تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درباره انواع مختلف هویت جنسی بیشتر بدانید

جنسیت با هویت جنسی متفاوت است. اگرچه عوامل ژنتیکی معمولاً جنسیت افراد را تعیین می‌ کنند، هویت جنسی به نحوه شناسایی درونی آنها اشاره دارد. فقط خود شخص می تواند تعیین کند که هویت جنسی او چیست.

این مقاله به این موضوع می پردازد که هویت جنسیتی چیست، برخی از تعاریف هویت های جنسی مختلف و اینکه افراد از کجا می توانند حمایت پیدا کنند و همچنین چگونگی وجود جنسیت در یک طیف را بررسی خواهد کرد.

هویت جنسی

هویت جنسی چیست؟

اصطلاح هویت جنسی به معنای شخصی جنسیت خود فرد اشاره دارد.

از آنجایی که جنسیت و هویت جنسی یک فرد نباید یکسان باشد، مهم است که تفاوت بین آنها را بدانیم.

جنسیت

جنسیت یک فرد نحوه شناسایی درونی و نحوه ظاهر بیرونی آن است. افراد ممکن است از لباس، ظاهر و رفتار برای بیان جنسیتی که با آن همذات پنداری می کنند استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) خاطرنشان می کند که جنسیت یک ساختار اجتماعی است که مردم معمولاً آن را در قالب زنانگی و مردانگی توصیف می کنند. در فرهنگ‌ های غربی، مردم زنانگی را با زنان و مردانگی را با مردان مرتبط می‌ دانند، اما این ساختار اجتماعی در فرهنگ‌ ها متفاوت است.

با این حال، جنسیت به درستی در امتداد خطوط دوتایی «مرد» و «زن» تقسیم نشده است.

رابطه جنسی

جنسیت یک فرد به طور معمول بر اساس عوامل بیولوژیکی خاصی مانند اندام های تولید مثل، ژن ها و هورمون ها است.

مانند جنسیت، رابطه جنسی دوتایی نیست. ممکن است یک فرد دارای ژن هایی باشد که افراد ممکن است آن ها را با زن یا مرد بودن مرتبط کنند اما اندام های تناسلی ممکن است متفاوت به نظر برسند.

به این می گویند تفاوت در رشد جنسی. مردم همچنین ممکن است به تفاوت های رشد جنسی به عنوان اینترسکس اشاره کنند.

مردم معمولاً از اصطلاحات «مذکر»، «مونث» یا «اینترسکس» برای اشاره به جنسیت افراد استفاده می‌ کنند.

تاریخچه هویت جنسیتی چیست؟

مفاهیم و اصطلاحاتی که به هویت جنسیتی اشاره می کنند، به طور مداوم تغییر می کنند، همانطور که درک ما تکامل می یابد.

اصطلاح “هویت جنسیتی” برای اولین بار در دهه 1960 ظاهر شد. این به احساس درونی یک فرد از تعلق داشتن به مقوله مرد یا زن اشاره داشت. با گذشت زمان، این اصطلاح شامل افرادی شد که به روش‌ های دیگر هویت می‌ دهند. این به احساس خود شخص از جنسیت خود اشاره دارد، صرف نظر از جنسیتی که پزشک در بدو تولد به او اختصاص داده است.

برخی از اصطلاحات، مانند “ترنسکشوال” نیز در طول زمان تغییر معنی پیدا کرده اند. در گذشته، این اصطلاح فقط به افرادی اطلاق می شد که تحت برخی از روش های پزشکی مانند ماستکتومی یا فالوپلاستی قرار گرفته بودند. معنای این اصطلاح از آن زمان به بعد گسترش یافته و شامل افرادی می شود که به سمت یا هویت جنسی متفاوتی با هویتی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است، حرکت می کنند یا تمایل دارند.

زبان دیگر از نظر مقبولیت تغییر کرده است. به عنوان مثال، اصطلاح “کوئیر” از نظر تاریخی به عنوان یک توهین علیه افرادی که با انتظارات در مورد بیان جنسیت یا هویت مطابقت نداشتند استفاده می شد. حالا عده ای آن را پس گرفته اند. در برخی شرایط می‌ تواند قابل قبول باشد، اما اگر افراد به‌ طور نامناسب از آن استفاده کنند، توهین‌ آمیز است.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که شناسایی جنسیت ممکن است در یک دسته بندی قرار نگیرد. برچسب‌ ها ممکن است به افراد در درک هویت خود کمک کنند، اما هویت‌ های جنسیتی همیشه به این روش‌ ها قابل طبقه‌ بندی نیستند. هنگامی که افراد هویت جنسیتی خود را به روش های جدیدی درک می کنند، ممکن است متوجه شوند که هیچ اصطلاح واحدی آن را تعریف نمی کند یا ممکن است به روش های مختلفی شناسایی شوند.

طیف های هویت جنسیتی

هویت جنسیتی یک فرد به زن یا مرد بودن محدود نمی شود. برخی از افراد با هیچ جنسیتی همذات پنداری نمی کنند، در حالی که برخی دیگر با چندین جنسیت هویت می یابند.

