و این مهم نیز بدون تدبیر و اقدام عملی موثر انجام پذیر نخواهد بود.

افزایش چند برابری هزینه سنگ های قبر هم علتی برای افزایش این سرقت ها شده و هم از سوی دیگر برای خانواده ها خرید سنگ مزار جدید و یا ترمیم بخش های سرقت شده کار دشواری شده تا جایی که بعضا این مزارها هم به همان شکل رها می شوند. هرچند که بهشت زهرا(س) تهران منکر افزایش سرقت سنگ قبر و حتی سرقت در بهشت زهرا می شود؛ اما مواجهه ما با خانواده هایی که اخیرا با سرقت سنگ مزار درگذشتگان خود مواجه شده‌اند، بسیار زیاد شده است.

برای جلوگیری از سرقت سنگ‌های قبر بساط خرید و فروش سنگ قبر درون بهشت زهرا را برچینید!

حجت یکی از سنگفروشان اطراف بهشت زهرا(س) درباره قیمت سنگ‌های مزار با اشاره به اینکه ظرف یک سال و نیم گذشته قیمت سنگ افزایش زیادی داشته است، می‌گوید: افزایش قیمت ها دلایل زیادی دارد و از تحریم ها برای ورود دستگاه های استخراج سنگ تا جلوگیری از واردات سنگ را شامل می‌شود. به هر ترتیب در حال حاضر قیمت سنگ مشکی از حدود ۶ میلیون و سنگ سفید ۱۰ میلیون تومان شروع می شود و سنگ مشکی تا ۳۰ میلیون و سنگ سفید تا ۴۵ میلیون وجود دارد این قیمت ها برای سنگ های با ابعاد ۱۸۰ در ۶۰ است که قبور قطعات جدید همین ابعاد سنگ نیاز دارند اما اگر ابعاد کمتر شود قیمت هم کمی کم می شود. البته اگر برای قبری سفارش مشتری خاص باشد مثلا ارتفاع قبر بالا بیاید یا یادبود و گلدانی اضافه شود افزایش قیمت داریم و حتی تا ۱۸۰ میلیون تومان هم بسته به نوع سنگ می‌تواند هزینه بردار باشد.

رضایی یکی دیگر از سنگ فروشان منطقه که در جاده قدیم قم و کنار بهشت زهرا مغازه دارد، می گوید: از سال ۱۳۵۶ پدرش در این کار بوده و بعد هم خودش همین کار را ادامه داده است.

وی درباره سرقت سنگ‌های قبر در بهشت زهرا می‌افزاید: حدود سه سال پیش که روند افزایش قیمت سنگ آغاز شد اول فروش قسطی سنگ شروع شد که چون خیلی‌ها نتونستن پولشونو پس بگیرند زود جمع شد و بعد هم خرید و فروش سنگ قبر دست دوم باب شد.

یعنی خانواده‌ای که سنگ مزار متوفی خود را تعویض می‌کرد سنگ قبلی را می داد و حدود یک سوم ارزش آن سنگ از مبلغ سنگ قبلی کم می شد و سنگ قبلی با نصف قیمت بعد از آماده شدن مجدد فروخته می‌شد، به طوری‌که بسته به جنس و ضخامت، سنگ یا تراش داده می‌شد و یا حتی سنگ دیگری به آن چسبانده می‌شد و از طرف دیگر آن به نام متوفی جدید استفاده می‌شد.

رضایی تاکید می‌کند: البته بعد از پیچیدن خبر سرقت سنگ‌ها از داخل بهشت زهرا بساط سنگ قبر دست دوم از بین مغازه داران اطراف برچیده شد و امروز تقریبا هیچ مغازه داری سنگ دست دوم نمی‌خرد، ولی خیلی خانواده‌ها به دلیل مشکل مالی یا اینکه نمی خواهند زیاد هزینه کنند باتوجه به قیمت زیاد سنگ به دنبال سنک دست دوم هستند که همین باعث میشه عده ای خدانشناس سراغ سرقت سنگ قبر بروند.

