تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گل بنفشه چیست و چه خواصی دارد

بنفشه از گیاهان دارویی و زینتی است که رنگی بنفش و طبعی سرد و مرطوب دارد و از گذشته تا به حال کاربرد زیادی در طب داشته است. ازقسمت هایی مختلف گل بنفشه همچون گلبرگ، برگ و سایر قسمت‌های این گیاه برای تهیه دمنوش، عصاره، روغن، ضماد و … استفاده می‌شود.

گل بنفشه گل بنفشه

گل بنفشه معطر از زمان های دور مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است. در قرون اولیه میلادی، در مکاتب بقراط و دیوسکورید و در قرون وسطی توسط اعراب در درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله رفع ورم چشم، درد گلو، دفع صفرا، رفع حالت تشنگی و به عنوان ملین و قی آور به کار می رفته است.

بر اساس داستانها و افسانه های قدیمی، بنفشه قرن ها به عنوان نماد عشق معروف بود در نمایشنامه شکسپیر، از بنفشه در تهیه معجون عشق نام برده می شود. در زمان چارلز دوم در انگلستان مربای شیرینی از گلهای بفشه تهیه کردند، با نام قند بنفشه یا violet plate که در تمام داروخانه ها به فروش می رسید و طرفداران خاص و زیادی داشت. در کتب سنتی از بنفشه یا همان بنفشه وحشی به نام بنفسج نام برده شده است.

هم داستان افسانه ای در مورد گل بنفشه و هم بوی خاص آن نکته مهمی برای تبدیل این گیاه به نماد عشق بوده است. عاشقان زیادی بوده‌اند که عشق خود را با هدیه دادن گل بنفشه به معشوق خود نشان داده‌اند.

برخی از نامهای رایج این گیاه بنفشه عبارت است از: بنفشه ی شیرین  انگلیسی  باغی  Florist  wood  معمولی  معطر آبی شیرین

گیاه بنفشه به دلیل خواص بیشماری که دارد در ایران بسیار شناخته شده است و به روش های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه بوته ی ریز و رایحه ی شیرینی دارد به همین دلیل در تولید بسیاری از عطرها و لوازم آرایشی معطر استفاده می شود. البته باید گفت بنفشه خواص درمانی زیادی دارد که ان را به شما خوانندگان عزیز معرفی می کنیم.

برخی از نامهای رایج این گیاه بنفشه برخی از نامهای رایج این گیاه بنفشه خواص گل بنفشه خلط اور تب بر درمان سرفه خشک و گلو درد و گرفتگی صدا سلامت قلب کاهش استرس ارام بخش ضد افسردگی کاهش فشار خون ضد سرطان تقویت معده و هضم غذا کاهش التهاب و درد تصفیه خون ضد باکتری درمان بی خوابی درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش علائم یائسگی تقویت سیستم گوارشی و …

1. استفاده از گیاه بنفشه برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است. یکی از مشکلات شایع که امروزه گریبانگیر بیشتر افراد جامعه شده است، سردرد است که بخش عمده ای از این سردردها، به دلیل گرمی زیاد مغز یا خشک شدن نسبی مغز به خاطر سبک زندگی امروزی (استرس های زیاد فردی، دیر خوابیدن، کم بودن خواب شب، مصرف زیاد گرمی ها و مواد غذایی تند و طعم دهنده) می باشد و مصرف شربت بنفشه به درمان آن کمک شایانی میکند.

2. برگ های گیاه بنفشه به دلیل داشتن آلکالوئیدها و فلاونوئیدها می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

3. از روغن بنفشه در درمان سر درد، سینوزیت، خارش سر، برطرف کردن خشکی پوست و گرمای کف پا که بر اثر گرمی بدن بوجود می آید استفاده می شود.

روغن بنفشه روغن بنفشه

4. . روغن بنفشه نیز فواید بسیار دارد ازجمله جلوگیری از ریزش مو، سفید کردن پوست صورت، برطرف کردن کک ومک صورت، نرم کردن مو و برای سینوزیت، میگرن و سردرد بهترین درمان است.

