تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرنخ تازه ای از علت بزرگ شدن مغز انسان -

وبسایت بیگ بنگ: محققان می گویند که انسان ممکن است مغز بزرگ خود را تا حدودی مدیون یک "اشتباه تایپی” در کد ژنتیکی باشد. این جهش همچنین در "عموزاده های” تکاملی ما، نئاندرتال ها و دنیسووان ها، هم مشاهده می شود با این حال در نزدیک ترین خویشاوند امروزی ما، شامپانزه، دیده نمی شود.
,مغز،انسان،شامپانزه،نئاندرتال،سرنخ,[categoriy] سرنخ تازه ای از علت بزرگ شدن مغز انسان

سرنخ تازه ای از علت بزرگ شدن مغز انسان - مغز،انسان،شامپانزه،نئاندرتال،سرنخ

آکاایران: سرنخ تازه ای از علت بزرگ شدن مغز انسان


نمایی از نقاشی های غاری

به گزارش آکاایران: به گزارش BBC، با تکامل انسان های اولیه، مغز آنها به تدریج بزرگتر و پیچیده تر شد، که می تواند اطلاعات زیادی را نگهداری و پردازش کند. سال گذشته دانشمندان روی یک ژن انسان انگشت گذاشتند که فکر می کنند عامل بزرگ شدن بخش مهمی از مغز به نام نئوکورتکس باشد. به اعتقاد آنها این ژن ۵ یا ۶ میلیون سال قبل، پس از جدا شدن مسیر تکامل انسان از شامپانزه، پدیدار شد.
محققان اکنون یک تغییر کوچک – جهشی نقطه ای – در دی ان ای را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد عملکرد این ژن را عوض کرده و جرقه فرآیند گسترش نئوکورتکس را زده باشد. این تغییر احتمالا راه رشد چشمگیر مغز را با افزایش شمار سلول ها در نئوکورتکس باز کرده است. دکتر ویلاند هاتنر از موسسه ماکس پلانک در درسدن آلمان این تحقیقات را هدایت کرده است.
دکتر هاتنر گفت: « یک جهش نقطه ای در یک ژن منحصر به انسان، امکان رشد و نمو آن دسته از سلول های بنیادی را فراهم آورد که عامل بزرگ شدن مغز است. این تغییر که در نقشه ژنتیکی همه انسان ها وجود دارد ظاهرا باعث مزیتی فوق العاده در روند انتخاب طبیعی شد.»
مشخصات مغز انسان
• وزن متوسط مغز شامپانزه: ۳۸۴ گرم
• وزن متوسط مغز انسان امروزی: ۱۳۵۲ گرم
• مغز انسان امروزی قادر به جمع آوری، ذخیره کرده و پردازش اطلاعات زیاد و تحویل این اطلاعات در یک آن است؛ می تواند مسائل را حل کند و افکار انتزاعی خلق کند و تصویر بسازد
• با این حال مغز بزرگ انرژی زیادی مصرف می کند و تولد را مشکل تر می کند

اجداد انسان بین دو تا شش میلیون سال قبل شروع به راه رفتن عمودی و استفاده از ابزارهای ساده کردند. در این دوره طولانی، اندازه مغز آنها به تدریج بیشتر شد. آنها در اطراف جهان پراکنده و با محیط های متفاوت و تازه روبرو شدند. از ۸۰۰ هزار سال قبل به این سو اندازه مغز انسان باز هم شروع به رشد کرد که راز بقای این موجود در جهانی درحال دگرگونی بود.
با این حال هنوز سوال های زیادی در مورد چگونگی بزرگ شدن مغز انسان وجود دارد. ممکن است که پیدایش این ژن یکی از تغییرات فراوان ژنتیکی بوده باشد که انسان را تبدیل به موجودی هوشمند با توانایی اندیشیدن کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه "Science Advances” منتشر شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرنخ تازه ای از علت بزرگ شدن مغز انسان -»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..