تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضرغامی: به جز اسرائیل خط قرمزی برای سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری نداریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته گرامی‌داشت میراث فرهنگی در جریان نخستین نشست خبری که در محل موزه ملی برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ داد.

ضرغامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر برنامه‌های اجرایی وزارتخانه در زمینه تبلیغ و معرفی میراث‌ فرهنگی در رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: تبلیغات نقش ضروری و با اهمیتی دارد و حتماً باید مورد توجه قرار گیرد اما علی‌رغم آنکه گردشگری ما تاریخی است متأسفانه نمی‌توانیم به معرفی جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگی در تابلوهای بین‌راهی و بزرگراه‌ها بپردازیم؛ چرا که تمامی آنها از قبل تکمیل شده و یا فروخته شده است؛ اما با وجود این مشکل از طرق مختلف اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نصب تابلو در نزدیکی مسیر تخت جمشید تا همین دو هفته پیش ممنوع بود، بیان کرد: نصب و استفاده از تابلوهای راهنما سایت‌های گردشگری در جاده‌ها حمل بر این موضوع می‌شد که به نوعی جاده‌ها را فروخته‌اند. این محدودیت‌ها از نصب تابلو تا سرویس بهداشتی و همچنین خدمات تکمیلی در جاده‌های نزدیک پایگاه‌ها وجود داشت که خوشبختانه با همراهی وزیر راه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مرتفع شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سانسورهای تاریخی که موجب حذف نمادهای تاریخی از جمله شیر و خورشید شده است، تصریح کرد: نفس استفاده از نمادهای تاریخی از نظر ما مشکلی ندارد، اما برخی از نمادها به مرور زمان تعریف دیگری پیدا کرده‌اند که در استفاده از آن قطعاً باید این ملاحظه به صورت کامل مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوال دیگر در خصوص سکوت قانونگذار در برابر عدم ثبت آثار تاریخی واجد ارزش اظهار کرد: دلیل این مسکوت ماندن ناهماهنگی‌هایی است که وجود دارد، برای رفع این مشکل در قانون جامع وزارتخانه خلاءهای قانونی را پیش‌بینی کرده‌ایم و قطعاً آنها را برطرف می‌کنیم.

ضرغامی در ادامه در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه میراث فرهنگی در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی، عنوان کرد: سیاست ما در این حوزه کاملاً روشن است و هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری دیگران در حوزه میراث و گردشگری وجود ندارد، روز گذشته با گروهی از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای ملاقات داشتم و حتی مکان‌های سرمایه‌گذاری مشخص شود، ما اصولاً در این رابطه مشکل نداریم و خط قرمزی هم جز اسرائیل نداریم. گاهی ممکن است موانعی به لحاظ برخی آیین‌نامه‌ها باشد که بنا داریم این موانع را رفع کنیم که بخش عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تفریحی است.

وی درباره طرح "استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها" مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به محض مطلع شدن وزارت میراث فرهنگی از طرح مذکور مجلس، معاون میراث فرهنگی نامه‌ای در خصوص مشکلات و مغایرت‌های بندهای موجود در طرح "استفاده بهینه از اشیا باستانی و گنج‌ها" با قوانین موجود در این حوزه تنظیم و آن را به مجلس ارسال کرد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه معمولاً مطابق با رویه قانونی، دولت و مجلس با هماهنگی و تعامل نظر یکدیگر طرحی به صحن مجلس ارائه می‌شود، اما در این مورد وزارت میراث فرهنگی در بی‌خبری محض بود، تصریح کرد: در نهایت تعدادی از نمایندگان مجلس ضمن ارسال نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، اعلام کردند با توجه به قانون وزارتخانه که در حال ارائه است، از پیگیری این طرح انصراف می‌دهند.

بسیاری از آثار تاریخی کشور دستخوش تخریب و ویرانی شده‌اند

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی مقابله جدی با تخریب آثار تاریخی و فرهنگی است، افزود: متأسفانه در کشور به خاطر برخی مداخلات اصحاب قدرت و ثروت و بی‌توجهی‌ مدیران مربوطه شاهد تخریب آثار بسیاری در سراسر کشور هستیم. به طور مثال در بازدیدی که از یکی از مکان‌های با ارزش و دارای قدمت تاریخی طولانی در شهر سمنان داشتم، متوجه این موضوع شدم که آن مکان تاریخی محلی برای تجمع معتادان شده است و یا در جریان بازدید از شمس‌العماره متوجه بلندمرتبه‌سازی در حریم آن شدم.

