به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، علیرضا ماهیار در این نشست با اشاره بر چالشهای بخش فناوری اطلاعات در نظام بانکی کشور و بحثهای تکلیفی بانکها در این حوزه اظهار کرد: با تمام این مسایل، نمیتوان از بحث نوآوری غافل شد و بانکها باید خود را با روند جهانی پیش رو تطبیق دهند.
وی با اشاره بر شرایط دوران پسا کرونا در کشور افزود: کرونا سبب شد شبکه بانکی رشد چشمگیری به ویژه در بانکداری الکترونیک داشته باشد و بسیاری از فرآیندها همانند احراز هویت دیجیتال در این بازه با سرعت بیشتری محقق شوند.
ماهیار بیان کرد: اکنون در حوزه تجهیزات و زیرساختها از جمله اپلیکیشنهای بانکی یا نرم افزارها نسبت به کشورهای منطقه و بسیاری از دیگر کشورها پیش هستیم، اما باید در حوزه هوش مصنوعی بیشتر تلاش کنیم.
عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران در ادامه به برخی چالشهای نظام بانکی از جمله اجرای کارمزد محوری اشاره و خاطر نشان کرد: اکنون تراکنشهای بانکی در بسیاری از کشورها نه از طریق پیامک بلکه سایر ابزارها همانند اپلیکیشنها اطلاع رسانی میشوند و بانکهای داخلی نیز باید در این مسیر حرکت کنند.
در ادامه، معاونان فناوری اطلاعات سایر بانکها نیز به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.
لزوم افزایش تنوع محصولات دیجیتالی در حوزه بانکداری، حرکت به سوی بانکداری پلت فرمی و چالشهای آن برای بانکداری دیجیتال، داده محور نبودن شبکه بانکی، چالشهای جذب و نگه داشت نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات و… از جمله مباحث مهم طرح شده در این نشست بود.