تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




66 درصد از خانواده‌های تهرانی 3 نفر و کمتر جمعیت دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ زهرا شمس احسان در جریان شصت‌و‌چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به سی‌ام اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت اظهار کرد: باید یادآوری کنیم مقام معظم رهبری در سال 1393 با ابلاغ سیاست‌های حوزه خانواده مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت و تاکید معظم‌له بر افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترغیب به تشکیل خانواده و ... حجت را بر همه ما تمام کرده‌اند و در نهایت این دغدغه مهم در مجلس شورای اسلامی پیگیری و منجر به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

وی تصریح کرد: مصوبه الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران در سال 1394، شهرداری تهران را ملزم به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت و اقداماتی نظیر ارائه خدمات بهداشتی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارائه مشوق‌های علمی و رفع موانع ازدواج تشویق و ترویج خانواده، استفاده از فضاهای مناسب در اختیار به منظور برگزاری مراسم ازدواج جوانان و ... کرده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در تمام این سال‌ها فقط یک جلسه ستاد جمعیت در تاریخ 98/11/29 تشکیل شده است و هنوز گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نتایج آن ارائه نشده است. همچنین در دوره مدیریت جدید نیز تا این تاریخ هنوز جلسه ستاد مدیریت جمعیت برگزار نشده است.

شمس احسان گفت: البته لازم است از دغدغه شهردار تهران درخصوص مسئله جوانی جمعیت و عزم مدیریت جدید شهرداری به راه‌اندازی قرارگاه جمعیت قدردانی شود اگر چه اطمینان داریم این دغدغه برای شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری وجود دارد با این حال عنصر زمان مهم‌ترین مولفه در موضوع جمعیت است که اقدامات عاجل و البته کارشناسی را به یک فوریت غیرقابل انکار بدل کرده است.

وی در ادامه جلسه امروز تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در سال 99 نرخ رشد جمعیت 0.6 درصد و نرخ باروری 1.6 درصد فرزند به ازای هر زن بوده است که به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ کشور رسیده است. همچنین در سال 99 نرخ باروری در تهران 1.3 درصد فرزند به ازای هر زن که پایین‌ترین میانگین کشور بوده و نرخ ازدواج نیز با وجود رشد 4.4 درصد در کل کشور در شهر تهران 0.58 درصد کاهش داشته است و بررسی‌های شاخص های سالمندی جمعیت نیز نشان می‌دهد تعداد مناطق با بیش از 10 درصد جمعیت بالای 65 سال از سه منطقه در سال 90 به 5 منطقه در سال 95 رسیده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: گزارش‌های مرکز آمار درخصوص بعد خانوار در شهر تهران حاکی از آن است که نزدیک به 12 درصد از خانواده‌های ساکن در شهر تهران تک نفره حدود 24 درصد دو نفره و 30 درصد سه نفره هستند. به عبارتی 66 درصد از خانواده‌های تهرانی 3 نفر و کمتر جمعیت دارند و در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه 7، بیش از 20 درصد از جمعیت منطقه را خانواده‌های تک نفره تشکیل می‌دهند. همچنین بررسی آمارهای مربوط به سالهای 90 تا 95 حکایت از آن دارد که سهم خانوارهای دو و سه نفره افزایش یافته است و در مقابل سهم خانواده‌های 4 نفره کاهش یافته است که نشان‌دهنده کوچک شدن بعد خانوار در تهران است.

شمس احسان گفت: انتظار می‌رود که شهرداری تهران حداکثر ظرفیت‌های خود را برای تشکیل خانواده و جمعیت جوانی به کار بگیرد. در این برنامه‌ریزی‌ها حتما باید به الزامات و پیش‌نیازهای افزایش جمعیت و آماده‌سازی شهر برای این تغییرات توجه شود.

وی گفت: در همین راستا پیشنهاد می‌شود با توجه به تنوع جمعیتی از جمله افزایش آمار سالمندی در تهران در راستای تحقق دسترس‌پذیری و امکان بهره‌مندی حداکثری از فضاهای عمومی شهر اعم از پیاده‌راه‌ها، بوستان‌ها و ... جهت تسهیل تردد افراد فراهم شود. همچنین شهردار تهران علاوه بر موضوعات اشاره شده حوزه‌های ذیل را با هدف تحکیم بنیان خانواده و کنشگری در بحث جمعیت در دستور کار قرار بدهد و گزارشی از اقدامات انجام شده به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود اختصاص حداقل یک‌چهارم سهمیه فضاهای تبلیغات فرهنگی شهرداری تهران به موضوع تقویت بنیان خانواده، جوانی جمعیت و احیای ارزش‌های اسلامی - ایرانی حاکم بر نهاد خانواده مد نظر قرار بگیرد. همچنین راه‌اندازی نظام جامع ارائه خدمات سلامت روان شامل خدمات مشاور روان‌شناختی خانواده با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بهزیستی در همه سرای محلات مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «66 درصد از خانواده‌های تهرانی 3 نفر و کمتر جمعیت دارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..