تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرطان و سایر خطرات کشیدن قلیان

محبوبیت کشیدن قلیان که در آن یک محصول تنباکوی با طعم میوه از طریق لوله شیشه ای استنشاق می شود، نگرانی ها را در مورد اثرات مضری مانند سرطان و سایر مشکلات پزشکی افزایش می دهد. دود قلیان حاوی بسیاری از همان مواد سرطان زا است که در دود تنباکو وجود دارد. در واقع نشانه هایی وجود دارد که دود قلیان ممکن است خطرناک تر باشد، بسته به عواملی مانند میزان دود استنشاق شده و عمق آن.

کشیدن قلیان

قلیان کشیدن به ویژه در میان نوجوانان و جوانان بسیار محبوب است، به نظر می رسد اکثر آنها از این موضوع که چیزی که استنشاق می کنند به اندازه دود سیگار خطرناک است، بی خبرند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2014، 18 درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ادعا کردند که در 12 ماه گذشته قلیان کشیده اند. در میان بزرگسالان جوان، مطالعات نشان داده است که تا 60٪ کشیدن قلیان را دارای خطرات مرتبط با سیگار کشیدن نمی دانند و برخی حتی آن را “مصرف دخانیات” نمی دانند.

از 20 دسامبر 2019، محدودیت سن قانونی جدید 21 سال برای خرید سیگار، سیگار برگ، یا هر محصول دخانی دیگر (از جمله تنباکوی قلیان) در ایالات متحده وجود دارد.

سموم و سرطان زا بودن

با توجه به داده های مراکز کنترل و عفونت بیماری (CDC)، دود قلیان حداقل به اندازه دود سیگار سمی است: یک بررسی در سال 2015 از مطالعات انجام شده در مورد سموم احتمالی موجود در دود قلیان نشان داد که این دود حاوی 27 ماده سرطان زا شناخته شده یا مشکوک است.

چند مورد از اینها در دود قلیان نسبت به دود سیگار غلظت بیشتری دارند، از جمله مونوکسید کربن (از زغال چوبی که برای گرم کردن آب در قلیان استفاده می شود) که می تواند به بیماری قلبی کمک کند. بنزن؛ و هیدروکربن‌ های آروماتیک چند حلقه‌ ای با وزن مولکولی بالا (PAH) که سطح آن در دود قلیان بالاتر از دود سیگار است. سایر سموم موجود در دود سیگار و قلیان عبارتند از: آرسنیک، کبالت، کروم و سرب.

مقدار بیشتر دود استنشاقی

یکی از دلایلی که دود قلیان ممکن است سمی تر از دود سیگار باشد این است که دود بیشتری استنشاق می شود. در یک «جلسه» معمولی قلیان کشیدن با لوله آب (تقریباً یک ساعت)، 200 پک در مقابل 20 پک که معمولاً در کشیدن یک سیگار استنشاق می‌ شود، استنشاق خواهد شد. این به یک جلسه معمولی قلیان تبدیل می شود که منجر به استنشاق 90000 میلی لیتر دود در مقایسه با 500 تا 600 میلی لیتر دود استنشاق شده با سیگار می شود.

عمق استنشاق

مردم تمایل دارند دود قلیان را عمیق‌ تر از دود سیگار به ریه‌ ها وارد کنند. اگرچه مشخص نشده است که این مهم است، اما ممکن است به بررسی تغییرات در میزان سرطان ریه پس از افزودن فیلترها به سیگار کمک کند. قبل از اینکه سیگارها فیلتر داشته باشند، دود آن عمیقاً استنشاق نمی شد و احتمال بیشتری داشت که نوعی سرطان ریه به نام کارسینوم سلول سنگفرشی ایجاد کند. این نوع سرطان ریه اغلب در راه‌ های هوایی بزرگی که وارد ریه‌ ها می‌ شوند (نایژه‌ ها) رخ می‌ دهد و به دلیل این محل، در مراحل اولیه بیماری کشف می‌ شود (زیرا منجر به علائمی مانند سرفه، سرفه خونی، خس خس سینه و عفونت های مکرر به دلیل انسداد راه هوایی می شود).

با افزودن فیلترها به سیگار، آدنوکارسینوم ریه بیشتر شد. این نوع سرطان ریه اغلب در حاشیه ریه ها رخ می دهد و به دلیل بروز در این محل اغلب در مراحل بعدی بیماری یافت می شود.

اعتیاد

نیکوتین موجود در سیگار است که منجر به اعتیاد می شود و نیکوتین در دود قلیان نیز مانند دود سیگار وجود دارد. با وجود تبلیغات برعکس، دود قلیان حاوی قطران نیز هست. این فرآیند سوزاندن (با سیگار) یا حرارت دادن (با قلیان) است که قطران ایجاد می کند. در واقع، کشیدن قلیان ممکن است منجر به قرار گرفتن بیشتر در معرض قطران شود، زیرا برای مدت طولانی تری دود می شود و نیاز به کشش قوی تری دارد.

