تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اینجا آتشکده سرمسجد، متعلق به اشکانیان،‌ چیزی باقی نمانده است!

اینجا آتشکده سرمسجد، متعلق به اشکانیان،‌ چیزی باقی نمانده است!

فاطمه علی‌اصغر: آیا تاکنون به مسجدسلیمان سفر کرده‌اید؟ اگر سفر کرده‌اید، دیده‌اید که شهرستانی با پیشینه باستانی و صنعتی نشسته بر طلای سیاه دیگر آن شکوه تاریخی که در کتاب‌ها از آن یاد شده بود را ندارد. می‌گویند مسجد‌سلیمان از مناطق منحصربفرد حوزه خوزستان در بخش گردشگری‌ست اما اکنون خبری از آن کم نظیری در این شهرستان نیست. گفته می‌شود که بی‌مهری مسئولان میراث‌فرهنگی در رسیدگی به هویت تاریخی این بنا به شدت به آن آسیب زده است.

گفته می‌شود؛ مسجدسلیمان دارای آثار بیشماری ست که هنوز به ثبت فهرست آثار تاریخی نرسیده‌اند، هرچند آثاری هم که در این فهرست جای گرفتند هم حال و روز خوشی ندارند. مشاهدات دوستداران میراث‌فرهنگی نشان می‌دهد که آثار بسیاری در حال تخریب یا تعرض حفارهای غیرمجاز هستند. این بار هم مشکل بر سر کمبود نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی است.

باران‌ دیوار مرمتی آتشکده سرمسجد را ویران کرد

فاطمه یوسفی، فعال حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان که مدام به آثار تاریخی سر می‌زند، نگران شرایط کنونی آثار میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان است. او به خبرآنلاین می‌گوید: صدای ما به جایی نمی‌رسد. ما بارها و بارها در مورد وضعیت نابسامان آثار تاریخی مسجد سلیمان هشدار داده‌ایم ولی اقدامی جدی دراین‌باره نشده است. نمونه‌ آن آتشکده سرمسجد که در فهرست آثار ملی ایران جای دارد.

آتشکده سرمسجد در محله‌ سرمسجد مسجدسلیمان قرار دارد و بر پایه کاوش‌های صورت گرفته درگذشته و آثار بدست آمده، باستان‌شناسان قدمت آن را اشکانی می‌دانند. هر چند گمانه‌زنی‌های جدید خبر از نشانه‌های هخامنشی در این محوطه تاریخی می‌دهد.

به گفته یوسفی، بنای سرمسجد از چندین جهت دارای مشکلات جدی است؛ یکی از این مشکلاتی که این بنا با آن دست به گریبان است، تعرض قاچاقچیان اشیاء عتیقه بوده که در غیاب یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اتفاق افتاده و می‌افتد. دومین مورد آن مسئله تعیین حریم است. از آنجاییکه تعیین حریم به درستی انجام نشده، در حریم آن ساخت و سازهای جدید در حال انجام است که منظر بصری آن را با آسیب‌های جدی رو به رو کرده. 

این فعال میراث فرهنگی همچنین می‌گوید: در زمان نصب تیرهای برق، این تیرها با دیواره‌های بنای سرمسجد برخورد کرده و متاسفانه تا امروز هم اقدامی در این زمینه از سوی اداره میراث فرهنگی مسجد سلیمان صورت نگرفته است.

این فعال میراث‌فرهنگی می‌گوید: «بعداز مدت‌ها وعده‌ی مسئولان میراث‌فرهنگی شهرستان، سرانجام کار مرمت آتشکده سرمسجد شروع و این اقدام باعث خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از روند این مرمت، کار توسط پیمانکار مربوطه و با نظارت اداره میراث فرهنگی آغار شد و بعد از مرمت بنا که متاسفانه بعدها ثبات شد غیرکارشناسانه بوده است. چرا که بعد از تحویل کار مرمت دیواره جنوب شرقی،با باریدن اولین باران پاییزی قسمتی از دیوار مرمت شده فرو ریخت ک متاسفانه اداره میراث فرهنگی در این مورد سکوت اختیار کرد و پیمانکار مجددا شروع به بازسازی دیوار فرو ریخته کرده است. حال این سوال پیش می‌آید آیا با شروع باران‌های دوباره این دیواره دوام خواهد آورد؟»



یوسفی می‌پرسد: «چرا اداره میراث فرهنگی شهرستان نسبت به این بنا و تعرض‌های صورت گرفته سکوت اختیار کرده است؟ از طرفی تابلوی مناسبی برای معرفی اثر وجود ندارد و تابلو قدیمی زیبنده این اثر فاخر نیست. چه کسی مسئول پاسخگویی به این همه نامهربانی است؟»

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اینجا آتشکده سرمسجد، متعلق به اشکانیان،‌ چیزی باقی نمانده است!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..