سارقان سنگ معمولا تیم هستند و تراشکار سنگ هم خودشان دارند

وی با اشاره به اینکه سارقان سنگ معمولا تیم هستند و تراشکار سنگ هم خودشان دارند ادامه داد: این افراد سراغ مغازه داران نمی‌آیند و خودشان سنگتراش دارند و مشتری هم درون بهشت زهرا با دادن یک کارت که فقط یک شماره دارد سر قطعه ها پیدا می کنند. برای من هم سوال است که سنگ قبر با ابعاد ۱۸۰ در ۶۰ که معمولا وزن زیادی دارد و نمی شود با خودروی سواری جابجا کرد و نیاز به وانت دارد تا از در بهشت زهرا خارج می‌کنند و شب و روزش هم فرقی ندارد کار سختی است! هرچی هست باید درون بهشت زهرا کنترل شود.

لزوم ثبت سرقت سنگ‌های قبور برای مشخص شدن تعداد این نوع از سرقت‌ها

یکی از مخاطبان که در روزهای گذشته با چنین صحنه ای مواجه شده و بخشی از سنگ مزار متوفی خود را به سرقت رفته دیده با ارسال تصویری خطاب به این خبرگزاری نوشته است: "امروز بهشت زهرا بودم همانطور که می‌بینید تمام قرنیز و کرسی سنگ مزار پدرم دزدیده شده! پیگیر شدم گفتند شکایت که فایده‌ای ندارد. ای کاش بار دیگر موضوع دزدیدن سنگ قبرها را پیگیری کنید"

مخاطب دیگری نیز در روزهای گذشته نوشته بود: "جالبه که توی همین بهشت زهرا صندلی و سایبان رو بدون بپا و نگهبان میذارن و کسی جرات نداره سرقت کنه تا زمانی که شرکت مربوطه میاد جمع آوری می‌کند و از طرف دیگر به گفته مدیرعامل بهشت زهرا تصاویر خانمهای مکشوفه روی سنگ های قبر جمع آوری می شود و اجازه نصب داده نمی شود و حتی حواسشون سفت و سخت هست که که مردم سر قبر متوفیشون چی میخونن اما سنگ های قبر که جزو احترام اموات است را راحت میدزدن و کاری هم از دست بهشت زهرا بر نمی آید."

لزوم ارائه گزارش از سوی بهشت زهرا(س) درباره میزان وقوع سرقت سنگ‌های قبور

علیرضا نادعلی نیز درباره پیگیری موضوع سرقت سنگ قبور در سازمان بهشت زهرا(س) توسط شورای شهر تهران می‌گوید: پیشتر با مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) برای این موضوع صحبت کردم؛ آنچه که واقعا اتفاق افتاده بود در حوزه سرقت سنگ های قبور با آنچه که در اخبار منتشر شده بود اصلا نسبت درستی نداشت و عدد بسیار پایینی بود که جلوگیری هم شده بود.

وی می‌افزاید: مدام آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر مشاهده می‌شود به شکلی که برخی زیرساخت‌ها خراب می شوند چرا که معتادی تیکه‌ای از ایستگاه اتوبوس را می برد و می فروشد و با مواد مخدر تهاتر می کند یا مثلا زباله های درون مخازن در برخی محلات تهران عمر ماندگاری بیش از ۲۰ دقیقه ندارد و سریع بیرون ریخته می شود و می برند که بتوانند در قبال تحویل آن مواد مخدر تهیه کنند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی چنین صحنه‌هایی در شهر دیده می‌شود قطعا سازمان بهشت زهرا هم نمی‌تواند از این موضوع دور باشد و احتمالا چنین مواردی وجود دارد؛ لذا باید سوال شود میزان واقعی این اتفاق چقدر است و کاهش یافته یا خیر؟ باید گزارشی از اقدامات اجرایی از بهشت زهرا بخواهیم تا پس از ارائه بررسی کنیم میزان دقیق این موارد که اگر با چنین مشکلی مواجه هستند اعلام کنند و ما هم کمک کنیم و از وقوع آن جلوگیری کنیم.

حال باید دید در چنین شرایطی سازمان بهشت زهرا(س) برای حفظ حرمت اموات مسلمین چگونه با این معضل برخورد می‌کند و چطور برای کاهش آمار سرقت در محدوده این سازمان تدابیر تاثیرگذار را اجرایی خواهد کرد؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرقت سنگ‌های قبور در بهشت زهرا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..