تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت اول) -آکا

آکاایران: مقاله‌ی مرتبط: آیا گردشگری می تواند صلح را به سوریه بازگرداند؟

ح‍‍لب شهری است در ۳۵۵ کیلومتری دمشق که از گذشته‌های دور، اقوام و پیروان مذاهب مختلف در آن کنار یکدیگر سکونت داشته‌اند. قبل از جنگ، در خیابان‌های این شهر که قدم می‌زدید، می‌توانستید تاریخ و آثار مربوط به دوران حکومت رومی‌ها، یونانی‌ها و دیگر دوره‌های تاریخی را از نزدیک مشاهده کنید. از این رو در این مقاله می‌خواهیم به معرفی تمامی آثار تاریخی و گردشگری این شهر بپردازیم که قبل از شروع جنگ همگی سرپا بوده و نشان از قدمت دیرینه‌ی حلب داشتند و در مقاله‌های بعد به شما خواهیم گفت که جنگ و تروریست چه بر سر این بناها آورده‌اند. 

قلعه حلب ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت اول) -آکادیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,باب الفرج حلب,شهر مرده سیرجیله,بازار حلب,سوق المدینه حلب,قلعه حلب

آکاایران: دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت اول)

قلعه‌ی حلب کاخ بزرگی است که قدمت آن به قرون وسطی بازمی‌گردد. این بنا در مرکز شهر قدیمی حلب واقع شده است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های جهان محسوب می‌شود. این قلعه در بسیاری از تمدن‌ها مانند یونانیان، بیزانسی، ایوبیان و ... مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه بسیاری از سازه‌هایی که در آن قرار دارد، مربوط به دوران ایوبی است. در سال ۲۰۰۰ اقدامات زیادی برای محافظت از این آثار تاریخی انجام گرفت و این قلعه نیز در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

شهر قدیمی حلب ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

شهر قدیمی حلب در مرکز شهر حلب واقع شده و بسیاری از مناطق باستانی آن از قرون ۱۲ الی ۱۶ باقی مانده است. به دلیل این که مردم این شهر در گذشته مورد تهاجم دشمنان قرار می‌گرفتند، دیواری به دور شهر کشیده بودند و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مستقل عمل می‌کردند. هر منطقه ویژگی‌های قومی و مذهبی خاص خود را داشت و با این مشخصه‌ها شناخته می‌شد. از ویژگی‌های بارز این شهر قدیمی عمارت‌های بزرگ، کوچه‌های باریک، بازارهای سرپوشیده و کاروانسراهای باستانی است که همه‌ی این‌ها باعث شدند این شهر قدیمی در سال ۱۹۸۶ در یونسکو به ثبت برسد. 

سوق المدینه (سوق یا بازار حلب) ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

سوق‌المدینه بازاری سرپوشیده در قلب شهر قدیمی و محصور حلب است. راسته‌های باریک و طولانی سوق‌المدینه (حدود ۱۳ کیلومتر)، این بازار را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ و باستانی جهان تبدیل کرده است. قبل از جنگ این بازار مرکز مهم تجاری بود و کالاهای لوکس وارداتی مانند ابریشم خام ایران، ادویه‌جات و ترشیجات هندی و بسیاری از محصولات دیگر در آن به فروش می‌رفت. همچنین در سوق‌المدینه‌ی حلب کالاهای داخلی و بومی مانند پشم، محصولات کشاورزی و صابون فروخته می‌شد. قدمت بسیاری از بخش‌های مختلف این بازار به قرن ۱۴ بازمی‌گردد و نام هر کدام از این قسمت‌ها، بسته به کالایی که در آن به فروش می‌رسید انتخاب شده است. این بازار هم در سال ۱۹۸۶ در یونسکو به ثبت رسیده است. 

شهر مرده سیرجیله ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

سیرجیله یکی از بهترین شهرهای مرده‌ی محافظت‌شده در سوریه است که در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی حلب قرار دارد. در نزدیکی این شهر مرده، شهر مرده‌ی دیگری به نام «بارا» قرار دارد. این زیستگاه کنار یک آبگیر طبیعی و باغ‌های انگور و زیتون قرار داشت. وجود حمام هم نشان از این دارد که جامعه‌ای که در آن منطقه سکونت داشته، ثروتمند بوده است. گفته می‌شود این شهر در سال ۴۷۳ میلادی ساخته شده است. مانند دیگر شهرهای مرده، این شهر در قرن هفتم و زمانی که اعراب منطقه و مسیرهای تجاری میان انطاکیه و افامیا را فتح کردند، خالی از سکنه شد.

مسجد بزرگ حلب ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

مسجد بزرگ حلب که به آن مسجد اموی حلب هم می‌گویند، بزرگ‌ترین مسجد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد حلب است. این مسجد در منطقه‌ی «الجلوم» شهر باستانی حلب و در نزدیکی ورودیه‌ی بازار سرپوشیده‌ی سوق‌المدینه واقع شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. گفته می‌شود این مسجد خانه‌ی بازماندگان زکریا بوده است. مسجد بزرگ حلب در اوایل قرن ۸ ساخته شده اما گفته می‌شود ساختمان فعلی آن متعلق به قرن ۱۱ الی ۱۴ میلادی است. مناره‌ی آن هم در سال ۱۰۹۰ ساخته شد اما در سال ۲۰۱۳ در جنگ داخلی سوریه ویران شد.

میدان باب الفرج ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

باب‌الفرج یکی از ۹ دروازه‌ی اصلی شهر باستانی و محصور حلب است که در قسمت شمالی این شهر واقع شده است. این دروازه در سال ۱۹۰۴ ویران شد اما هنوز هم ویرانه‌هایی از آن در بخش شمال شرقی دروازه باقی مانده است. بابا‌الفرج توسط «الظاهر غازی» ساخته شد و در سال ۱۹۰۴ برای ساخت میدان جدیدی به همین نام، قسمتی از آن ویران شد. قبل از جنگ این میدان یکی از مهم‌ترین تقاطع‌های شهر محسوب می‌شد. پروژه‌ی بازسازی باب‌الفرج از اولین‌های تلاش‌ها برای حفاظت از آثار باستانی حلب بود. برج ساعت باب‌الفرج هم یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی حلب بود که در سال‌های ۱۸۹۸ و ۱۸۹۹ توسط یک معمار اتریشی در این میدان بنا شد.

موزه ملی حلب ,دیدنی های حلب,موزه ملی حلب,مسجد بزرگ حلب,[categoriy] دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت

موزه‌ی ملی حلب بزرگ‌ترین موزه‌ی این شهر است که در سال ۱۹۳۱ تاسیس شد. این موزه در شمال شهر و در خیابان «بارون»، در مجاورت هتل مشهور بارون و برج ساعت باب‌الفرج قرار دارد. بخش اعظمی از این موزه به نمایش باستان‌شناسی سوریه اختصاص داده شده است که بیشتر اشیای آن متعلق به آثار باستانی شمال کشور سوریه است. در سال ۱۹۳۱ مقامات وقت سوری تصمیم گرفتند تا یک کاخ کوچک عثمانی را به موزه‌ی ملی حلب تبدیل کنند. بعد از ۳ دهه این ساختمان دیگر گنجایش نداشت تا اشیایی که به موزه متعلق بودند را به معرض نمایش بگذارد. به همین دلیل در سال ۱۹۶۶ ساختمان قبلی را تخریب و ساختمان جدیدی را جایگزین آن کردند که بزرگ‌تر بود و سازه‌ای مدرن داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دیدنی های حلب، شهری که باید از نو ساخت (قسمت اول) -آکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..