تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرخه سوء استفاده یا چرخه خشونت را بشناسید

درمانگران و دیگر متخصصان اغلب در مورد سوء استفاده به عنوان چیزی که در یک چرخه به وضوح تعریف شده اتفاق می افتد صحبت می کنند. اما این چرخه سوء استفاده دقیقا چیست؟

برای چندین دهه، بسیاری از کارشناسان به چرخه ای که در دهه 1970 توسط روانشناس لنور واکر در کتاب خود “زن کتک خورده” ارائه شد، تکیه کردند. این بر اساس شواهد حکایتی از مصاحبه با زنان دگرجنس گرا که مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند، بود.

چرخه سوء استفاده

این چرخه شامل چهار مرحله است:

ساخت تنش یک حادثه سوء استفاده اصلاح آرامش

چرخه واکر بینش مفیدی در مورد علائم و مراحل سوء استفاده ارائه می دهد و بسیاری از طرفداران و متخصصان درمان امروزه از آن استفاده می کنند.

با این حال، منتقدان به چند محدودیت مهم در مورد این مدل اشاره کرده اند و اگر سوء استفاده را تجربه کرده باشید، ممکن است متوجه شوید که کاملاً دقیق نیست.

نگاهی دقیق تر به چرخه 4 قسمتی

چرخه سوء استفاده که گاهی اوقات چرخه خشونت نیز نامیده می شود، به نشان دادن الگوهای رایج رفتار آزاردهنده در روابط کمک می کند.

همچنین به ارائه سرنخ‌ هایی برای درک عمیق‌ تر از این که چرا افرادی که مورد سوء استفاده قرار می‌ گیرند اغلب رهایی از آن را دشوار می‌ کنند، کمک می‌ کند.

1. تنش ایجاد می شود

شرکای بدرفتار اغلب در پاسخ به عوامل استرس زای بیرونی دیگران را سرزنش می کنند. هر چیزی می تواند به تنش دامن بزند: مسائل خانوادگی، مشکل در محل کار، بیماری جسمی، خستگی.

ناامیدی و نارضایتی با گذشت زمان تشدید می شود و اغلب باعث احساس ناتوانی، بی عدالتی، خشم و پارانویا می شود.

با احساس تنش در حال جوشش، ممکن است سعی کنید راه هایی برای آرام کردن شریک خشن و جلوگیری از وقوع سوء استفاده بیابید.

ممکن است نسبت به نیازهای بالقوه آنها احساس اضطراب کنید، مراقب خود باشید و بیش از حد هوشیار باشید. شما ممکن است به طور متناوب روی نوک پا حرکت کنید، سعی کنید او را از عصبی نکنید و تلاش بیشتری برای ارائه حمایت فیزیکی و عاطفی انجام دهید.

2. حادثه آزار یا خشونت

سوء استفاده کننده در نهایت این تنش را بر دوش دیگران رها می کند و سعی می کند با برقراری کنترل، قدرت را دوباره به دست آورد.

سوء استفاده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

توهین یا ناسزا گفتن تهدید به آسیب یا تخریب اموال تلاش برای کنترل رفتار شما خشونت جنسی یا فیزیکی دستکاری عاطفی

آنها ممکن است شما را متهم کنند که آنها را عصبانی کرده اید یا شما را به خاطر “مشکلات روابط” تان سرزنش کنند.

به خاطر داشته باشید که مردم سوء استفاده از دیگران را انتخاب می کنند. هر تنشی که آنها تجربه می کنند ممکن است به توضیح سوء استفاده کمک کند، اما هرگز آن را توجیه نمی کند.

3. آشتی

پس از حادثه سوء استفاده، تنش به تدریج شروع به محو شدن می کند. در تلاش برای عبور از سوء استفاده، آزارگر اغلب از مهربانی، هدایا و حرکات محبت آمیز استفاده می کند تا مرحله “ماه عسل” را آغاز کند.

این رفتار فداکارانه می تواند باعث آزاد شدن دوپامین و اکسی توسین شود، به شما کمک می کند حتی بیشتر احساس پیوند نزدیک کنید و باعث می شود باور کنید که رابطه “واقعی” خود را دوباره برقرار کرده اید.