طبق پروژه Trevor، جنسیت یک فرد می تواند شامل موارد زیر باشد.

هویت جنسیتی

این اصطلاح به احساس شخصی جنسیت خود فرد اشاره دارد.

برخی از افراد خود را به عنوان یک مرد و برخی دیگر به عنوان یک زن معرفی می کنند. دیگران ممکن است به عنوان هیچکدام، هر دو یا چیزی در این بین شناسایی شوند.

ظاهر و ارائه جنسیت

این به این اشاره دارد که شخص چگونه خود را به دیگران ابراز می کند و چگونه می خواهد دنیا آنها را ببیند.

یک فرد ممکن است خود را کاملاً مردانه یا کاملاً زنانه نشان دهد. یا ممکن است شخصی خود را آندروژن یا غیر دودویی نشان دهد.

بیان و ارائه جنسیت شامل جنبه هایی مانند رفتار، سبک لباس، نام و انتخاب ضمایر است.

در اینجا، درباره ضمایر جنسیت بیشتر بدانید.

ترنس

هویت های جنسی متفاوت چیست؟

در زیر به برخی از هویت های جنسیتی و تعاریف آنها اشاره می شود.

ای جندر Agender

فردی که ای جندر است با هیچ جنسیت خاصی همذات پنداری نمی کند یا ممکن است اصلاً جنسیت نداشته باشد.

سایر شرایط برای این مورد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جنسیت خنثی بدون جنسیت نول جندر نوترویس آندروژن Androgyne

فردی که خود را آندروژن معرفی می کند دارای جنسیتی است که هم مذکر و هم مؤنث یا بین مذکر و مؤنث است.

بای جندر Bigender

فردی که خود را بای جندر معرفی می کند دو جنسیت دارد.

افرادی که بای جندر هستند اغلب نقش های مردانه و زنانه را به نمایش می گذارند.

بوچ Butch

زنان، به‌ ویژه لزبین‌ ها، تمایل دارند از این اصطلاح برای توصیف شیوه ظاهر مردانه یا آنچه جامعه به عنوان مردانگی تعریف می‌ کند استفاده کنند.

با این حال، مرکز منابع LGBTQIA بیان می کند که “butch” همچنین می تواند به خودی خود یک هویت جنسی باشد.

سیسجندر Cisgender

یک فرد cisgender یا همسو جنسی با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده است، هویت می‌ یابد.

به عنوان مثال، یک زن سیسجندر کسی است که هنوز جنسیت خود را – در این مورد – زن – یکی از پزشکان در بدو تولد به آنها اختصاص داده است.

جنسیت گسترده

مرکز منابع LGBTQIA جنسیت گسترده را اینگونه تعریف می‌ کند: «اصطلاح جامعی که برای افرادی استفاده می‌ شود که تعاریف رایج فرهنگ خود را از جنسیت، از جمله انتظارات برای بیان، هویت‌ ها، نقش‌ ها و یا سایر هنجارهای جنسیتی درک شده، گسترش می‌ دهند.»

کسانی که جنسیت گسترده ای دارند شامل افرادی می شوند که تراجنسیتی هستند و افرادی که جنسیت آنها تصور جامعه اطراف را از چیستی جنسیت گسترش می دهد.

هویت جنسی سیال یا جندر فلوید

فردی که خود را به‌ عنوان سیال معرفی می‌ کند، هویت و نمایش جنسیتی دارد که بین انتظارات جامعه از جنسیت تغییر می‌ کند یا خارج از آن تغییر می‌ کند.

قانون شکن

فردی که خود را به عنوان یک قانون شکن جنسیتی معرفی می کند، اجازه نمی دهد که جامعه او را “مذکر” یا “مونث” تعریف کند.

کوئیر

فردی که خود را به عنوان جنسیت کوئیر معرفی می کند، هویت یا بیان جنسیتی دارد که با انتظارات جامعه از جنس تعیین شده یا جنسیت فرضی خود یکسان نیست.

جندر کوئیر همچنین می‌ تواند به شخصی اشاره کند که خارج از تعریف جامعه جنسیت را شناسایی می‌ کند یا فردی که با ترکیبی از جنسیت‌ ها هویت می‌ یابد.

Masculine of center

فردی که از این اصطلاح استفاده می کند معمولاً یک لزبین یا یک فرد ترنس است که بیشتر به سمت عملکردهای مردانه و تجربیات جنسیت گرایش دارد.

غیر باینری

فردی که خود را غیر باینری می شناسد، جنسیت را در دوگانه یا دودویی تجربه نمی کند.

افرادی که غیر دودویی هستند نیز ممکن است با عبارات جنسی متفاوت همپوشانی داشته باشند، مانند عدم تطابق جنسیتی.

اومنی جندر Omnigender

فردی که خود را اومنی جندر می‌ داند، همه جنسیت‌ ها را تجربه کرده و دارد.

چندجنسیتی و همه جنسیتی

افرادی که به عنوان پلی جندر یا پنجندر شناسایی می شوند، بخش هایی از چند جنس را تجربه کرده و نمایش می دهند.