5. استفاده از دمنوش بنفشه برای درمان بیخوابی مفید است” جالب است بدانید، هر مکانیزمی که منجر به کم شدن رطوبت در مغز شود، باعث بی خوابی میگردد و گیاه بنفشه برای هر بیماری که پایه خشکی دارد کمک کننده است. متخصصان طب سنتی در این زمینه توصیه میکنند که یک تا دو مرتبه در طول روز از دمنوش این گیاه استفاده شود.

دمنوش بنفشه دمنوش بنفشه

6. در قدیم شربت بنفشه را برای رفع تورم چشم ها، رفع بی خوابی، درمان یرقان، درمان تب و لرز، برطرف کردن چرک و تورم لوزه ها و صرع استفاده می کردند. کاهش و رفع تب از دیگر خواص بنفشه است. به این منظور مقداری گل بنفشه را داخل آب خنک همراه با گلاب بریزید و بعد از نیم ساعت صاف کرده و به شخص تب دار داده شود.

7. ریشه گل بنفشه قی آور و ملین است در اسپانیا دم کرده برگ و گل بنفشه را برای تصفیه خون، رفع جوش، کورک، دمل و تب خال می خورند. آب دمکرده گیاه بنفشه برای درمان برفک دهان مفید بوده، به این منظور، مقداری از آن را در دهان نگه دارید و یا با آب تازه آن دهانشویه کنید، برفک دهانرا برطرف می سازد،ورم لثه را می نشاند و اگر در گلو قرقره کنید آنژین را درمان می کند.

8. مصرف شربت بنفشه برای افرادی که اسهال های خونی ناشی از گرمی و صفرا دارند، مفید است. به طورکلی گیاه بنفشه به دلیل داشتن طبع خنک، ضد صفرا عمل می کند. بنابراین اسهال را برطرف کرده و باعث بهبود تحریک روده می شود.

9. از مهمترین خواص بنفشه استفاده از آن برای درمان سرفه های ناشی از گرمی و خشکی است. طبع خنک این گیاه باعث شده استفاده از شربت و دمنوش تهیه شده از آن، باعث انعطاف پذیر و نرم شدن ریه و مجاری هوایی شود.

10. گل بنفشه در درمان بیماری های گوارشی و پاکسازی ریه و پوست استفاده می شود و برای درمان بیماری سینوزیت بسیار مفید است.

11. گیاه بنفشه خاصیت ضد سرطان داشته و در پیشگیری از سرطان های سینه و ریه بسیار تاثیرگذار است.

خواص بنفشه خواص بنفشه طریقه مصرف گل بنفشه

مناسب ترین حالت استفاده از بنفشه به صورت شربت سرد ،دمنوش و روغن بنفشه است. برای تهیه شربت سرد بنفشه کافیست مقدار مناسبی از گل بنفشه را در اب ریخته و منتظر شوید تا رنگ پس بدهد سپس ان را شیرین کرده و میل نماید برای شیرین کردن نوشیدنی می توانید از عسل استفاده نمایید. روش دیگر دم کرده ی این گیاه است مقداری از گیاه را در اب داغ در استکان بریزید و ظرفی روی استکان بگذارید تا دم بکشد بعد از 5 تا 10 دقیقه میل نماید. روغن بنفشه را می توانید به صورت موضعی یا دستگاه بخور و در وان برای شستشوی بدن استفاده کنید.

مضرات گیاه بنفشه

دوز مناسب بنفشه شیرین به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.از گیاه بنفشه بیش از حد استفاده نکنید چون امکان دارد دچار سنگینی معده و یا تهوع بشوید. اگر مریضی خاصی دارید در مورد استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید. خانم های باردار نیز قبل از استفاده از گل بنفشه باید حتما با پزشک مشورت کنند. در مورد استفاده از این گیاه برای کودکان نیز نباید زیاده روی کرد.

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گل بنفشه چیست و چه خواصی دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..