4. آرامش

برای حفظ صلح و هماهنگی، هر دو طرف معمولاً باید نوعی توضیح یا توجیه برای سوء استفاده ارائه دهند.

شریک متجاوز ممکن است:

عذرخواهی کند در حالی که دیگران را سرزنش کند برای توجیه رفتارشان به عوامل بیرونی اشاره کنند سوء استفاده را ناچیز جلوه دهد یا آن را انکار کند شما را به تحریک آنها متهم کند

آنها ممکن است پشیمانی زیادی از خود نشان دهند، به شما اطمینان دهند که دیگر تکرار نخواهد شد و به نظر می رسد که بیشتر از حد معمول با نیازهای شما هماهنگ هستند. ممکن است شروع به پذیرش بهانه های آنها کنید، حتی به خاطره خود از سوء استفاده شک کنید. شاید واقعاً چیزی نبود، همانطور که آنها گفتند.

این مهلت باعث تسکین تنش و درد فیزیکی و عاطفی می شود.

ممکن است مطمئن باشید که هر چیزی که آنها را ناراحت کرده و باعث سوء استفاده شده است، گذشته است. شما نمی توانید باور کنید که آنها چنین کاری را دوباره انجام دهند.

تکرار چرخه

سپس این چرخه در طول زمان تکرار می شود.

با این حال، این “چرخه” بارها و بارها در روابط توهین آمیز اتفاق می افتد. مدت زمان بین هر تکرار می تواند متفاوت باشد. اغلب به مرور زمان با تشدید سوء استفاده کوتاه می شود.

با گذشت زمان، دوره آرامش ممکن است بسیار کوتاه شود یا حتی به طور کامل از چرخه ناپدید شود.

خشونت خانگی

چرا ممکن است خیلی موثر نباشد

اگرچه سوء استفاده اغلب در یک چرخه یا در یک الگوی بزرگتر اتفاق می افتد، اما همیشه به یک شکل اتفاق نمی افتد، حتی در یک رابطه.

روایاتی که خلاف آن را نشان می‌ دهند، می‌ توانند نشانه‌ های مهم سوء استفاده را نادیده بگیرند و تجربیات بازماندگان را انکار کنند.

در حالی که کارشناسان استفاده از چرخه چهار قسمتی واکر را تایید می کنند، به طور همزمان نگرانی هایی را در مورد چند راه کلیدی که این چرخه کوتاه است، مطرح کرده اند.

تمرکز آن بر زنان مورد آزار و اذیت مردان است

تحقیقات واکر بر روی زنانی متمرکز بود که مورد آزار و اذیت شرکای مرد قرار گرفته بودند. او از داستان‌ های آن‌ ها برای توسعه این چرخه استفاده کرد و اصطلاحات «زن کتک‌ خورده» و «سندرم زن کتک‌ خورده» را به‌ عنوان راه‌ هایی برای صحبت درباره خشونت و آزار خانگی معرفی کرد.

خشونت مرد نسبت به شرکای زن مؤلفه مهمی از خشونت شریک صمیمی را تشکیل می دهد. با این حال، نگاه کردن به سوء استفاده از طریق این دیدگاه، تشخیص تجربیات افرادی که با این مدل مناسب نیستند را دشوارتر می کند.

اگر باور ندارید که به دلیل جنسیت یا نوع رابطه‌ تان می‌ توانید سوء استفاده را تجربه کنید، ممکن است متوجه علائم آن نشوید یا حتی به دنبال آن نباشید.

هنگام دستیابی به پشتیبانی، ممکن است با تردید، حتی اخراج، از سوی متخصصان و عزیزانی که درک محدودی از ماهیت پیچیده سوء استفاده دارند، مواجه شوید.

می تواند منجر به سرزنش قربانی شود

این ایده که سوء استفاده همیشه در یک چرخه اتفاق می‌ افتد، می‌ تواند کار را برای افراد خارج از ماجرا، سوء استفاده‌ کنندگان و حتی خود بازماندگان آسان‌ تر کند تا قربانی سوء استفاده را سرزنش کنند:

“تو باید می دانستی که دوباره اتفاق می افتد.” “اگر تو بیرون نمی رفتی آنها اینقدر حسود و عصبانی نمی شدند.” “باید به محض اینکه آرام شدند می رفتی.”