خطر ابتلا به سرطان

مصرف کنندگان قلیان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان های مشابه ناشی از کشیدن سیگار باشند، از جمله:

سرطان ریه: چندین مورد از همان مواد سرطان‌ زای موجود در دود سیگار نیز در دود قلیان یافت می‌ شود. در یک مطالعه در هند، احتمال ابتلا به سرطان ریه در مصرف کنندگان قلیان چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری بود. سرطان سر و گردن سرطان مری سرطان دهان: تنباکو بافت های دهان و گلو را تحریک می کند و همانطور که در افرادی که تنباکو می جوند دیده می شود، باعث التهاب می شود که می تواند منجر به سرطان شود. سرطان معده: مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف قلیان و سرطان معده و همچنین ضایعات پیش سرطانی در معده مصرف کنندگان معمولی قلیان را نشان داده است. سرطان مثانه: در ایالات متحده، 50 درصد از سرطان های مثانه در مردان ناشی از مصرف سیگار است. سرطان لوزالمعده: مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قلیان با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس مواجه هستند. کشیدن قلیان همچنین خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد که عامل خطر مهمی برای سرطان پانکراس است. لوسمی: بنزن، یک ماده سرطان زا مرتبط با لوسمی حاد میلوژن (AML) و سایر سرطان های مرتبط با خون است. محققان 105 قلیان سیگاری و 103 غیر قلیان سیگاری را که در معرض دود قلیان قرار گرفته بودند را با اندازه گیری محصولات تجزیه بنزن قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض قلیان ارزیابی کردند. میزان مصرف کنندگان قلیان 4.2 برابر بیشتر در معرض بودند. سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با کشیدن قلیان

درست مانند سیگار کشیدن، بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر در ارتباط با قلیان کشیدن وجود دارد که فراتر از سرطان است.

قلیان و چاقی

اگرچه گاهی سیگار کشیدن با کاهش وزن همراه است، اما به نظر می رسد در مورد قلیان کشیدن عکس این موضوع صادق باشد. یک متاآنالیز در سال 2019 از مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین چاقی و کشیدن قلیان پرداخته بود، نشان داد که کشیدن قلیان بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت با افزایش خطر چاقی مرتبط است.

قرار گرفتن در معرض عفونت ها

در حالی که سیگار معمولاً توسط یک فرد به تنهایی دود می شود، یک قلیان معمولاً توسط چندین نفر مشترک است، زیرا آنها در یک سالن قلیان یا مراسم خانگی از یک قلیان مصرف می کنند. باکتری ها یا ویروس های موجود در دهان افراد قلیان کش ممکن است “به اشتراک گذاشته شوند” از جمله میکروب هایی مانند ویروس تبخال دهان.

سایر بیماری ها و شرایطی که ممکن است در نتیجه کشیدن قلیان ایجاد شود عبارتند از آمفیزم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، بیماری قلبی، پوکی استخوان، عوارض بارداری، زایمان زودرس و ناباروری.

خطر دود قلیان دست دوم

تحقیقات کمی در مورد تأثیر دود قلیان دست دوم بر افراد غیر سیگاری انجام شده است. دود تنباکو محیطی (ETS) یا دود دست دوم به ترکیبی از دود اصلی، دود جانبی و دود بازدم شده توسط افراد سیگاری اشاره دارد.

از آنجایی که بسیاری از سموم و مواد سرطان زای موجود در دود سیگار در دود قلیان وجود دارد، منطقی به نظر می رسد که دود دست دوم قلیان به اندازه سیگار خطرناک باشد. گفته می‌ شود، دود دست دوم قلیان ممکن است با دود سیگار استنشاقی متفاوت باشد، زیرا بیشتر قرار گرفتن در معرض دودی است که توسط فرد سیگاری بازدم می‌ شود.

مطالعات نشان داده است که سطح بنزن در افرادی که در معرض دود قلیان قرار دارند افزایش می یابد. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌ دهد سطح یک ماده سرطان‌ زای ریه به نام NNK در سطوح بالاتری در اتاق خواب کودکانی که در معرض سیگار کشیدن هفتگی یا ماهانه قلیان هستند، یافت می‌ شود.

نکته پایانی این است که علیرغم عادت به ظاهر بی ضرر کشیدن قلیان و طعم میوه ای محصول تنباکو، عادت قلیان کشیدن ممکن است به اندازه سیگار کشیدن برای سلامتی فرد و سلامت عزیزان، به ویژه کودکان و نوجوانان مضر باشد.

منبع:

verywellhealth

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرطان و سایر خطرات کشیدن قلیان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..