تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




8 روش خانگی برای درمان برونشیت کودکان

برونشیت عفونت یا التهاب پوشش لوله های برونش کودک است. این لوله ها گذرگاه های هوایی هستند که نای را به ریه ها متصل می کنند.

پوشش لوله های برونش بسیار شکننده است و مخاط مبارزه کننده با بیماری زا ترشح می کند که با دفع خطر عفونت به محافظت از سیستم تنفسی کودک شما کمک می کند. برونشیت زمانی ایجاد می‌ شود که این لوله‌ ها به طور فزاینده‌ ای ملتهب می‌ شوند و شروع به تولید مخاط بیش از حد طبیعی می‌ کنند که باعث تنفس سخت می‌ شود.

این التهاب پوشش برونش در کودکان معمولاً زمانی اتفاق می‌ افتد که ویروس مسئول سرما خوردگی، گلودرد، آنفولانزا یا عفونت سینوسی کودک شما، سیستم دفاعی تنفسی را شکسته و به برونش‌ ها سرایت کند. به ویژه مهم است که مراقب هرگونه سیگنال هشدار دهنده برونشیت در نوزادان باشید و به آن توجه کنید تا عفونت را زودتر تشخیص دهید و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنید.

برونشیت

علل برونشیت در کودکان

دو نوع برونشیت وجود دارد – برونشیت حاد و برونشیت مزمن – که هر دو از نظر علل متفاوت هستند.

1. برونشیت حاد

شروع برونشیت حاد در کودکان نسبتاً سریع است و منجر به علائم شدید می شود. برونشیت حاد معمولاً دو تا سه هفته طول می کشد.

این وضعیت را می توان عمدتاً به یک عفونت ویروسی نسبت داد، حتی اگر عفونت باکتریایی نیز علیرغم بروز نادرتر، همان اثر را ایجاد کند. برونشیت حاد اغلب در پی یک دوره سرماخوردگی معمولی یا برخی دیگر از عفونت های دستگاه تنفسی مانند موارد زیر رخ می دهد:

کودکانی که از سینوزیت مزمن و آلرژی رنج می‌ برند یا کسانی که لوزه‌ ها و آدنوئیدهای بزرگ دارند، در معرض خطر ابتلا به برونشیت حاد هستند. گرد و غبار، مواد آلرژی زا، دود شدید، دود سیگار و حمله آسم از عوامل اصلی شروع برونشیت حاد هستند. برونشیت حتی می تواند به ذات الریه شدیدتر تبدیل شود که یکی از شایع ترین عوارض آن محسوب می شود. کودکانی که با نقص ایمنی یا فیبروز کیستیک دست و پنجه نرم می کنند، مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی ثانویه هستند که می تواند منجر به برونشیت شود. 2. برونشیت مزمن

برونشیت مزمن عمدتاً در بین افراد بالای 45 سال شایع است اما کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان هم درگیر می شوند. بهبودی کودکان مبتلا به برونشیت مزمن از عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی بیشتر از حد معمول طول می کشد. شدت این وضعیت می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و حداقل چهار هفته یا بیشتر طول می کشد.

علائم و نشانه های برونشیت در کودکان

شایع ترین علائم و نشانه های برونشیت در کودکان سرفه مرطوب و افزایش تولید مخاط یا خلط است. در واقع، برونشیت منجر به سرفه مداوم و انسداد راه‌ های هوایی می‌ شود که عبور هوا را به داخل و خارج از ریه‌ ها دشوار می‌ کند.