با این حال، در همه موارد، مسئولیت سوء استفاده بر عهده فرد سوء استفاده کننده است. مهم نیست که چه کاری انجام داده اید یا نکرده اید، سوء استفاده و خشونت هرگز تقصیر شما نیست.

طبیعی است که بخواهید به کسی که دوستش دارید ایمان داشته باشید وقتی او قول می دهد تغییر کند. حتی زمانی که کاملا آنها را باور ندارید، ممکن است نگران باشید که تلاش برای ترک می تواند باعث خشونت جدی تری شود.

همچنین ممکن است شک داشته باشید که منابع یا توانایی حمایت از خود را دارید، ایده ای که سوء استفاده کنندگان اغلب آن را تقویت می کنند. پس ماندن در رابطه و تلاش برای آرام نگه داشتن آنها، اغلب به خودی خود تبدیل به یک استراتژی بقا می شود.

تا حدودی قدیمی است

تعریف سوء استفاده در طول سال‌ ها تغییر کرده و گسترش یافته و شامل هر گونه تاکتیک مورد استفاده برای کنترل یا حفظ قدرت بر دیگران می‌شود، مانند:

کنترل مالی تهدید به خشونت جنسی تحقیر کردن تنزل کلامی

چرخه چهار قسمتی اذعان می کند که سوء استفاده می تواند آسیب کلامی یا عاطفی داشته باشد، اما همچنان عمدتاً بر خشونت فیزیکی تمرکز دارد. تاکتیک‌ های سوء استفاده غیر فیزیکی که ممکن است در تمام مراحل چرخه اتفاق بیفتد، هنوز هم می‌ تواند آسیب زیادی به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، تمایل سوء استفاده کنندگان به رد کردن یا انکار سوء استفاده را در نظر بگیرید. این فریب کاری نوعی سوء استفاده است، حتی اگر در مراحل آشتی یا آرامش اتفاق بیفتد و این رفتار خاص می تواند ترک رابطه را سخت تر کند.

پیش بینی سوء استفاده

سوء استفاده اغلب بدون هشدار، خارج از هر چرخه تنظیمی اتفاق می افتد.

مطمئناً، برخی علائم هشدار دهنده ممکن است احتمال سوء استفاده را نشان دهد اما هیچ کس نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند که آیا این اتفاق می افتد یا خیر.

آزار و اذیت اغلب به آرامی و بدون خشونت فیزیکی شروع می شود. بسیاری از مردم حتی اگر با این مراحل پذیرفته شده سنتی آشنایی داشته باشند، متوجه نمی شوند که چه اتفاقی می افتد.

همچنین در نظر بگیرید که هر کسی می تواند تداوم یا تجربه سوء استفاده داشته باشد. جستجوی نشانه های سوء استفاده فقط در افراد دارای جنسیت، جامعه یا پیشینه خاص می تواند آگاهی از سایر موقعیت های آزاردهنده را محدود کند.

آیا جایگزین مفیدتری وجود دارد؟

در دهه 1980، کارکنان برنامه های مداخله سوء استفاده خانگی رویکرد جدیدی را برای بررسی سوء استفاده ایجاد کردند: چرخ قدرت و کنترل. این چرخ نمودار مختصری از برخی از رایج ترین رفتارهایی که افراد در روابط توهین آمیز تجربه می کنند ارائه می دهد.

تجربیات دقیق بازماندگان از توسعه این چرخه خبر داد، درست همانطور که واکر از تجربیات زنان کتک خورده برای ایجاد چرخ چهار قسمتی خود استفاده کرد.

اما سازندگان Power and Control Wheel همچنین می خواستند بر دامنه رفتارهایی که توسط شرکای فریبکار و سوء استفاده گر می شود تأکید کنند.

نکات مهم:

قدرت و کنترل مرکز چرخ هستند و اهداف سوء استفاده را نشان می دهند: اعمال قدرت و تسلط برای حفظ کنترل در رابطه.

