تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واکنش میرزا احمد آشتیانی به دستور قلیان کشی ناصرالدین شاه

به گزارش افکارنیوز،

هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های ستارگان محراب که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، به تجلیل از میرزا احمد آشتیانی امام جماعت مسجد مروی و تولیت مدرسه مروی اختصاص داشت.

 آیت‌الله احمد اوسطی تولیت مدرسه دارالسلام و استاد مدرسه عالی شهید مطهری، گفت: طبق آیه 23 سوره مبارکه «فصلت» خداوند متعال می‌فرماید چه کسی بهتر و چه ندایی بهتر از کسانی که مردم را به خدا و اسلام، صراط مستقیم، ایمان و تقوا دعوت می‌کنند و خودشان نیز به اعمال صالحه، متلبس هستند و شعار آنها این است که من از مسلمانان بوده و تسلیم اوامر مولا و مقتدایمان هستیم.

وی عنوان کرد: مسأله هدایت خلق و ارشاد مردم مسأله ویژه‌ای در جهان خلقت به شمار می‌رود و در اهمیت ‌آن همین بس که پیامبر اکرم (ص) وقتی امیرالمؤمنین(ع) را برای ارشاد مردم یمن فرستاد فرمود اگر خدا به دست شما یک نفر را هدایت کند و از عالم شرک به توحید سوق دهد کافی است.

این مدرس مدرسه عالی شهید مطهری ابراز داشت: واژه «هادی» در قرآن کریم درباره ائمه اطهار (ع) مطرح شده و منظور از آن این است که مهمترین رسالت انبیاء، هدایت خلق بوده است؛ اگر کسی در دانشگاه تدریس کند یا دانشگاهی ایجاد کند (امام باقر و امام صادق)، یا در کربلا کشته شود همه برای هدایت خلق بوده است و در زمان غیبت کبری هم حضرت مهدی (عج) که در پس پرده غیبت قرار دارد ارزنده‌ترین راه را ادامه می‌دهد که همان هدایت است. 

آیت‌الله اوسطی ابراز داشت: رساندن پیام هدایت در اشکال مختلف مانند خطابه، منبر، تألیف و تدریس است و باید بگویم سلسله روحانیت، شغل شریفی دارند که مردم را به خدا، به پاکی، به صداقت دعوت می‌کنند که امیدوارم تا ظهور حضرت حجت (عج) بتوانند ندای اسلام را در جهان طنین‌انداز کنند.

وی ادامه داد: بعضی از رجال علمی و سلسله جلیل روحانیت توانسته‌اند شکوفایی بیشتری داشته و در این مسیر ندا و صدای بیشتری را به گوش جهانیان برسانند که از جمله این افراد خاندان میرزا احمد آشتیانی است. ایشان یکی از علمای برجسته تهران و از نزدیکان آیت‌الله میرزای شیرازی که فتوای تنباکو را صادر کرد.

مدرس مدرسه عالی شهید مطهری، تصریح کرد: مرحوم میرزا احمد آشتیانی کسی بود که وقتی ناصرالدین‌شاه دستور داد باید بالای خانه‌ات قلیان بکشی در میان همه مردم تهران شورش و غوغایی به پا کرد تا ناصرالدین‌شاه از حرف خود بازگردد. همچنین مرحوم آشتیانی در ریاضیات، طب جدید، فقه، اصول، فلسفه و ... تبحر داشت و شاگردان برجسته‌ای همچون مرحوم سیدجلال آشتیانی را تربیت کرد و افرادی مانند میرزاباقر آشتیانی و آیت‌الله طباطبایی، حسن‌زاده آملی از شاگردان وی به شمار می‌رود.

وی گفت: گذشته از اینکه مرحوم میرزا احمد آشتیانی تخصص علمی کاملی داشت، دارای پاکی روح، طهارت نفس و به رسیدگی به نیازمندان و افراد محتاج اهتمام داشت. ایشان فردی بی‌نظیر بود که از هر گونه تظاهر، ریا و خودنمایی مبرا بود. این انسان عالم و فرهیخته فرشته‌ای در لباس انسان بود.

آیت‌الله اوسطی ادامه داد: مرحوم میرزا احمد آشتیانی علاوه بر تدریس و تربیت شاگرد در خلال کارهای روزانه توانست 65 اثر از خود به یادگار گذارد که از جمله آثار ایشان که برای من هم جالب بود می‌توان کتاب «احمدیه» را نام برد. 

مدرس مدرسه عالی شهید مطهری خاطرنشان کرد: به نظر بنده سنگر خطابه و ارشاد، عالی‌ترین سنگری است که مرحوم آشتیانی داشت؛ یکی از نعمت‌هایی که خداوند به این عالم وارسته داده بود این بود که همانند پدرش در علم و اخلاق تبحر داشت و یک مجتهد کامل و جامع به شمار می‌رفت به طوری که قبل از انقلاب کسی جرأت نداشت نام روح‌الله را ببرد، در حالی که این مرد بزرگ به حضرت امام (ره) شهریه می‌پرداخت و امام خمینی (ره) هم طی پیامی درگذشت ایشان را به عنوان یکی از علمای خاص تهران عنوان کرد که به حوزه هم خدمت زیادی کرده بود.

وی گفت: ما می‌توانیم شخصیت‌هایی مثل ملاصدرا، علامه حلی و خواجه‌ نصیر طوسی که سرمایه‌های علمی و مذهبی هستند را به جهانیان معرفی کنیم و برگزاری چنین مجالس و محافلی را برای سایر مجالس الگوبرداری کنیم.

آیت‌الله اوسطی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد معتقدند که ستارگان فروزنده علم و اخلاق فقط در نجف و قم هستند اما باید گفت در کوچه پس کوچه‌های شیراز و قزوین هم چنین افرادی کم نیستند کسانی که در سنگر روحانیت فعالیت می‌کنند و با توده مردم هم سروکار دارند. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واکنش میرزا احمد آشتیانی به دستور قلیان کشی ناصرالدین شاه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..