تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت دوم) -آکا

آکاایران: مطالعه قسمت اول

مقاله‌های مرتبط: میراث جهانی کدام کشورها در معرض خطر است؟ آیا گردشگری می تواند صلح را به سوریه بازگرداند؟

آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری حلب همگی نشان از قدمت دیرینه‌ی این شهر مهم دارند. یکی از قربانیان جنگ داخلی سوریه، همین آثار هستند که شاید از بسیاری از آن‌ها حتی نشانی هم باقی نمانده است. در این مقاله به دیگر جاذبه‌های گردشگری حلب اشاره می‌کنیم و در مقالات آتی خواهیم گفت که در طول جنگ، تروریست‌ها چه بر سر آن‌ها آورده‌اند.

حمام یلبغا (Hammam Yalbugha) ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت دوم) -آکاحمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,مدرسه الحلاویه,مسجد توحید حلب,مسجد خسرویه حلب,ویلا رز حلب,ابلا حلب,تل مردیخ,حمام یلبغا

آکاایران: دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت دوم)

حمام یلبغا یکی از حمام‌های عمومی تاریخی حلب است که امروزه بخش عظیمی از آن ویران شده است. این حمام در سال ۱۴۹۱ توسط امیر حلب، «سیف‌الدین یلبغا‌الناصری» ساخته شد. حمام یلبغا کنار ورودیه‌ی قلعه‌ی حلب واقع شده است. 

ابلا (تل مردیخ) ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

ابلا یکی از پادشاهی‌های اولیه‌ی سوریه بود که در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی حلب واقع شده است. این شهر باستانی در هزاره‌ی سوم قبل از میلاد یکی از مهم‌ترین شهرهای این منطقه محسوب می‌شد. در حفاری‌های انجام‌شده، لوح‌های رسی به زبان ابلایی کشف شده است که به آن‌ها لوح‌های ابلا می‌گویند. 

ویلا رز ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

این ساختمان را می‌توان یکی از زیباترین و منحصربه فردترین ساختمان‌های حلب نامید. ویلا رز در مرکز شهر و در محله‌ی «عزیزه» واقع شده است. نام این ساختمان به دلیل استفاده از سنگ‌های صورتی در ساخت آن است. فرانسوی‌ها این ساختمان را ساخته و از آن به عنوان بیمارستان استفاده می‌کردند. بعدها ویلا رز کاربری شخصی پیدا کرد و خانواده‌های ثروتمند در آن اقامت می‌کردند. ویلا رز به یکی از جاذبه‌های گردشگری حلب تبدیل شد. 

مسجد خسرویه ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

مسجد خسرویه مجموعه‌ای در شهر حلب است که در جنوب شرقی قلعه‌ی این شهر واقع شده است. این مسجد را خسرو پاشا ساخت که در دوران حکمرانی سلطان سلیمان حاکم حلب بود. معمار این مسجد، معمار مشهور دربار، «معمار سنان» بود. متاسفانه در طول جنگ‌های اخیر این مسجد تقریبا ویران شده است.

مسجد توحید ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

مسجد توحید یکی از مساجد معاصر حلب است که در سال ۱۹۸۱ ساخته شد. معماری مسجد توحید تلفیقی از معماری اسلامی (اوایل عباسیان) و معماری مساجد مدرن است. این مسجد یک گنبد بزرگ در مرکز دارد و چهار گنبد کوچک‌تر در اطراف آن واقع شده است. ۴ مناره هم در ساختمان این مسجد مشاهده می‌شود. در اطراف مسجد توحید ۲ کلیسا و یک پارک کوچک قرار دارد. این مسجد در منطقه‌ی مسیحی‌نشین قرار گرفته است.

مدرسه الحلاویه ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

مدرسه‌ی الحلاویه مجموعه‌ای است که در بخش باستانی و قدیمی الجلوم حلب واقع شده است. این مدرسه در سال ۱۱۲۴، در محل کلیسای جامع بیزانس سنت هلنا (که قدمت آن به قرن ۵ می‌رسد و ادعا می‌شود در آن یک معبد رومی وجود داشت) ساخته شده است. سنت هلنا، مادر کنستانتین کبیر، یک کلیسای بزرگ بیزانسی را در این مکان ساخت. پس از جنگ‌های صلیبی، حاکم شهر کلیسا را به تدریج تبدیل به مسجد کرد. در سال ۱۱۴۹ «نورالدین» ساختمان آن را به مدرسه تبدیل کرد. این مدرسه یک مدرسه‌ی اسلامی و مذهبی بود که پیروان مذهب حنفی در آن تحصیل می‌کردند. قسمت‌هایی از سازه‌های مسیحی به مدرسه‌ی اسلامی تبدیل شد. محراب این بنا نیز بسیار مشهور است.

خان الگمرک  ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

الگمرک خان در قلب شهر قدیمی حلب و میان بازارهای آن واقع شده است. این بنا در سال ۱۵۷۴ توسط محمد ابراهیم پاشا به عنوان بخشی از یک مجتمع بزرگ تجاری ساخته شد. این بنا یک حیاط دارد و طبقه‌ی اول آن کاربری تجاری داشته و طبقه‌ی دوم هم مسکونی بود. ورودی این خان در وسط دیوار شمالی قرار دارد و دارای یک گنبد با گوشه‌های مقرنس است. در حیاط هم مکانی برای نماز با سقفی گنبدی وجود دارد. 

دروازه انطاکیه (باب انطاکیه) ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

دروازه انطاکیه یکی از مهم‌ترین دروازه‌های دفاعی شهر در برابر غرب بود. باب انطاکیه در مرکز دیوارهای غربی شهر قدیمی قرار دارد. این دروازه خروجی شهر به سمت انطاکیه بود و به همین دلیل این نام را روی آن گذاشته‌اند. این دروازه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های سوریه محسوب کرد که با توجه به موقعیت استراتژیک آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. باب انطاکیه در دوره‌های مختلف چندین بار بازسازی شد و قبل از جنگ نیز از آن به خوبی محافظت می‌شد. 

حمام النحاسین ,حمام النحاسین حلب,باب انطاکیه حلب,خان الگمرک حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

حمام النحاسین  یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین حمام‌های عمومی حلب است. این حمام در سوق‌المدینه در منطقه‌ی قدیمی حلب، کنار مسجد بزرگ اموی در کاروانسرای النحاسین قرار دارد. این حمام در اصل در قرن ۱۲ ساخته شده و در طول دوره‌های دیگر (مملوک و عثمانی) چندین بار بازسازی شده است. با این حال ساختمان کنونی حمام متعلق به دوران عثمانی است. معنی النحاسین، «مسگران» است. خان النحاسین راسته‌ی مسگران این بازار است و به همین دلیل چنین نامی به آن داده‌اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت دوم) -آکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..