در پره‌ ها، تاکتیک‌ های مختلفی را خواهید یافت که برای دستیابی به این اهداف استفاده می‌ شوند و احساس ناتوانی در انجام اقدامات شخصی را در فرد تجربه‌ کننده سوء استفاده حفظ می‌ کنند. در قسمت بیرونی چرخ عبارات فیزیکی آزار دیده می شود: آسیب بدنی یا تجاوز جنسی. این لبه چرخ را با نوعی صحبت کردن می بندد. سوء استفاده کنندگان اغلب از پرخاشگری فیزیکی برای تقویت الگوی ارعاب استفاده می کنند که به صورت روزمره انجام می شود. این چرخ با روشن ساختن این نکته که اگرچه اعمال خشونت آمیز ممکن است به طور منظم اتفاق نیفتد، چرخه سوء استفاده می شکند، اما سوء استفاده معمولاً به طور مداوم اتفاق می افتد.

این چرخ با ارائه مثال‌ های خاص از تاکتیک‌ های احساسی و کلامی، شناسایی سوء استفاده و حمایت را نیز آسان‌ تر می‌ کند.

محدودیت های چرخ قدرت و کنترل

در حالی که چرخ قدرت و کنترل تصویر ظریف تری از ماهیت موذیانه و مداوم سوء استفاده ارائه می دهد، کامل نیست.

چرخ به بررسی سوء استفاده هایی می پردازد که در همان زمینه ناهمسانی چرخه چهار قسمتی رخ می دهد. اگرچه به طور موثر پویایی قدرت و عدم تعادل را نشان می دهد که روابطی را که در آن مردان از زنان سوء استفاده می کنند، نشان می دهد اما به پویایی های مختلف موجود در سناریوهای دیگر نمی پردازد.

حذف ضمایر جنسیتی از چرخ ممکن است به تصدیق این موضوع کمک کند که افراد از هر جنسیت، در هر نوع رابطه، ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرند.

با این حال، سوء استفاده مردان و افرادی که روابط غیر دگر جنس‌ گرا را تجربه می‌ کنند، اغلب به عواملی مربوط می‌ شود که این چرخ در آن نقشی ندارد.

نشانه های جهانی سوء استفاده که همه باید بدانند

از آنجایی که سوء استفاده ممکن است به هر طریقی اتفاق بیفتد، افراد ممکن است بلافاصله آن را تشخیص ندهند، حتی زمانی که مستقیماً آن را تجربه می کنند.

همه سوء استفاده کنندگان از یک تاکتیک استفاده نمی کنند. آنها حتی ممکن است هرگز خشونت فیزیکی را انجام ندهند. با این حال، چندین ویژگی کلیدی تقریباً همیشه نشان دهنده آزار خانگی است.

شرکای متجاوز اغلب سعی می کنند قدرت را به روش های زیر حفظ کنند:

گرفتن تمام تصمیمات کنترل گفتار و رفتار شما شما را از رفتن به محل کار، گذراندن وقت با دوستان یا عزیزانتان، یا ملاقات با پزشک خود باز می دارد. تهدید حیوانات خانگی و کودکان از بین بردن وسایل شما را به خاطر رفتارشان سرزنش می کنند گرفتن یا کنترل پول شما تحت فشار قرار دادن شما برای داشتن رابطه جنسی چک کردن تلفن و کامپیوتر شما

اگر شریک زندگی شما یا شما هر یک از این کارها را انجام داد، بهتر است فوراً با یک درمانگر یا وکیل صحبت کنید:

به طور کلی احساس ناراحتی و ناامنی کنید متوجه شوید که رفتارتان را تغییر می دهید تا آنها را خوشحال نگه دارید باور کنید اگر آنچه را که می خواهند انجام ندهید ممکن است به شما صدمه بزنند حرف آخر

چرخه چهار قسمتی سوء استفاده یک روش برای درک انواع خاصی از سوء استفاده از رابطه ارائه می دهد. با این حال، این چهار مرحله ثابت نیستند، بنابراین استفاده از آنها برای پیش‌ بینی سوء استفاده همیشه مفید نیست.

سوء استفاده پیچیده است و اغلب تشخیص و فرار از آن دشوار است. این یادآوری ضروری می‌ تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، هم برای کسانی که یاد می‌ گیرند علائم کلیدی را شناسایی کنند و هم برای بازماندگانی که برای بهبودی تلاش می‌ کنند.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرخه سوء استفاده یا چرخه خشونت را بشناسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..