تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شهید محمد جهان آرا ، فرمانده‌ پرافتخاری که از جشن آزادی خونین شهرش جا ماند

در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفته است؛ روزی که خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال توسط نیروهای رژیم بعثی عراق، آزاد شد و بیش از هر کسی نام محمد جهان آرا به عنوان نماد آزادسازی این شهر در کنار رفع حصر آبادان شنیده می شود.

خرمشهر که در ابتدا ۳۵ روز در برابر تجاوز نیروهای عراقی مقاومت کرده بود، سرانجام در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد، اما پس از ۱۹ ماه اسارت، با غیرت سربازان ایرانی به آغوش میهن بازگشت. عملیات ۲۶ روزه بیت المقدس، از مهم‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بود که طی چهار مرحله انجام شد. این عملیات از ۱۰ اردبیهشت سال ۶۱ آغاز شد و در کمتر از یک ماه در ساعت ۲ بعدازظهر روز سوم خرداد ۱۳۶۱ با پیروزی رزمندگان اسلام به پایان رسید.

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به زندگی محمد جهان آرا از فرماندهان پرافتخار سپاه خرمشهر می‌پردازیم که اگرچه در زمان آزادسازی خرمشهر حضور نداشت، اما نامش همواره با مبارزات این شهر عجین است. او که نقش مهمی در عملیات‌هایی نظیر نبرد خرمشهر و حصر آبادان داشت، پیش از آزادی شهرش شهید شد و نماند تا این پیروزی پرافتخار را با یارانش جشن بگیرد.

بیوگرافی محمد جهان آرا کسی که نامش با آزادی خرمشهر عجین شده است

زندگی نامه شهید محمد جهان آرا

محمد جهان آرا در ۹ شهریور ۱۳۳۳ در شهر خرمشهر دیده به جهان گشود. او پنجمین فرزند از خانواده‌ای مذهبی بود و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل به مدرسه عالی بازرگانی تبریز رفت. جهان آرا در سال ۵۸ با صغری اکبرنژاد که دو سال از خودش کوچک‌تر بود ازدواج کرد و ثمره ازدواج این دو، دو پسر به نام‌های حمزه (متولد مهر ۵۹) و محمد سلمان بود که یک ماه پس از شهادت پدر به دنیا آمد.

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر فعالیت‌های شهید جهان آرا در نوجوانی و جوانی

سرلشکر شهید جهان آرا خیلی زود و از ۱۵ سالگی به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت. اواخر سال ۱۳۴۹ او به همراه برادرش به عضویت گروه مخفی سازمان حزب الله خرمشهر درآمد که دو سال بعد به همراه دیگر اعضای گروه دستگیر و زندانی شد، اما به خاطر سن کم تنها به یک سال زندان محکوم شد.

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

شهید جهان آرا بعد از پیروزی انقلاب

جهان آرا پس از پیروزی انقلاب به خرمشهر بازگشت و با تعدادی از همفکرانش گروهی با عنوان کانون فرهنگی نظامی انقلابیون را راه‌اندازی کرد. او که در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر نقش بسیار مهمی داشت، در سال ۵۸ فرماندهی آن را بر عهده گرفت و هم‌زمان جهاد سازندگی خرمشهر را پایه‌گذاری کرد.

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

شهید جهان آرا در مبارزه علیه گروه های تجزیه طلب خوزستان و ایجاد امنیت و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن نیز نقش عمده‌ای داشت.

با شروع جنگ ایران و عراق، جهان آرا در کنار مردم به دفاع از شهر زادگاهش پرداخت. او که فردی مبتکر، متفکر و فرماندهی شجاع بود، اوایل سال ۶۰ با حفظ سمت فرماندهی سپاه خرمشهر، به فرماندهی سپاه پاسداران اهواز و سرپرستی ستاد منطقه هشت سپاه درآمد.

نگاهی به زندگی شهید محمد جهان آرا ، فرمانده پرافتخار سپاه خرمشهر

شهادت محمد جهان آرا

سرلشکر محمد جهان آرا در ۷ مهر ۱۳۶۰ به دنبال بازپس‌گیری آبادان از ارتش بعثی عراق، به همراه تعدادی از فرماندهان راهی تهران شد، اما در میانه راه و حوالی کهریزک بر اثر سقوط هواپیمای نیروی هوایی ارتش، جهان آرا و تعدادی از همراهانش به شهادت رسیدند. برخی منابع علت سقوط هواپیما را برخورد موشک ضد هوایی خودی و اشتباه پدافند کشور اعلام  کرده اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شهید محمد جهان آرا ، فرمانده‌ پرافتخاری که از جشن آزادی خونین شهرش جا ماند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..