تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مادر فرح دیبا؛ از شاگردی در خیاط خانه تا زندگی در دربار

مادر فرح دیبا بعد از پشت سر گذاشتن دوران نداری توسط تنها دخترش به عنوان عضو اصلی خانواده سلطنتی به دربار راه پیدا می کند.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

فریده قطبی، مادر فرح پهلوی که به فریده دیبا نیز مشهور است، یکی از شخصیت های دربار پهلوی است که این شب ها افسانه ناصری را در نقش وی در معمای شاه می بینید.

دیبا در سال 1300 در لاهیجان متولد شد و در ادامه مسیر زندگیش؛ او که شاگرد یک خیاط خانه بود، در 16 سالگی با یکی از افسران ارتش شاهنشاهی به نام سهراب دیبا ازدواج کرد، مردی که دو سال پس از تولد فرح در سال 1319 به علت سرطان مرد.

بعد از بزرگتر شدن فرح در شرایط سختی که از لحاظ مالی وجود داشت، دیبا وی را برای تحصیل به فرانسه فرستاد.

در همان جا بود که شاه در سفری با دیدن فرح خواهان او می شود و با ازدواج آن دو زندگی فریده قطبی هم دگرگون می شود. قطبی با این وصلت به عنوان یک عضو اصلی خانواده سلطنتی در سال 1338 وارد دربار شد و با تولد پسر فرح جای پای او محکم تر از قبل گشت.

وی روش اشرافی را که غرق در فساد و بی‌بندوباری و هزینه‌های افسارگسیخته بود را در پیش گرفت؛ کاخ‌های متعددی در خارج و داخل کشور داشت و همه اسباب زندگی‌اش را عمدتا از اروپا و آمریکا وارد می‌کرد.

او مانند دخترش تشکیلات به اصطلاح خیریه‌ای راه‌اندازی کرد و با خرج ده‌ها و صدها میلیون، سرمایه‌های ملی را حراج کرد و نام و نشانی برای خودش دست و پا کرد.

برخی منابع از دست بردن فریده در اسناد و مدارکی نام برده اند که موجب شده تا فسادهای همه جوره زنان دربار از جمله خود وی به صورت دقیق مشخص نشوند.

فریده دیبا طی حضورش در دربار با ترفندهای گوناگونی برای خودمال و منال می اندوخت ولی در نهایت همزمان با انقلاب وی نیز ایران را ترک می کند و در سال 2 هزار میلادی در پاریس چشم از جهان می بندد.

گزارش از فاطمه شهدوست

تنتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مادر فرح دیبا؛ از شاگردی در خیاط خانه تا زندگی در دربار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..