تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




79 گونه از مهره‌داران در ایران در معرض تهدید انقراض هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ هر ساله در سومین جمعه ماه May میلادی، مصادف با روز جهانی گونه‌های در معرض تهدید و در خطر انقراض, هزاران نفر در سراسر جهان در برنامه‌های اقدام عملی برای حفاظت از این گونه‌ها شرکت می‌کنند. در سال جاری، این روز (22 ماه می 2022) با اول خرداد سال 1401 شمسی مصادف شده است. این روز که برای اولین بار در سال 2006 با هدف آگاهی از میزان شکنندگی حیات زیستمندان ایجاد شد، چگونگی و چرایی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر از آسیب‌ها و اهمیت آن را به ما یادآوری می‌کند.

بر اساس داده‌های فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض تهدید، بیش از 10 هزار گونه از مهره‌داران در معرض تهدید انقراض هستند و تداوم از دست دادن گونه‌ها، زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها نیز تمام حیات روی زمین از جمله ما را تهدید می‌کند.

مردم در همه جا برای برآوردن همه نیازهای خود از غذا گرفته تا سوخت، دارو، مسکن و پوشاک به منابع مبتنی بر تنوع زیستی و حیات وحش متکی هستند و میلیون‌ها نفر نیز به طبیعت به عنوان منبع امرار معاش و فرصت‌های اقتصادی خود نگاه می‌کنند. بنابراین، ضروری برای معکوس کردن سرنوشت حیاتی‌ترین گونه‌های در خطر انقراض، حمایت از احیای زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های آن‌ها و ترویج استفاده پایدار از آن‌ها توسط بشر به شدت مورد نیاز است.

بر اساس گزارش (IUCN), در حال حاضر بیش از 41 درصد از دوزیستان، 26 درصد از پستانداران، 21 درصد از خزندگان و 13 درصد از پرندگان جهان در معرض تهدید انقراض هستند. در جدید ترین آمار تعداد گونه های در معرض تهدید کشورمان نیز 75 گونه مهره‌دار (18 گونه پستانداران, 29 گونه پرنده, 4 گونه دوزیست, 16 گونه خزنده) در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت به ثبت رسیده است.

تعداد مهره‌داران در کشور ما در رده‌های پستانداران 198 گونه، پرندگان 559 گونه، خزندگان 242 گونه, دوزیستان 25 گونه است. همچنین تعداد ماهیان آب‌های داخلی 297 و 975 گونه از ماهیان آب‌های دریایی(ماهی‌ها, کوسه‌ها و سفره ماهیان) نیز به ثبت رسیده است. البته این فهرست با توجه به مطالعات ژنتیکی و میدانی هر ساله دست خوش تغییرات است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «79 گونه از مهره‌داران در ایران در معرض تهدید انقراض هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..