تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور/ رشد 32 درصدی مقالات در کیفی ترین مجلات دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور و رشد 32 درصدی مقالات در کیفی ترین مجلات دنیا خبر داد.

استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور/ رشد 32 درصدی مقالات در کیفی ترین مجلات دنیامحمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس درآذر ماه سال جاری نشان می دهد که تولید علم برتر در ایران در حال افزایش است. 

دهقانی با بیان اینکه میزان استنادها در دنیای علم مهمترین عامل مرجعیت علمی هستند، اظهار داشت: استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده هستند و هر چقدر استنادها بیشتر باشد میزان اثرگذاری آن علم بیشتر است. 

وی ادامه داد: مقایسه تولید علم کشور در مجلات چارک اول در سال 2011 و 2015 نشان می دهد که در پنج  سال اخیر مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران کشور در کیفی ترین مجلات دنیا (چارک اول) رشد 32 درصدی داشته و این میزان تقریبا دو برابر رشد مقالات  منتشر شده دنیا در این مجلات است، درواقع مجلات چارک اول مجلاتی هستند که از نظر میزان استنادات دریافتی  و ضریب تاثیر در حوزه موضوعی خود در دسته بندی 25 درصد بالا قرار می گیرند.

دهقانی با اشاره به اینکه میانگین از سال 2011 تا 2015 میلادی هر ساله بیش از دو میلیون مدرک در پایگاه وب آو ساینس تامسون رویترز (آی.اس.آی) نمایه شده اند، گفت: رشد کل علم دنیا در آی.اس.آی در سالهای 2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 در دنیا به ترتیب برابر با 5 ، 4 و، 2 و 6 درصد و بنابراین در چهار سال اخیر بالاترین نرخ رشد دنیا در سال 2015 بوده که دقیقا برابر5.9 درصد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به افزایش کمیت تولید علم کشور گفت: اطلاعات پایگاه استنادی آی.اس.آی نشان می دهد که از سال 2011 تا 2015 به طور متوسط هرسال حدود 32هزار مدرک توسط پژوهشگران کشور در این پایگاه نمایه شده اند. با این حال میزان رشد مدارک نمایه شده در هرسال نسبت به سال قبل متفاوت است. 

وی افزود: بدین ترتیب میزان رشد تولید علم کشور در سالهای 2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 به ترتیب برابر با 7 ، 3 و، 5 و 17 درصد بوده و  بنابراین در چهار سال اخیر بالاترین نرخ رشد در سال 2015 صورت گرفته و این میزان دقیقا برابر16.9 درصد بوده که در مقایسه با علم تولید شده در دنیا نشان می دهد میزان رشد تولیدعلم ایران درسال 2015 حدود 2.8 برابر رشد تولید علم دنیا بوده است وازاین نظردرمیان 25 کشوربرترتولید کننده علم دنیا رتبه سوم را دارد.

دهقانی درباره افزایش تولیدعلم برتر یا کیفیت علم کشورگفت: یکی ازشاخصهای مهم برای ارزیابی تولیدعلم دنیا انتشار مقالات درمجلات باضریب تاثیر بالا واصطلاحا مجلات چارک اول (Q1 ) است. براساس آخرین اطلاعات استخراج شده ازپایگاه استنادی آی اس آی سهم دنیا از مقالات منتشر شده دراین مجلات درسالهای 2011 الی 2015 از 792 هزار و791 به 932 هزار و770 رسیده و یعنی میزان رشد مقالات منتشرشده دردنیا دراین مجلات طی بازه زمانی برابربا 17.6 درصد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: اطلاعات نشان میدهد که سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول در سال 2011 از 5هزار و 878 مقاله به  میزان 7هزار و 779 مقاله رسیده و این به معنای رشد 32 درصدی مقالات منتشر شده در این مجلات توسط پژوهشگران کشور است.

وی افزود:  این امر نشان می دهد که همزمان بر توجه جامعه علمی کشور  به ارتقای رشد کمی تولید علمی ، کیفیت مقالات منتشر شده نیز مورد نظر قرار گرفته است، به گونه ای که میزان رشد مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول در پنج سال اخیر کشور نزدیک  به دو برابر رشد مقالات فوق در دنیا بوده است.

دهقانی یادآور شد: مطابق سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری علاوه بر کمیت تولید علم و نیز تولید علم برتر لازم است سایر شاخص ها از جمله  دیپلماسی علمی، مرجعیت علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده مورد توجه پژوهشگران کشور قرار گرفته تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل  در کشور عملیاتی شده و از این طریق  تبدیل علم به ثروت و قدرت با نگاه همه جانبه به تولید علم حاصل شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استمرار افزایش تولید علم برتر در کشور/ رشد 32 درصدی مقالات در کیفی ترین مجلات دنیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..