تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از پرداخت وام ویژه دکتری سه ماهه اول در تیر تا احتمال افزایش ظرفیت پزشکی پس از ۴ سال

وی گفت: هدف از برگزاری جلسات شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مناطق پژوهش و فناوری کشور نگاه ویژه به موضوع و اولویت‌های منطقه‌ای است.

صالحی گفت: می‌خواهیم بر اساس هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌ها در مناطق مربوطه بتوانیم جلسات را به گونه‌ای مدیریت کرده و اولویت‌های منطقه را پیگیری کنیم. دانشگاهها نیز باید بر اساس اولویت‌های آمایش خود با هم همکاری داشته باشند و چند ماموریت را برای خود تعریف کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و حمایت از شعار سال بسیار مهم است، بحث شبکه ملی آزمایشگاهی اولویت جدی ما در وزارت علوم است و باید سعی کنیم از تجهیزات به نحو احسن در یک شبکه ملی بهره‌مند شویم و از طرفی با توجه به کمبودها و آمایش منطقه‌ای بتوانیم آن تجهیزات را تهیه کنیم. همچنین تقاضا دارم تمامی دستگاه‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارند و می‌توانند سرویس تحقیقاتی به داخل و بیرون ارائه دهند، بر روی این شبکه ملی قرار گیرند.

وی گفت: حمایت‌هایی که برای تعمیر تجهیزات و خرید آنان انجام خواهیم داد، بر اساس فعالیت‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی روی شبکه ملی آزمایشگاهی خواهد بود.

به گفته صالحی سال ۱۴۰۱ را سال «شکوفایی پسا دکترا» قرار داده‌ایم،  مصوبه پسادکترا در دستور کار شورای عالی عتف قرار دارد و امسال می‌توانیم با توجه به حجم گسترده از دانشجویان دکترا که طی امسال و سال‌های گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند، از ظرفیت آن‌ها به عنوان پسادکترا بهره‌مند شویم؛ بنابراین باید از ظرفیت به‌کارگیری پسا دکترا برای فعالیت‌های پژوهش و فناوری بهره ویژه ببریم.

احتمال افزایش ظرفیت پزشکی بعد از ۴ سال/ مجلس حقوق ورود به بحث کنکور را نداشت

سعیدرضا عاملی گفت: تلقی ما از فرهنگ مراسم و مناسبات است؛ متاسفانه تنها یک درصد اعتبارات کشور را به فرهنگ اختصاص می‌دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ متغیر اصلی است، امروزه کشور‌های پیشرفته دنیا فرهنگ، اقتصاد و سیاست را سه بخش اصلی می دانند، در کشورهای پیشرفته فرهنگ زیربناست و آن را پایه رشد اقتصادی می‌دانند. فرهنگ عنصر اصلی قدرت سیاسی کشور هاست که اگر ضعیف شود به تبع آن سیاست و اقتصاد هم ضعیف خواهد شد.

دخالت ۹۴ درصد فضای اینترنت در زندگی مردم 

عاملی گفت: تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب به عنوان هدف مهم مطرح شده است به طوری که در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تعریف شده است. 

او گفت: امروزه نیازمند مولفه های تمدن اسلامی هستیم. مهم ترین رکن تمدن نوین اسلامی توجه به همه مردم است ، گروه خاص در این محور مورد توجه نیست؛ چرا که مسئولیت حکومت اسلامی نسبت به همه مردم است و آن کسی که با فرهنگ اسلام زندگی می کند یا از آن دور است هم نیز  مسئولیت دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: محور اصلی توجه به نیازهای مردم باید در حوزه فرهنگ باشد.یکی از موضوعات سند تحول ادراک مردم است، یعنی آنها چه احساسی دارند، خیلی از ایده ها را داریم ولی باید به حوزه خودآگاه و ناخودآگاه مردم توجه کنیم. 

عاملی گفت: بسیاری از یادگیری ها در حوزه ناخودآگاه صورت می گیرد و سند تحول در هدف گذاری توجه به فضای مجازی دارد، چرا که فضای مجازی امروزه واقعیت زندگی مردم است و نزدیک به ۹۲ درصد در برخی آمار ها حدود ۹۴ درصد نفوذ اینترنت در ایران داریم که این یعنی فرهنگ فرامحلی شده است. 

