تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




با تغذیه مناسب قد خود را افزایش دهید - آکا

آکاایران: اگر شما هم جزء افرادی هستید که از خود خود ناراضی هستند و دیگر هم فرصت افزایش قد ندارید بهتر است به جای غصه خوردن به این موضوع فکر کنید که اجازه ندهید فرزندانتان هم کوتاه قد شوند.این تفکر اشتباه در خیلی از والدین وجود دارد که فکر می کنند چون خودشان جزو دسته قد بلندها قرار دارند فرزندان شان هم به طور قطع بلند قد خواهند شد و نیاز به هیچ پیگیری و مشورت با هیچ پزشکی ندارد. اما بعد از گذشت چندین سال متوجه می شوند که فرزندشان آن طور که باید و شاید رشد قدی نداشته است.

به گزارش آکاایران: برای همین آن موقع است که برای جبران اشتباه شان دست به هر اقدامی می زنند تا شاید چند سانتی متری به قد فرزندشان اضافه شود. پس این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. اما خانم اکبری و همسرشان جزو افرادی هستند که در گروهی قرار می گیرند که رشد قدی متوسط داشته اند و به همین خاطر دوست داشتند تا پسرشان شهروز در این گروه قرار نگیرد و افزایش قد چشمگیری داشته باشد. به همین دلیل خانواده اکبری با یک اقدام به موقع توانستند رشد قدی فرزندشان را در آینده تضمین کنند. البته ناگفته نماند که آن ها کمی به بیراهه کشانده شده بودند اما خوشبختانه راه درست را یافتند و قبل از بروز هر عوارضی راه اشتباه را رها کردند در ادامه خانم اکبری داستان چگونگی افزایش قد شهروز را برای تان تعریف می کند.

ممکن بود شهروز با تزریق هورمون رشد ناقص شود
بدون تحقیق و بررسی این پیشنهاد را قبول کردیم چون فکر می کردیم شهروز از نظر هورمونی مشکل دارد و راه حل دیگری وجود ندارد. اما نمی دانستیم که تزریق این هورمون بدون داشتن شرایط لازم می تواند چه عوارضی را به همراه داشته باشد. تزریق آمپول های هورمون رشد در کودکانی که روند طبیعی رشد را سپری می کنند چرخه طبیعی ترشح هورمون ها را مختل کرده و باعث بلوغ زودرس و کم کاری غده تیروئید می شود. همچنین رشد عرضی بدن و بدشکلی اسکلتی را به دنبال خواهد داشت اما هر بار که از پزشک معالج سوال می کردیم که آیان این روش عوارضی را به همره دارد در پاسخ به سوال ما جواب نه را می شنیدیم.

تزریق هورمون رشد یک پیشنهاد غلط بود
مجله خبری لحظه نما:وقتی شهروز به دبستان رفت استرس من هم دو چندان شد، چون دائما در حال مقایسه شهروز با بچه های هم سن و سالش بودم و هر بار هم که متوجه می شدم شهروز قدش از سایر بچه ها کوتاه تر است نگرانی من بیشتر می شد. به همین دلیل تصمیم گرفتم به چند دکتر غدد مراجعه کنم تا مطمئن شوم او از نظر هورمونی مشکلی ندارد اما بعد از مراجعه با پیشنهادی مواجه شدم که کمی فکر من را به خود مشغول کرد و آن هم تزریق هورمون رشد بود. پزشک معالج تضمین کرده بود که شهروز با این روش افزایش قد چشمگیری خواهد داشت.

در مدت یک سال فقط 2 سانتی متر شهروز قد کشید
حدود یک سال هر روز شهروز آمپول هورمون رشد را تزریق می کرد اما بعد از یک سال فقط 2 سانتی متر به قد او اضافه شد. بعد از آن با مخالفت شدید اعضای خانواده مواجه شدیم و برادرم برای اثبات اینکه تزریق هورمون رشد چقدر عوارض به همراه دارد تحقیقات زیادی انجام داد و من را از نتیجه همه آن ها مطلع کرد. حدود یک سال بعد از تزریق هورمون رشد حتی نیم سانتی متر هم به قد شهروز اضافه نشده بود و این موضوع نگرانی من را دو چندان کرد.

تغذیه مناسب اولین و آخرین راه برای افزایش قد است
یک روز خواهر زاده ام با چند مجله ایده آل به منزل ما آمد و صفحات دکتر مظهری را به من نشان داد و گفت این پزشک متخصص تنها با استفاده از تغذیه مناسب رشد قدی کودکان و نوجوانان را افزایش می دهد. بعد از آن روز متوجه شدم شهروز تغذیه زیاد مناسبی هم ندارد و دائما از خوردن شیر، لبنیات و سبزیجات و میوه ها طفره می رود به همین دلیل بدون معطلی به وی مراجعه کردیم.

بیش از اندازه فرصت سوزی کرده بودیم اما باز هم فرصت داشتیم
شهروز دیگر 12 سالش شده بود که به دکتر مظهری مراجعه کردیم و دکتر مظهری با توجه به آزمایشات انجام شده برنامه غذایی برای او تنظیم کرد. ابتدا شهروز کمی لجبازی می کرد که از این برنامه غذایی پیروی کند و تنها دلیل او هم خستگی اش بود. او از رفتن نزد این دکتر آن دکتر خسته شده بود. به علاوه کمی اطمینان کردن برایش سخت شده بود زیرا تا به آن روز از هر راهی رفته بودیم به نتیجه نرسیده بودیم اما خوشبختانه با مراجعه به دکتر مظهری تمام آن دوندگی و فرصت سوزی ها پایان یافت.

