تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تجلیل از موسوی گرمارودی تجلیل از ادب است

تجلیل از گرمارودی تجلیل از ادب است، تجلیل از هنر است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آیین نکوداشت سید علی موسوی گرمارودی عصر امروز در فرهنگسرای فردوس با حضور سید علی موسوی گرمارودی شاعر، ایت الله سید جمال الدین دین پرور رییس بنیاد نهج البلاغه و افشین اعلا شاعر  برگزار شد.

در این مراسم پورمند رییس فرهنگسراي فردوس در خصوص سید علی موسوی گرمارودی گفت: اولین بار نام گرمارودی را در دوران ابتدایی که درس می خواندم شنیدم و با شعرهای وی آشنا شدم. فکر نمی کردم یک روز بتوانم موسوی گرمارودی را از نزدیک ببینم.  در مورد وی همین بس که ترجمه قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از آثار وی است. شانشان بالاتر از ان است که یک فرهنگسرا برای وی بزرگداشت برگزار کند.  امیدوارم قدر داشته هایمان را تا زماني که هستند،بدانیم.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمين کوشا، مترجم در خصوص موسوی گرمارودی اظهار داشت:وجود جناب گرمارودی برای ایران زمین و بلکه برای تمام پارسی زبانان که در سراسر کره خاکی پراکنده هستند به ویژه ایران,تاجیکستان و افغانستان مایه افتخار برای همه این فارسی زبانان است. تجلیل و گرامیداشت گرمارودی تجلیل از ادب است. تجلیل از هنر است.

وی افزود: یک اثر چه در قالب نثر چه نظم باید بر دو عنصر استوار باشد اول ادب دوم عنصر هنر. مراد از ادب صرف و نحو و لغت و اشتقاق در عربی و فارسی است و مراد از هنر، علوم معانی, بیان و بدیع است که در بلاغت مورد بحث قرار گرفته‌اند.  تمام آثار 22 جلدی که از حضرت استاد موسوی گرمارودی مطالعه کردم واو به, واو و سطر به سطر چه نثر و چه نظم بر این عنصر مبتنی است.

این مترجم قرآن با اشاره به مطالعه  آثار گسترده ای که از قرن چهار تا کنون و تحقیق در این آثار بیان کرد:  در میان مترجمان, ترجمه استاد موسوی گرمارودی از قرآن دلنشین ترین نثر را دارد و گویای احاطه ایشان به دو زبان تازی و پارسی است.  از جمله امتیازات وی در ترجمه پرجاذبه بودن نثر گرمارودی است.

در ادامه مراسم افشین علا شاعر،  در خصوص موسوی گرمارودی بیان  کرد: همواره نام استاد موسوی,گرمارودی در کنار نام شاعران دیگری چون طاهره صفارزاده برای هر شاعر و جوینده شعر و ادب در روزگار ما درخشش دیگری دارد. به جهت مضامین بلند و اشراف بر کلام شیرین فارسی، اشراف بر قله‌های گران‌سنگ فارسی که به راستی برخی شاعران با آمیزه زبانی و نگاه مدرن به جهان معاصر آموزه‌هایی را در دسترس ما قرار دادند.


برخی در حیطه شعر آیینی با دایره واژگانی محدود اما اندیشمند شناخته شدند. کسانی چون موسوی گرمارودی بر دو قله رفیع مضامین آیینی و ادب گران‌سنگ تکیه دادند. اینجاست که باید به قول عوام گفت، دارندگی و برازندگی.
 
وی افزود: آمیخته بودن با کلام وحی، آمیختگی با کلام مولا که پهلو به کلام وحی می زند و قدم گذاشتن در عرصه نهج البلاغه کار هر انسان فرهیخته ای نیست. 

در کنار آن حضور در عرصه های خطیر فرهنگ، سیاست، هنر و ادب معاصر دلیلی است که فرد در برج عاج خویش بنشیند و به دیگران نگاه کند اما موسوی گرمارودی اینگونه نشد و شاهد تواضع بی بدیل استاد موسوی گرمارودی هستیم.


در پایان مراسم سید علی موسوی گرمارودی با اشاره به وجود دبیرانی ارجمند در گوشه و کنار كشور که کانون فضل و ادب هستند و اندوخته ای از شعر فارسی و  عربی دارند، اظهار داشت: به قول ادیب نیشابوری در خدمت این دبیران ارجمند تلمذ کرده‌ام. کسانی در گوشه و کنار كشور هستند که به پای آنها نمی‌رسم. کسانی چون علامه قزوینی، محیط طباطبایی و بزرگانی ديگر. خواهشم از فرهنگسرای فردوس و مسئولان مراکز فرهنگی این است که بگردند و افراد فرهیخته گمنام را پیدا کنند.
 
وی افزود: شهرتی که دارم را لایق خود نمی‌دانم. جستجو در شهرستان‌ها برای یافتن افراد فرهیخته ای که شهرتی ندارند، آسان است.  از این پس اگر هرجا ولو در هر سطحی بخواهد بزرگداشتی برگزار شود، نخواهم پذیرفت. این کار را برای کسانی انجام دهید که از بنده اولی تر هستند.

این شاعر ادامه داد: زندگی‌ام به گونه ای بود که بسیاری مطالب را باید می آموختم و عمرم به سر آمد در غزلم با عنوان گیاه ابزی از این مسئله گلایه کردم.
 
گفتني است؛ در حاشیه مراسم از سید علی موسوی گرمارودی  تقدیر شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تجلیل از موسوی گرمارودی تجلیل از ادب است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..