تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کلاوس باربی؛ قصاب گشتاپو!

کلاوس باربی، رییس پلیس مخفی آلمان در لیون بود و حداقل هفت هزار ۵۰۰ فرانسوی (از یهودیان این کشور گرفته تا اعضای جبهه مقاومت) را به اردوگاه‌های مرگ فرستاد و نزدیک چهار هزار نفر دیگر را اعدام کرد.

یکی از افسران ارشد گشتاپو در فرانسه اشغالی بود و در زمان سیطره آلمانی‌ها بر فرانسه، در لیون خدمت می‌کرد. سال ۱۹۸۷ در چنین روزی، بیشتر از چهار دهه پس از پایان جنگ دوم جهانی او را دادگاهی کردند و به جرم ارتکاب ۱۷۷ جنایت ضد بشری، برایش اشد مجازات بریدند.

کلاوس باربی، رییس پلیس مخفی آلمان در لیون بود و حداقل هفت هزار ۵۰۰ فرانسوی (از یهودیان این کشور گرفته تا اعضای جبهه مقاومت) را به اردوگاه‌های مرگ فرستاد و نزدیک چهار هزار نفر دیگر را اعدام کرد. برخی زندانیان را خودش شخصا شکنجه می‌کرد و نوشته‌اند که مسئول دستگیری ژان مولن، فرمانده نهضت مقاومت فرانسه، بود و خودش او را زیر مشت و لگد کشت.

آن قدر کارش را دوست داشت که حتی هنگام عقب‌نشینی اجباری نیرو‌های آلمانی از لیون، آخرین گروه از اسرا را - که چند صد نفری می‌شدند - سوار قطار کرد و به آشوویتس فرستاد.

اواخر جنگ به آلمان برگشت و بعد از قطعی‌شدن شکست رژیم هیتلر، اسناد گشتاپو و اس‌اس مرتبط به خودش را از بین برد و با نام و هویت دیگر، زندگی تازه‌ای را شروع کرد. اما آمریکایی‌ها پیدایش کردند و به خاطر گرایش‌های ضدکمونیستی‌اش او را به خدمت خودشان گرفتند.

کلاوس باربی
حدود دو سال مامور مخفی آمریکایی‌ها در آلمان بود و از حمایت‌های مالی و تامین جانی آنان بهره می‌برد. اما فرانسوی‌هایی که دنبالش بودند، رد او را در برلین پیدا کردند. باربی پیش از دستگیری - همراه خانواده‌اش - به کمک آمریکایی‌ها به آمریکای جنوبی گریخت.

در بولیوی با نام کلاوس آلتمن یکی از اعضای سرویس اطلاعات آمریکا بود و در لباس تاجر، در آن کشور فعالیت می‌کرد. مشاور نظامی ارتش بولیوی هم شد و در قدرت‌گیری هوگو بنزر سوارز و کشتار مخالفان او نیز نقش موثری داشت.

بیشتر از سه دهه در آن کشور زندگی کرد و به جز جاسوسی برای آمریکایی‌ها و تجارت، به عنوان یکی از ماموران پلیس مخفی بولیوی در توسعه تشکیلات قاچاق مواد مخدر - که زیر نظر دولت بولیوی انجام می‌شد - نیز دست داشت.

در آن سال‌ها چند بار به اروپا سفر کرد و حتی به فرانسه هم سر زد. می‌دانست در این کشور، دو بار، یک بار اوایل و بار دوم اواسط دهه ۱۹۵۰ غیابی به اعدام محکوم شده است، اما آن قدر به نام و هویت جدید خودش مطمئن بود که این احکام را جدی نمی‌گرفت تا این که سال ۱۹۷۲ شماری از شکارچیان نازی‌ها او را شناختند و اقامتگاهش را در بولیوی پیدا کردند.

بنزر سوارز تمایلی به تحویل‌دادن باربی به فرانسه نداشت، اما در تغییر و تحولات بعدی این کشور، قدرت به دست لیبرال‌ها افتاد و آنان - به شرط دریافت برخی کمک‌های مالی - باربی را به دولت فرانسه دادند. او زمستان ۱۹۸۳ دستگیر و به فرانسه فرستاده شد.

گذشت زمان حکم دادگاه‌های دهه ۱۹۵۰ را باطل کرده بود و از این‌رو باربی را دوباره محاکمه کردند. اواخر همان سال دولت ایالات متحد آمریکا رسما از فرانسه - برای به خدمت گرفتن باربی و محافظت از او - عذرخواهی کرد. محاکمه به سبب اصرار به حضور و شهادت گروه‌های مختلف از بازماندگان و اقوام قربانیان دوران جنگ طولانی شد، حدود چهار سال طول کشید و عملا به بازخوانی تاریخ جنایت‌های رژیم هیتلر در اروپا تبدیل شد.

مطبوعات فرانسوی باربی را «قصاب لیون» لقب دادند و دادگاه این کشور هم او را به اشد مجازات، یعنی حبس ابد محکوم کرد (آن زمان قانون فرانسه عوض شده و اشد مجازات از اعدام به حبس ابد تغییر کرده بود). قصاب لیون که آن زمان ۷۳ سال داشت به زندان افتاد و تا پایان عمر (سال ۱۹۹۱) در حبس ماند.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کلاوس باربی؛ قصاب گشتاپو!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..