سبزیجات، مهم ترین وعده اصلی غذایی است
بعد از آن روز شهروز هر روز به جای خوردن تنقلات کم ارزش از انواع مغزها و بادام ها استفاده می کرد. همچنین سعی کردم با درست کردن غذاهایی که مواد اولیه اش سبزیجات است او را به خوردن سبزیجات عادت بدهم. غذاهایی مثل قورمه سبزی با سبزی تفت داده شده نه سرخ شده و لوبیا پلو با لوبیای فراوان و … نوع طبخم را تغییر دادم و غذاهای آبپز، بخارپز یا فرپز را جایگزین غذاهای سرخ کردنی کردم.
شهروز 18 سانتی متر قد کشید اما تا 20 سانتی متر هم جا دارد
با این حال شهروز برنامه غذایی را مو به مو اجرا نمی کرد با این حال در یک سال 18 سانتی متر قدش افزایش پیدا کرد و با توجه به گفته دکتر مظهری: شهروز اگر برنامه غذای اش را مو به مو اجرا می کرد در این مدت حدود 20 سانتی متر افزایش قد پیدا کرد. همچنین ژنتیک نقش مهمی در تعیین قد نهایی هر فرد دارد.

باورهای غلط در مورد علل کوتاه قدی
عوامل متعددی بر میزان و ظرفیت افزایش قد تاثیرگذار هستند و در تمام این عوامل هورمون رشد تنها یک درصد آن ها را به خود اختصاص می دهد به طور کلی گذشته از عوامل موروثی انتقال داده شده از طریق پدر و مادر فاکتورهای متعدد دیگری از جمله قبل از تولد و دوران رویانی، جنینی و پس از تولد در بیان کامل با ناقص ژن های تعیین کننده ظرفیت قد افراد تاثیرگذار است.
الف) دوران جنینی: تحت تاثیر BMI هورمون های تیروئید و میزان انسولین و نوع کیفیت تغذیه مادر است.
ب) عوامل پس از تولد: تغذیه با شیر مادر، هورمون های رشد تیروئید، هورمون های جنسی، نوع تعامل عوامل ژنتیک با عوامل محیط زندگی، عوامل اقتصادی اجتماعی، روانی و عادت های غذایی، نوع کیفیت و تغذیه مادر و بیماری های مزمن و … است.

افزایش طول قد از 137 به 155 سانتی متر با تغییر روش زندگی:
در سال 91 مادر نگران شهروز 12 ساله برای رایزنی و چاره اندیشی به ما مراجعه کرد زیرا رشد قدی پسرش متوقف شده بود و با وجود تزریق هورمون رشد به مدت یک سال تمام و مجموعا 50 تزریق با هزینه بسیار گران تنها 2 سانتی متر قدش افزایش یافته بود.

متاسفانه تجربیات به دست آمده از تزریق کنندگان هورمون نشان می دهد اغلب به بسته شدن صفحات رشد زودهنگام بعد از یک جهش قد بین 4 تا 8 سانتی متر دست پیدا می کنند و به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق در قبال توصیه های تغذیه ای مناسب و متعادل و فعالیت های ورزشی دیگر عکس العملی از خود بروز نمی دهند. ما در شماره های پیش بارها و بارها توصیه کرده بودیم که تحت تاثیر یک تصمیم احساسی و فوری و اقدامات تهاجمی قرار بگیرید در قبال شهروز 12 ساله نیز همین دلهره و نگرانی وجود داشت. اما مادر نگران او را ناامید نکردیم و بر آن شدیم تا برنامه ای را برای پسرش تنظیم و کمبودها عیان را برطرف کنیم خوشبختانه دوره اول شهروز 5/1 سانتی متر به قدش اضافه شد و به همین دلیل برنامه های دیگری را برای او تنظیم کردیم. در آخرین روز مراجعه شهروز قدش از 137 سانتی متر به 155 سانتی متر رسید و وزنش از 32 کیلوگرم به 42 کیلوگرم افزایش یافت.

4 راه برای افزایش ترشح هورمون رشد در بچه ها
– خواب کافی و منظم باعث افزایش مقدار هورمون رشد و عملکرد آن در طول روز می شود.
– به جای اینکه 3 وعده غذایی و در هر وعده مقدار زیادی غذا مصرف کنید و سعی کنید وعده های غذایی خود را به 6 وعده غذایی برسانید تا در هر وعده مقدار کمتری غذا مصرف کنید.
– مصرف غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات 2 ساعت قبل از فعالیت ورزشی و بلافاصله بعد از آن باعث افزایش قابل توجه هورمون رشد می شود.
– انجام ورزش های مناسب در زمان های معین و به مقدار لازم که موجبات خستگی شدید و گرسنگی غیرقابل کنترل نشود اثر مثبتی روی ترشح هورمون رشد دارد. بیشترین مقدار هورمون رشد در 2 ساعت خواب اولیه ترشح می شود لذا 2 ساعت قبل از خواب با عدم مصرف غذاهای سنگین و سرشار از چربی خواب زودهنگام شبانه را از خودتان دور نکنید. نرمش های بدنسازی روزانه، تاثیر مستقیمی روی ترشح هورمون رشد دارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «با تغذیه مناسب قد خود را افزایش دهید - آکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..