او گفت: تدابیری در سند تحول برای مقابله با این موضوع اندیشیده شده که یکی از آن ارتقای سواد مجازی مردم است و مردم اگر با نیرنگ های فضای مجازی آشنا نباشند در هر محیطی وارد می شوند؛ بنابراین سواد مجازی فرد را به مهارت فکری می رساند که تشخیص می دهد کجا برود یا کجا نرود و محتوای درست و غلط را می شناسد. 

به گفته عاملی  امروزه اتصال ما در فضای مجازی در خیلی از حوزه ها به فضای مثبت مانند حوزه علم یعنی دسترسی به مقالاتی که دو سال آینده قرار است انتشار رسمی پیدا کند، رسیده است، تجربه های جهانی در توسعه اقتصادی و فرهنگی مردم دخیل هستند. 

باید مسئولیت اجتماعی و اخلاق در فضای مجازی تعریف شود 

عاملی گفت: فرد و فرهنگ یک امر صنعتی نیست، بلکه انسان ها حوزه ادراکی و شناختی دارند که باید شناخت پیدا کنند و قانع شوند. فضای مجازی احساس کسی بودن را در تک تک افراد بالا برده است. 

وی گفت: در فضای مجازی سرمایه های بسیار زیادی دیده می شود که از سرمایه فرامحلی برای پیشرفت ایران و سرمایه انسانی می توان استفاده کرد و همانند فضای فیزیکی محیط بد و خوب دارد. 

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو ماموریت با همکاری شورای عالی فضای مجازی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده  است که یکی ارتقای سواد و مهارت استفاده از فضای مجازی است و دیگری مهار آسیب های اجتماعی در فضای مجازی است. این دو،  وظیفه ای است‌ که‌ بر اساس سند تحول دنبال می شود، اما با کار پلیسی نمی توان محیط مجازی را کنترل کرد، بلکه با ارتقای سطح سواد می توان آن را اداره کرد. 

عاملی گفت: کشورهای پیشرفته بیشترین قانونگذاری را برای فضای مجازی کرده اند و در بالاترین سطح آمریکا مقرراتی در این زمینه دارد ، فضای مجازی نیازمند مسئولیت های اجتماعی و اخلاق است که باید در آنجا تعریف شود و هر نوع تخریبی نسبت به افراد و محیط های خانوادگی و اجتماعی و اقوام صورت می گیرد؛ بنابراین برای جلوگیری از توهین و بی احترامی باید قوانینی صورت گیرد.

او گفت: کدهای مسئولیت اجتماعی الزام آور است و اگر کسی عمل نکند طبق قانون جریمه مدنی خواهدشد؛ بنابراین باید مهارت استفاده کیفی از فضای مجازی تقویت شود که در سند تحول به آن اشاره شده و بحث تحکیم خانواده به عنوان هدف بسیار مهم در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است.

۸۷ درصد خانواده های تک سرپرست ایرانی را مادران اداره می کنند

عاملی گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر شده است و فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند. کاهش آسیب های اجتماعی اولویت ماست؛ چرا که طلاق و خانواده های تک سرپرست در جامعه ما افزایش یافته است و ۸۷ درصد خانواده های تک سرپرست ایرانی توسط مادران اداره می شوند. 

او گفت: مسیری که هم اکنون می رویم دنیای غرب چند سالی است شیب آن را شروع کرده و امروزه ۳۰ درصد جامعه آمریکا دارای خانواده های تک سرپرست هستند بنابراین سبک زندگی اسلامی باید بتواند سلامت اجتماعی جامعه ایران را تامین کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه مدونی برای دستورات ۴ ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است تا دچار روز مرگی نشویم و در عین حال نمی توانیم از مسائل روزمره هم غافل شویم؛ بنابراین فضایی برای فوریت های اجتماعی باز کرده ایم . فضای فرهنگی باید در درجه اول نیازهای اساسی جامعه بشری مانند غذا، مسکن، سلامت، بهداشت و محیط زیست را مورد توجه قرار دهد، یعنی نیازهای اساسی و اولیه مردم در درجه اول باید تامین شود تا فرهنگ به عنوان زیرساخت در آسایش مردم حرکت کند.امتداد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه برنامه ۵ ساله کشور باید دیده شود.