سایر علائم و نشانه های مرتبط عبارتند از:

سردرد خفیف تب با درجه پایین گلو درد درد یا سفتی در قفسه سینه احساس خستگی بدن درد خس خس سینه تنگی نفس پیشگیری از برونشیت در کودکان اطمینان حاصل کنید که کودک شما با افرادی که ممکن است سرماخوردگی یا عفونت ویروسی مانند آنفولانزا دارند، معاشرت نکند. به کودک خود آموزش دهید که از به اشتراک گذاشتن ظرف غذا یا لیوان های نوشیدنی خود با دیگران خودداری کند. همیشه اطمینان حاصل کنید که کودک شما قبل از خوردن یا دست زدن به غذا دست های خود را بشوید. این عادت را در کودک خود ایجاد کنید که هنگام عطسه یا سرفه، دهان خود را با دستمال بپوشاند یا در صورت در دسترس نبودن دستمال، سرفه کردن به داخل آرنج را به او آموزش دهید. سطوح اطراف کودک را تمیز و ضد عفونی کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. اجازه دهید کودک در وضعیت عمودی بنشیند یا بخوابد تا مشکلات تنفسی کاهش یابد. سعی کنید کودک خود را در محیطی دور از دود، آلاینده ها و ذرات گرد و غبار نگهداری کنید. نظافت منظم خانه برای دور نگه داشتن خانه از گرد و غبار، کنه ها و سایر عوامل محرک آلرژی و پاتوژن های عامل عفونت ضروری است. ملحفه‌ ها، فرش‌ ها، اسباب‌ بازی‌ ها و سایر اقلام قابل استفاده باید به‌ خوبی شسته شوند یا مرتباً با جاروبرقی تمیز شوند. برای جلوگیری از برونشیت در کودکان باید از مواد غذایی که به نظر می‌ رسد باعث سرفه برونش می‌ شوند اجتناب شود. قرار گرفتن در معرض محرک های هوا مانند گرد و غبار، بخارات شیمیایی و سایر آلاینده ها را محدود کنید. در صورت لزوم از کودک خود بخواهید ماسک بزند. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر سرفه مرطوب فرزندتان حتی پس از دو یا سه هفته به خودی خود برطرف نشد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. وقتی نوبت به سلامت فرزندتان می رسد، همیشه بهتر است در سمت امن تر باشید و در صورت کوچکترین مشکل از متخصص کمک بگیرید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، کودک خود را توسط یک متخصص اطفال مورد اعتماد معاینه کنید:

تب مداوم که فروکش نمی کند احتقان روزانه مشکل در تنفس خس خس مداوم

سایر علائم نگران کننده که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

خون در خلط از دست دادن اشتها کم آبی ناشی از کمبود مصرف مایعات

اگر کودک شما آسم دارد و اخیرا دچار حمله شده است، همکاری نزدیک با پزشک برای جلوگیری از هرگونه عارضه احتمالی بسیار مهم است.

توجه: قبل از شروع ارزیابی بهترین گزینه‌ های درمانی برای برونشیت در کودکان، نباید آن را با بیماری دیگری به نام برونشیولیت اشتباه گرفت، وضعیت خاصی که راه‌ های هوایی کوچک‌ تری را که از لوله‌ های برونش منشعب می‌ شوند، تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این در نوزادان و کودکان زیر 2 سال بیشتر دیده می شود.

در حالی که عامل معمول این بیماری ویروس سنسیشیال تنفسی است، گاهی اوقات می تواند توسط آدنوویروس ها و راینوویروس ها ایجاد شود. برای برونشیت، گزینه های درمانی بسیار متفاوت از برونشیت حاد یا مزمن در کودکان است.

اکثر برونشیت های دوران کودکی خود محدود شونده هستند، به این معنی که این بیماری به خودی خود بهتر می شود. با این حال، می توانید برخی از درمان های خانگی را برای کاهش علائم امتحان کنید.

درمان های خانگی برونشیت در کودکان

در اینجا درمان های خانگی برای مدیریت برونشیت در کودکان آورده شده است.

1. غرغره آب نمک

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ است که بتواند غرغره کند، غرغره کردن با آب نمک می تواند علائم و نشانه های برونشیت، به ویژه سرفه و گلودرد را تسکین دهد.

نمک مانند یک ضد عفونی کننده عمل می کند که به بیرون کشیدن مخاط کمک می کند. این به نوبه خود به کاهش خلط، کاهش التهاب و تسکین غشای تحریک شده گلو کمک می کند.

½ قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. در صورت نیاز، مقدار کمی عسل اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. از کودکتان بخواهید با محلول غرغره کند و به او یادآوری کنید که بعد از غرغره آب را بیرون بیندازد. این کار را چند بار در روز برای بهترین نتیجه انجام دهید.

توجه: مطمئن شوید که کودک پس از غرغره آب را قورت ندهد.

2. رطوبت ساز

رطوبت دهنده ها دستگاه‌ هایی هستند که به هوای اتاق رطوبت اضافه می‌ کنند و به کاهش مخاط مرتبط با برونشیت کمک می‌ کنند و به کودک شما کمک می‌ کنند تا راحت‌ تر نفس بکشد.

برای تسکین سرفه، یک دستگاه مرطوب‌ کننده به شدت توصیه می‌ شود.

تا جایی که ممکن است در خانه خود، مخصوصاً در اتاقی که کودک شما در آن می خوابد، از یک رطوبت ساز استفاده کنید.

گزینه دیگر قرار دادن یک کاسه آب گرم در اتاق است تا رطوبت هوا را افزایش دهد. همچنین می توانید یک قابلمه آب روی رادیاتور اتاق کودک خود قرار دهید.

توجه: چه از رطوبت ساز استفاده کنید و چه از کاسه آب گرم، حتما آن را در مکانی امن قرار دهید تا از بروز حوادث جلوگیری شود. همچنین به طور مرتب آن را ضدعفونی و تمیز کنید تا بدون کپک بماند. اطمینان حاصل کنید که دستگاه رطوبت ساز قبل از استفاده به خوبی تمیز شده است و سطح رطوبت خیلی بالا نمی ماند. این می تواند کپک یا باکتری ایجاد کند.

3. عسل

عسل یک داروی خوب برای مهار سرفه، یکی از شایع ترین علائم برونشیت است.

به دلیل توانایی ضد باکتریایی و ضد ویروسی، عسل به تسکین سرفه های مرتبط با برونشیت کمک زیادی می کند و می تواند به تسکین التهاب گلو نیز کمک کند.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2007 گزارش می دهد که عسل یک درمان ارجح برای سرفه و مشکلات خواب مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دوران کودکی است.

2 قاشق چایخوری عسل خام را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. برای تسکین علائم، هر چند ساعت یک بار آن را به کودک خود بدهید. همچنین می توانید از کودکتان بخواهید که یک قاشق عسل گندم سیاه را چند بار در روز قورت دهد. یک لیوان شیر گرم با عسل قبل از خواب می تواند سرفه را تسکین دهد و خواب بهتری داشته باشد.

توجه: مصرف عسل فقط برای کودکان بالای 1 سال توصیه می شود.

4. زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی عالی برای درمان برونشیت است.

زنجبیل با داشتن خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی، در کاهش علائم برونشیت بسیار موثر است. همچنین می تواند به کاهش تحریک و التهاب لوله های برونش کمک کند.

یک مطالعه در سال 2012 منتشر شده در Phytotherapy Research نشان می دهد که ترکیبات متمایز زنجبیل می تواند به عنوان داروهای ضد التهابی در عفونت های تنفسی استفاده شود.

می توانید با جوشاندن 1 قاشق چایخوری زنجبیل آسیاب شده در آب به مدت 15 دقیقه، چای گیاهی زنجبیل درست کنید. کمی عسل (برای کودکان بزرگتر از 1 سال) اضافه کنید و 2 تا 3 بار در روز به کودک خود بدهید. همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل و عسل را ترکیب کرده و 2 تا 3 بار در روز به کودک خود با شیر بدهید. حتی می توانید آب نبات زنجبیل را به کودک خود بدهید تا در طول روز بمکد. 5. سیر

سیر به دلیل خواص آنتی بیوتیکی و ضد ویروسی خود در درمان برونشیت به ویژه برونشیت حاد در کودکان بسیار مفید است.

