تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارتباط با کارشناسان بین‌المللی در همه مراحل تکثیر توله‌های یوزپلنگ برقرار بود

بهرام‌علی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در رابطه با روند طی شده در تکثیر توله‌های یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: نظر همه کارشناسان این بود که زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد و ما هم برای زایمان طبیعی آمادگی داشتیم اما با این وجود باز هم تجهیزاتی را برای سزارین آماده کردیم اما در آن زمان تیمارگر مخصوص یوزپلنگ در پارک ملی توران حضور نداشت.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از سزارین, توله‌ها توسط خود دامپزشک معتمد سازمان و با آغوزی که از مادر کشیده شده بود شیردهی شدند و سپس به یوز مادر تحویل داده شدند اما یوز مادر توله‌ها را نپذیرفت و به آن‌ها شیر نداد. چند ساعت صبر کردیم تا مادر توله‌ها را بپذیرد اما این اتفاق نیفتاد و به دلیل سردی هوا و جلوگیری از تلف شدن توله‌ها, آن‌ها را از مادر گرفتیم و به شکل دستی شیردهی کردیم.

سرپرست اداره‌کل محیط زیست سمنان در رابطه با کارشناس تغذیه برکنار شده توله یوزها توضیح داد: شیردهی در دو روز اول توسط ایشان انجام شد اما تلف شدن یوز اول هیچ ارتباطی به نحوه شیردهی این فرد نداشت چرا که توله از همان ابتدا وزن نمی‌گرفت و علائم نقص مادرزادی در آن مشهود بود. دلیل برکناری این فرد نیز این بود که پس از 2 روز اکیپ دامپزشکی انتخاب شده توسط سازمان محیط زیست به محل رسیدند و ادامه فرآیند نگهداری را برعهده گرفتند.

ظاهری تأکید کرد: احتمال نپذیرفتن توله‌ها توسط مادر و شیردهی دستی نیز در نظر گرفته شده بود اما همه کارشناسان از جمله یوزبانان آفریقایی همواره تأکید داشتند که به هیچ وجه توله‌ها را از مادر جدا نکنید. ما هم 5 بار برای معرفی توله‌ها به مادر تلاش کردیم اما ایران فرزندانش را نپذیرفت و نهایتاً به دلیل جلوگیری از تلف شدن یوزها مجبور شدیم این کار را متوقف کنیم.

وی در رابطه با عدم پیش‌بینی تجهیزات و در نظر گرفتن بدترین سناریو در تولد یوزها گفت: ما همه سناریوها از جمله سزارین را در نظر گرفته بودیم و اگر این طور نبود اصلاً نمی‌توانستیم سزارین انجام دهیم. وسایل مربوط به جراحی سزارین در محل وجود داشت و در رابطه با آن فکر شده بود. ما در 3 جلسه طی 20 روز تمامی احتمالات و مشکلاتی که ممکن بود در فرآیند زایمان "ایران" به وجود بیاید را بررسی کردیم و در این جلسات از نظر همه متخصصان واقعی چه در داخل و چه در خارج کشور و همچنین از نظرات و تجربیات متخصصان باتجربه بین‌المللی و مراکز تکثیر یوز در آفریقا استفاده کردیم.

سرپرست اداره‌کل محیط زیست سمنان با تأکید بر اینکه جراحی سزارین بدون نقص انجام شده, توضیح داد: حال خوب "ایران" نشان از بی‌نقص اجرا شدن سزارین دارد؛ یوز مادر کاملاً سالم است, به خوبی غذا می‌خورد و سرحال است.

ظاهری تصریح کرد: در رابطه با پرورش یوز در اسارت هیچ سند و هیچ تجربه‌ای وجود ندارد و ما در طول این فرآیند مکرراً برای این کار سند نوشتیم. این پروژه املا نانوشته‌ای بود که به مرور تکمیل می‌شد و پیش می‌رفت.

وی بیان کرد: یوزهای متولد شده در اسارت به هیچ وجه توانایی معرفی به طبیعت را ندارند. حتی یوزهای آفریقایی هم که سال‌هاست در اسارت تکثیر می‌شوند هنوز توانایی معرفی به طبیعت را ندارند و در آفریقا تنها محوطه سایت‌های تکثیر بزرگ کرده‌اند.

سرپرست اداره‌کل محیط زیست سمنان با تأکید بر اینکه برنامه اصلی سازمان محیط زیست تکثیر یوز در طبیعت است, خاطرنشان کرد: در راستای این هدف در طبیعت توران اقداماتی از جمله کاهش تعارضات زیستگاه را در پارک ملی توران انجام داده‌ایم؛ در حال حاضر بیش از 150 هزار هکتار از پارک ملی توران عاری از هر گونه تعارض از جمله ورود دام شده است. امنیت زیستگاه از طریق تأمین طعمه و آب نیز برای یوزها انجام شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتباط با کارشناسان بین‌المللی در همه مراحل تکثیر توله‌های یوزپلنگ برقرار بود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..