توزیع پزشک در کشور وضعیت خوبی ندارد 

عاملی گفت: ظرفیت پزشکی کشور پس از انقلاب گسترش یافته ولی به تناسب آن جذب دانشجو صورت نگرفته است. سال گذشته ۸ هزار دانشجوی پزشکی جذب شد، اما طی ۴ سال باید به ۱۷ هزار نفر برسد ،سالیانه بایستی ۲۰ درصد افزایش یابد.در سال جاری ۱۶۰۰ ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی اضافه شد که وزارت بهداشت همکاری داشته که ساز و کارهایی را فراهم کند و این روند در تعامل با سازمان سنجش صورت می گیرد. 

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  نسبت پزشک به جمعیت در منطقه خوب نیست. توزیع پزشک در کشور وضعیت خوبی ندارد، یعنی در تهران نسبت ۳۵ به ۱۰ هزار جمعیت را داریم و در ۵۰ درصد شهرستان های کشور این نسبت ۴ است که اصلا منطقی نیست و همه مناطق باید بهره مند شوند. 

او گفت: یکی از مصادیق عدالت اجتماعی، عدالت در بهره مندی از امکانات مرتبط با سلامت و بهداشت و درمان کشور است؛ بنابراین تردیدی نداریم که کیفیت پزشک ایران یکی از کیفیت های پزشکی در جهان است، جامعه پزشکی ایران بسیار مورد افتخار ماست، اما سیاست هایی که پایتخت نشینی را تقویت می کند، نمی تواند تامین کننده عدالت باشد، این افزایش برای مناطق کم تر بهره مند از پزشک اختصاص یافته و مخصوص تهران نیست. 

افزایش مجدد ۲۰ درصدی ظرفیت دانشجوی پزشکی از ۴ سال آینده

عاملی گفت: پزشک متخصص وضعیت مطلوب ندارد و اگر مصوبه اجرایی شود وضعیت بهتری خواهیم داشت، اما اگر به نسبت ۲۰ بخواهیم برسیم باید دوباره خیز افزایش دانشجوی پزشکی را داشته باشیم و ۲۰ درصد دیگر پس از این ۴ سال افزایش دهیم.

مجلس حق ورود به بحث کنکور را نداشت 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قبلا شورای عالی انقلاب فرهنگی به اموری ورود پیدا می کرد که مجلس ورود پیدا نکند، بر حسب آن قاعده مجلس نباید وارد بحث کنکور می شد. 

سیاست کنکور، آموزش و پرورش و دانشگاه را بی خاصیت کرده است

او گفت: مجلس در سال ۹۴ به بحث کنکور ورود داشت اما اجرایی نشدو اگر همان مصوبه مجلس اجرایی می شود، شاید امروزه دیگر لازم نبود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به این حوزه ورود پیدا کند. هیچ تعارضی بین مصوبه سیاست های جذب و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه مجلس نیست.  

عاملی گفت: سیاست کنکور هم آموزش و پرورش را بی خاصیت کرده است و آموزش و پرورش در این رابطه نقشی ندارد، معدل و کیفیت تحصیل دانش آموز حذف شده است و هم دانشگاه را حذف کرده است و دانشگاه نقشی در پذیرش ندارد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته دنیا تاثیر قطعی در رفتن دانش آموز به دانشگاه دارند و دانشگاه هم نقش اصلی در پذیرش دارد که ما هر دو را خنثی کرده ایم. 

عاملی در پایان گفت: در سیاستی که اتخاذ شده ۶۰ درصد سهم به آموزش و پرورش داده شده و معدل ۳ سال آخر دبیرستان تاثیر قطعی و ۴۰ درصد سهم کنکور در پذیرش دانشجو به دانشگاه دارد، اما بنده امیدوار به حذف کنکور هستم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از پرداخت وام ویژه دکتری سه ماهه اول در تیر تا احتمال افزایش ظرفیت پزشکی پس از ۴ سال»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..