تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داستان سردرگمی‌ داوطلبان Ph.D میان وزارت‌علوم و دانشگاه آزاد

پایان سردرگمی‌های داوطلبان Ph.D میان وزارت‌علوم و دانشگاه آزاد در ۲روز دیوان عدالت اداری دو دستور متناقض برای کنکور دکتری صادر کرد اما در نهایت یک آزمون برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سرانجام، چند روز پیش بعد از حواشی و سردرگمی داوطلبان کنکور دکتری، سازمان سنجش و دانشگاه آزاد بالاخره تکلیف ثبت نام کنکور دکتری را مشخص کردند؛ پس از چند رفت و برگشت فراوان قرار شد که کنکور دکتری امسال به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش صورت بگیرد.

این سازمان در اطلاعیه ای اعلام کرد: نظر به اینکه مقرر شد ثبت‌نام و برگزاری آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 6 اسفندماه سال 95 صورت پذیرد لذا آن دسته از داوطلبانی که متقاضی پذیرش در دانشگاه مذکور هستند، لازم است نسبت به انجام ثبت‌نام و یا در صورت لزوم اصلاح و ویرایش اطلاعات ثبت نامی یا کدرشته امتحانی براساس اطلاعیه‌های این سازمان و با توجه به دفترچه راهنمای شرکت در آزمون از طریق سایت سازمان حداکثر تا 30 آذرماه جاری اقدام کنند.

در واقع  از آذر ماه سال پیش ماجرای ادغام کنکور دکتری با به تصویب رسیدن طرح یک فوریتی «سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی» آغاز شد و به سرعت حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد به آن واکنش نشان داد و گفت: اجرای طرح ادغام سنجش و پذیرش، استرس و اضطراب دومی است که پس از ادغام کنکور دانشگاه آزاد اسلامی و کنکور دولتی در رشته‌های کارشناسی و دکتری حرفه‌ای - اما این‌بار برای ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی - به داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها وارد می‌شود.

چندی بعد مشاور عالی سازمان سنجش هم ادغام کنکور دکتری را تایید کرد و به خبرآنلاین گفت: کنکور سراسری و آزاد دوباره با هم برگزار می شود.

اما چندی بعد هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس این حرف را رد کرد و گفت: با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی در هیئت وزیران تصویب نشده، دانشگاه آزاد می تواند طبق سنوات گذشته آزمون تحصیلات تکمیلی خود را برای پذیرش دانشجو در سال 96 برگزار کند.

برای رفع بلاتکلیفی اما هفته گذشته دیوان عالی عدالت کشور هم در این رابطه رای صادر کرد؛ هرچند موقت. در همین رابطه علیرضا مصدق مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در ماده 7 قانون مذکور مقرر شده است که آیین‌نامه اجرایی این قانون به تصویب هیات وزیران برسد. در حالی که تاکنون آیین‌نامه یادشده که می‌توانست تا حدودی راهگشا باشد، به تصویب هیات وزیران نرسیده است؛ لذا ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان سنجش آموزش کشور مشکلات زیادی را برای دانشگاه و داوطلبان تحصیلات تکمیلی که تاکنون امکان انتخاب دو محل بر اساس نتایج نهایی برای ادامه تحصیل داشتند، ایجاد می‌کرد و لازم بود این تفسیر موسع توسط مرجع ذی‌صلاح تفسیر قضایی شود.

بنابراین این موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح و پس از تشکیل جلسه در شعبه چهارم دیوان عدالت اداری که باحضور نمایندگان حقوقی و کارشناسان وزارت علوم و سازمان سنجش تشکیل شد، نهایتا دیوان عدالت اداری با هدف حقوق داوطلبان دانشگاه دستور موقت به عدم اجرای مصوبه شورای سنجش و پذیرش در خصوص ادغام آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش و انتشار دفترچه دانشگاه آزاد اسلامی به طور مستقل برای پذیرش سال 1396 صادر کرد که برای همگان لازم‌الاتباع است. »

در این میان با شروع زمان ثبت نام کنکور دکتری داوطلبان کنکور دچار سردرگرمی شدند چون فقط يک روز پس از آغاز ثبت‌نام آزمون دکتري نيمه‌متمرکز سال ۹۶ از سوي سازمان سنجش و تأکيد بر اينکه پذيرش دانشجو در آزمون ورودي دوره دکتري نيمه‌متمرکز سال 1396 در دوره‌هاي روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي کشور صورت خواهد گرفت، دانشگاه آزاد نسبت به ثبت‌نام در آزمون دکتری، اقدام کرد.

اما رای جدید دیوان عدالت اداری که به فاصله دو روز از رای موقت صادر شد، این سردرگمی را بیشتر هم کرد، دیوان عدالت اداری خبر داد که  دستور موقت مبنی بر عدم اجرای بند 3 مصوبه مورخ 9/8/95 شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی در مورد آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و دستور انتشار دفترچه آزمون پذیرش دانشجو سال تحصیلی 96-97 در اجرای ماده 40 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری منتفی شد.

در همین میان که سردرگمی ها در رابطه با نحوه انجام گرفتن کنکور دکتری در حال افزایش بود، دانشگاه آزاد درباره لغو دستور موقت دیوان عدالت بیانیه ای صادر کرد.

در قسمتی از این بیانیه آمده بود: «دیوان عدالت اداری محل رسیدگی به شکایات و اعتراضات به‌دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای که عموما غیرکارشناسی است، و دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری خود را برای احقاق حقوق حقه خود در هیات عمومی دیوان عدالت اداری ادامه خواهد داد تا از تضییع حق دانشگاه و داوطلبان ممانعت به عمل آید.»

حتی پیش از  اطلاعیه چند روز پیش سازمان سنجش، وزیر علوم هم نسبت به نحوه اجرا کنکور دکتری واکنش نشان داده بود، واکنشی که باز هم وضعیت انجام کنکور دکتری را مشحص نکرده بود.

این درحالی بود که یک روز بعد سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به تفاهم رسیدند تا طبق قانون کنکور دکتری امسال متمرکز برگزار شود و البته دانشگاه آزاد هم حق ثبت نامی که از داوطلبان گرفته است را پس دهد. 

به هرحال امسال کنکور دکتری متمرکز برگزار می‌شود، اما انتقادهایی به آزمون‌های متمرکز در تحصیلات تکمیلی وارد است.  

47237




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داستان سردرگمی‌ داوطلبان Ph.D میان وزارت‌علوم و دانشگاه آزاد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..