تغییر جنسیت یا ترنسکشوال

این یک اصطلاح کلی است که شامل همه افرادی می شود که جنسیت متفاوتی از جنسیت تعیین شده آنها در بدو تولد را تجربه می کنند و با آنها همذات پنداری می کنند.

اگرچه اکثر مردم با شنیدن کلمه ترنس به مردان ترنس و زنان ترنس فکر می کنند، اما این اصطلاح افرادی را نیز در بر می گیرد که به عنوان جنسیت غیر از زن یا مرد، از جمله غیر باینری و جندر فلوید شناخته می شوند.

ترنس

به گفته مرکز منابع LGBTQIA، ترنس یک اصطلاح فراگیرتر است که شامل کسانی می شود که افراد غیر باینری و آنهایی که جنسیت ندارند را پوشش می دهد.

دو روح Two Spirit

Two Spirit یک اصطلاح است که جنسیت های مختلف را در جوامع بومی آمریکایی یا همان سرخ پوستان در بر می گیرد.

تعاریف مختلفی از Two Spirit وجود دارد و بومیان آمریکا ممکن است از این اصطلاح برای توصیف تجربیات و احساسات مردانگی و زنانگی خود استفاده کنند یا نکنند.

این یک اصطلاح فرهنگی است که برای کسانی که به عنوان بومیان آمریکا معرفی می شوند، محفوظ است.

یک نفر از کجا می تواند حمایت پیدا کند؟

همه افراد با هویت های جنسی متفاوت را نمی پذیرند که این می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان افراد داشته باشد.

با این حال، چندین وب سایت و انجمن های آنلاین وجود دارد که مردم می توانند برای پشتیبانی به آنها مراجعه کنند. این شامل:

پروژه Trevor، که یک سازمان دگرباشان جنسی است که آموزش و پشتیبانی ارائه می دهد. مرکز ملی برابری تراجنسیتی ها که سازمانی است که آموزش و حمایت از افراد ترنسجندر را ارائه می کند. PFLAG، سازمانی است که پشتیبانی، آموزش و حمایت را در سراسر ایالات متحده، ناحیه کلمبیا و پورتوریکو ارائه می‌کند. Trans Youth Family Allies، که وب سایتی است که منابع و آموزش را به اعضای خانواده، دوستان و متحدان افراد ترنس ارائه می دهد. ائتلاف TransLatina، که یک گروه حمایت از افراد و جوامع ترنسجندر آمریکای لاتین است. طیف جنسیتی که یک سایت منبع و آموزش است. انجمن حرفه ای جهانی برای سلامت تراجنسیتی ها، که وب سایتی است که فهرستی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و فرصت های بورس تحصیلی را برای افراد ترنس ارائه می دهد. سوالات متداول

در اینجا سؤالاتی وجود دارد که ممکن است افراد در مورد هویت جنسی بپرسند.

چند هویت جنسیتی وجود دارد؟

هیچ تعداد مشخصی از هویت های جنسیتی وجود ندارد. آنها در یک طیف رخ می دهند، که در واقع به این معنی است که احتمالات بی نهایت هستند. هر فردی ممکن است متوجه شود که نقطه خاصی از طیف احساس راحتی و دقت بیشتری دارد و این ممکن است در طول زمان تغییر کند.

مردم دقیقاً نمی دانند چه چیزی بر هویت جنسیتی تأثیر می گذارد. برخی از عوامل ژنتیکی و عواملی که فرد با آنها متولد می شود ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

چه چیزی بر هویت جنسیتی تأثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی نقش دارند، از جمله اجتماعی شدن و انتخاب های خودمان. نقش ها و ویژگی های جنسیتی پویا هستند، به این معنی که می توانند تغییر کنند. اینکه یک متخصص مراقبت های بهداشتی در هنگام تولد نوزاد را مذکر یا مونث تشخیص می دهد، هویت جنسی آن فرد را تعریف نمی کند.

چگونه می توانم هویت جنسی خود را بدانم؟

اولین قدم این است که بفهمید هویت جنسی، بیان جنسیت، گرایش جنسی و جنسیت تعیین شده در بدو تولد به چه معناست و ببینید چه احساسی نسبت به این ایده ها دارید.

سپس، در مورد طیف هویت های جنسیتی و جایی که ممکن است احساس راحتی کنید فکر کنید. شاید برای الهام گرفتن با دوستانی با هویت های جنسی مختلف صحبت کنید.

و در نظر داشته باشید که نیازی به برچسب خاصی نیست. ممکن است بخواهید بدون برچسب باشید یا حتی برچسب مخصوص خود را ایجاد کنید.

خلاصه

هویت جنسی یک فرد همیشه با جنسیت بیولوژیکی آنها یکسان نیست. این بستگی به نحوه شناسایی آنها به عنوان یک شخص دارد و این می تواند در طول زمان تغییر کند.

افراد می توانند مردانه تر، زنانه تر، ترکیبی از هر دو یا هیچکدام را تشخیص دهند. اینکه چگونه یک فرد جنسیت خود را بیان می کند یا توصیف می کند برای او شخصی است.

منبع:

medicalnewstoday

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درباره انواع مختلف هویت جنسی بیشتر بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..