وی با اشاره به اینکه گاهی در برخی مناطق، حریم اثر به صورت اغراق‌آمیز گسترده در نظر گرفته شده است و می‌بایست درباره عرصه و حریم برخی از آثار توسط کارشناسان و اهالی فن تجدید نظر صورت بگیرد، بیان کرد: در سفرهای استانی مراجعات بسیار زیادی دارم که در این باره تقاضاهایی می‌شود، مثلاً در همین سفر ماکو، تجمعات فراوان مردمی شکل گرفته بود و نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. باید تدابیری اندیشده شود تا مشکل مردم و نه اصحاب ثروت و قدرت را حل و فصل حل شود.

ضرغامی همچنین در پاسخ به درخواست برخی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی درباره رسانه‌ای شدن پیش‌نویس قانون شرح وظایف این وزارتخانه و برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد: این پیش‌نویس زمانی که از مرحله فرآیندهای دولتی عبور کرد و به عنوان لایحه به مجلس ارائه شد در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت؛ چراکه مطابق با تجارب حاصله اگر بحث‌های کارشناسی زمان‌بر و فرسایشی بشوند،کار در کمیسیون‌های دولت دچار مشکل می‌شود.

شوراهای عالی در حوزه میراث فرهنگی جنبه نمایشی دارند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تعطیلی و برگزار نشدن شوراهای عالی در حوزه میراث فرهنگی توضیح داد: به‌زعم بنده شوراهای عالی بیشتر جنبه نمایشی و فرمایشی داشته و کارکرد مشخص و مؤثری ندارند؛ لذا تصمیم گرفتیم مسائل مربوط به حوزه مأموریتی وزارتخانه را از طریق تعامل مستقیم با دستگاه‌های مسئول به پیش برده و معطل تصمیمات و نظرات شورای عالی نگذاریم که به نظر نتیجه بهتری نیز داشته است.

این مقام مسئول درباره موضوع حمایت از مرمتگران و کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز اذعان کرد: متأسفانه در این خصوص برخی از مقررات ضمانت اجرایی لازم را ندارد؛ لذا معمولاً سه یا چهار ماه ابتدایی سال که در آن هنوز بودجه‌های عمرانی که محل تأمین اعتبار بودجه کارگران است تصویب و ابلاغ نشده، حقوق این دست از کارگران به تعویق می‌افتد. با این وجود پیرو هماهنگی‌ها و پیگیری صورت گرفته از شخص ریاست محترم جمهوری و با دستور مستقیم و صریح ایشان مقرر شده است تا به زودی و در اسرع وقت این موضوع با همکاری سازمان مدیریت مرتفع و حقوق این عزیزان پرداخت شود.

وی در پاسخ به سئوالی با موضوع محدودیت‌های مرمت در بازار تهران نیز تصریح کرد: باید بدانیم در این خصوص قوانین محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد؛ به گونه‌ای که حتی اجازه لوله‌کشی گاز را هم در این بازار نمی‌دهد و این درحالی است که فرضاً در بازار تبریز برای حل معضل تأمین گاز 5 هزار کپسول گاز وارد بازار تبریز شده و یک‌بار هم متأسفانه این موضوع منجر به آتش‌سوزی شد.با توجه به وجود این قوانین تلاش وزارتخانه این است که از طریق کار کارشناسی و پیشنهاد اصلاح قوانین و بهره بردن از تکنولوژی‌های روز این مشکلات را برطرف کنیم.

تلاش برای جذب هرچه بیشتر تماشاگران جام‌جهانی

وزیر میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره برنامه ایران برای جذب گردشگرانی از کشورهای روسیه، چین و همینطور جام جهانی قطر نیز توضیح داد: بحث تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های دریایی برای تحقق همین موضوع بوده است، به علاوه برنامه‌هایی برای جذب گردشگران چینی و روسی در دست اقدام و پیگیری است.

ضرغامی در خصوص موضوع جذب تماشاچیان جام جهانی نیز اظهار داشت: ستاد و کارگروه ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل شده است و در صدد هستیم تا با هماهنگی لازم بین چندین دستگاه مسئول و متولی ضمن آماده‌سازی زیرساخت‌ها و آمادگی لازم گردشگران جوان و پرشور جام جهانی را جذب کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضرغامی: به جز اسرائیل خط قرمزی برای سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه گردشگری نداریم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..