تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دقت سونوگرافی آنومالی در بارداری

سوال : دقت سونوگرافی آنومالی در دوران بارداری به چه مقدار است؟

پاسخ :  سونوگرافی آنومالی اسکن یک سونوگرافی دقیق است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که به آن اسکن آنومالی هم می گویند. این سونوگرافی معمولا در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود. سونو آنومالی اسکن به همه مادران پیشنهاد می شود و مادر باردار در صورت تمایل، می تواند آن را انجام دهد.
در سونوگرافی آنومالی اسکن رشد جنین بررسی می شود، هر چند مادر نمی تواند تغییری در شرایط بارداری ایجاد کند و در صورت لزوم اقدامات درمانی انجام می شود. اسکن آنومالی همانند سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می گیرد.

برای آگاهی بیشتر از دقت سونوگرافی آنومالی در بارداری به سراغ رادیولوژی و سونوگرافی خورشید رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی خورشید یا دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی خورشید کلیک کنید.

دقت سونوگرافی آنومالی در بارداری

 

بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی اسکن

سه ماهه دوم بارداری از هفته 14 بارداری آغاز می شود و تا هفته 28 ادامه می یابد.از آنجا که بر اساس قوانین سقط‌ درمانی با محاسبۀ تاریخ اولین روز قاعدگی فقط تا هفتۀ ۱۹ امکان‌پذیر است، سونوگرافی آنومالی بین هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می شود تا در صورت وجود مشکلی که نیاز به ختم بارداری دارد، این امکان برای والدین وجود داشته باشد تا قانونی اقدام کنند .

موارد بررسی سونوگرافی آنومالی اسکن

1- ساختار و شکل سر جنین : بررسی مشکلات مغزی که نادر است .
2- صورت جنین : بررسی شکاف لب و شکاف کام در داخل دهان جنین که به سختی دیده می شود.
3- ستون فقرات جنین : بررسی مقطعی ستون فقرات و طول آن برای اطمینان از هم راستایی استخوان ها و پوشش پوست بر روی ستون فقرات پشت.

4- دیواره شکم جنین : بررسی پوشیده شدن تمام اندام های داخلی با استفاده از دیواره شکم ، همچنین بررسی جفت، بند ناف و آب دور جنین
5- قلب جنین : بررسی دریچه های قلب و رگهای اصلی و شریانها
6- شکم جنین : گاهی جنین مقداری از آب دور خود را قورت می دهد که به صورت حباب های سیاه رنگ در شکم جنین دیده می شود.

7- کلیه های جنین : بررسی کلیه ها ، کالیسها یا لگنچه و … و بررسی حرکت ادرار به داخل مثانه
8- دست ها، پاها و بازوهای جنین : بررسی تعداد انگشتان دست و پاها و چسبندگی آنها و …
9- معده جنین : گاهی جنین مقداری ازمایع آمنیوتیک که درآن قرار گرفته را قورت میدهد ، که درمعده اش به عنوان یک حباب سیاه دیده می شود.
10- تعیین جنسیت جنین
11- جفت : بررسی موقعیت جفت و نوع و گرید آن و رگهای خونی بندناف

12- مایع آمنیوتیک : بررسی مقدار آب دور جنین تا برای حرکت جنین مقدار کافی آب وجود داشته باشد.

دقت سونوگرافی آنومالی در بارداری

سونوگرافی آنومالی اسکن چگونه انجام می شود؟


سونوی آنومالی اسکن معمولا در محیطی کم نور و در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود تا طی سونوگرافی تصویر بهتری از اندام های جنین به دست بیاید. خانم باردار باید بر روی تخت دراز بکشد، سپس شکم خانم به ژل آغشته شده و پروب سونوگرافی بر روی شکم قرار داده می شود. سپس تصاویر سیاه و سفیدی از اندام های جنین بر روی مانیتور سونوگرافی ایجاد می گردد. سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری آسیبی به مادر و جنین نمی زند، اما ممکن است برای بهتر شدن تصاویر اندام های جنین در هنگام اسکن آنومالی، فشار جزئی بر شکم مادر باردار وارد شود.
معمولا محیط انجام سونوگرافی باید آرام و ساکت باشد تا مادر و پزشک بتوانند در مورد تصاویر اندام نوزاد با یکدیگر صحبت کنند. انجام سونوگرافی آنومالی معمولا 20 دقیقه طول می کشد. اگر جنین وضعیت نامناسبی داشته باشد یا وزن مادر زیاد باشد ممکن است سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری به راحتی انجام نشود، که در این صورت جای نگرانی وجود ندارد. همچنین معمولا برای انجام آنومالی اسکن مثانه مادر باید پر باشد، در نتیجه مادر پیش از انجام سونوگرافی باید آب بنوشد.

آیا هنگام انجام سونوگرافی آنومالی اسکن مادر می تواند همراه داشته باشد؟


اسکن آنومالی برای بررسی تعیین سلامت جنین انجام می شود و ممکن است مادر باردار تمایل داشته باشد که هنگام انجام سونوگرافی آنومالی اسکن، شخصی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشد. برخی از مراکز سونوگرافی به دلیل نداشتن امکانات کافی، اجازه نمی دهند که کودکان در هنگام آنومالی اسکن حضور داشته باشند، در چنین مواردی بهتر است که پیش از مراجعه، درباره این موضوع با مرکز سونوگرافی صحبت کنید.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دقت سونوگرافی آنومالی در بارداری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..