یک مطالعه در سال 2016 گزارش می دهد که سیر در مهار رشد ویروس محرک برونشیت موفق بوده و در نتیجه آن را به یک ماده موثر برای درمان برونشیت تبدیل می کند.

حدود 2 تا 3 حبه سیر را خرد کنید. آنها را در یک قابلمه قرار دهید. یک لیوان شیر (برای کودکان 1 سال به بالا) اضافه کنید. مخلوط را بجوشانید. هر روز قبل از خواب به کودکتان بدهید تا بنوشد. 6. زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان موثر در درمان برونشیت در کودکان است. حاوی ماده فعال کورکومین، یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که به رفع خلط کمک می کند و تورم لوله های برونش را به حداقل می رساند. همچنین، به مقابله با سرفه، درد و سایر علائم مرتبط با برونشیت کمک می کند.

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با 1 فنجان شیر مخلوط کرده و بجوشانید. اجازه دهید کمی خنک شود و سپس آن را دو بار در روز به کودک خود بدهید تا بنوشد. می توانید مکمل های کورکومین را به کودک خود بدهید اما فقط پس از مشورت با پزشک این کار را انجام دهید.

توجه: قبل از تجویز زردچوبه به کودک خود برای دوز صحیح بر اساس وزن با پزشک او مشورت کنید.

7. مایعات

هنگام مواجهه با برونشیت در کودکان، حتما به کودک خود مایعات فراوان بدهید. این به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند، که می تواند وضعیت را بدتر کند.

هیدراته ماندن به رقیق شدن مخاط نیز کمک می کند و دفع آن را آسان تر می کند و سرفه را کاهش می دهد. دفع مخاط همچنین به خروج میکروب ها از سیستم بدن کودک شما برای بهبود سریعتر هر نوع عفونت کمک می کند.

وقتی صحبت از مایعات سالم به میان می آید، آب بهترین گزینه است. پیشنهاد می شود مایعات گرم ارائه شود. مطالعه‌ ای که در سال 2008 در Rhinology منتشر شد، گزارش می‌ دهد که یک نوشیدنی گرم و خوشمزه یک درمان مفید برای تسکین بیشتر علائم و نشانه‌ های سرماخوردگی و آنفولانزا است.

از کودک خود بخواهید در طول روز به اندازه کافی آب ولرم بنوشد. همچنین آب، آب لیمو، آب میوه، سوپ سبزیجات و آب قلم را در فواصل زمانی معین به او بدهید.

اگر کودک شما از خوردن مقدار زیادی مایعات در یک زمان امتناع می کند، مقادیر کمتری را بیشتر به او بدهید. همچنین کودک خود را مجبور به مصرف مایعات نکنید، زیرا ممکن است باعث استفراغ کودک شود.

8. استراحت

از آنجا که برونشیت یک عفونت ریه است که نیاز به تلاش زیادی برای انجام کاری اساسی مانند تنفس دارد، واقعاً می تواند کودک را آزار دهد. به دلیل فشار مداوم روی قفسه سینه، کودک شما می تواند دائماً احساس خستگی کند و او را از انجام هر کار دیگری ناتوان کند.

از آنجایی که ریه های شما نیاز به زمان برای بهبودی دارند، استراحت و خواب مناسب ضروری است. بنابراین، اجازه دهید فرزندتان استراحت و خواب کافی داشته باشد تا روند بهبودی تسریع شود.

کودکان تا زمانی که تب نداشته باشند می توانند به مدرسه بروند، اگرچه باید از ورزش یا فعالیت های ورزشی صرفنظر کرد. ورزش در حین ابتلا به عفونت ریه می تواند آن را بدتر کند. زمان بازی باید کوتاه شود زیرا دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌ سواری و سایر ورزش‌ هایی که منجر به تنفس سنگین می‌ شوند می‌ توانند منجر به تشدید آسیب ریه شوند. فعالیت را تا بهبود علائم محدود کنید.

منبع:

top10homeremedies

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «8 روش خانگی برای درمان برونشیت کودکان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..