تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش یک گاز گلخانه‌ای خطر

سلامت نیوز: چندی است که شدت انتشار دی‌اکسیدکربن در کره‌زمین افرایش پیدا نمی‌کند و این خبری خوب برای مقابله با گرمایش جهانی است، اما بر اساس تحقیق جدیدی که روز گذشته منتشر شد حال افزایش انتشار گاز دیگری در جو می تواند عامل گرم شدن کره زمین در 100 سال آینده باشد؛ متان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرآنلاین؛ بهترین خبری که در رابطه با تغییر اقلیم در 3 سال گذشته شنیده بودیم این است که انتشار گاز دی‌اکسیدکربن، مهمترین گاز گلخانه‌ای که زمین را تهدید می‌کند، رشدی نداشته است. در واقع حجم این گاز در اتمسفر ثابت مانده است. یعنی اقتصاد جهانی رشد کرده، اما دی‌اکسید کربن، افزایش پیدا نکرده است.

اما در کنار این خبر خوب خبر بسیار بدی هم وجود دارد؛ متان زیاد شده. حقیقتی که درباره دی اکسید کربن وجود دارد درباره متان، دومین گاز گلخانه ای مهم، وجود ندارد. بر اساس تحقیقی از دانشمندان که به تازگی در مجله "تحقیق های محیط زیستی" منتشر شد، غلظت گاز متان که در کوتاه مدت دمای کره زمین را به شدت گرم کم کند ولی تاثیر آن زودتر از دی‌اکسیدکرین محو می‌شود، به شدت در حال رشد است.

در اوایل قرن بیست و یک غلظت گاز متان در اتمسفر فقط با شدت 0.5 قسمت در میلیارد افزایش پیدا می کرد اما در دو سال گذشته این میزان به 12.5 قسمت در میلیارد رسیده است. این یعنی با کاهش شدت افزایش گاز دی‌اکسیدکربن حداقل تا 10 سال دیگر بخش بزرگی از تغییر اقلیم به علت گاز متان است.

راب جکسون، یکی از دانشمندان دانشگاه استنفورد که یکی محققان این تحقیق هم بود در این رابطه گفته است: «بین سال های 2000 تا 2006 میلادی تقریبا میزان متان در کره زمین ثابت بود، از این سال به بعد میزان آن به آرامی شروع به رشد کرد ولی در دو سال اخیر این میزان بسیار شدت گرفته است.»

او درباره سناریو های احتمالی برای آینده گاز متان هم گفت: با نگاه کردن به آینده انتشار گازهای گلخانه ای متوجه می شویم که متان کم کم به یکی از متمرکزترین گازهای گلخانه‌ای در طبیعت تبدیل می شود، این خبر بدی است. ما در مسیر اشتباهی هستیم.

متان از طریق فرایندهای طبیعی و انسانی پیچیده ای وارد اتمسفر می شود. در واقع متان عنصر اصلی گازهای طبیعی است پس می تواند از عملیات های حفاری نشت پیدا کند، همچنین این گاز در چرخه های زیادی متفاوتی به وجود می آید.

گفتنی است همانند دی‌اکسیدکربن غلظت متان در هوا هم از زمان انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده است؛ به طور میانگین پیش از انقلاب صنعنی غلظت متان موجود در هوا 700 قسمت در میلیارد بوده است اما حالا به 1840 قسمت در میلیارد رسیده است.

گازهای گلخانه ای

با این وجود هنوز غلظت متان موجود بسیار کمتر از دی‌اکسیدکربن هوا است، البته متان قدرت بیشتری برای بالابردن دمای کره زمین دارد. در یک بازده زمانی 100 ساله شدت اندازه خاصی از متان 28 برابر همان اندازه دی‌اکسیدکربن منجر به گرمتر شدن دمای کره زمین می شود.

در این تحقیق آورده شده است که دو سوم متان منتشر شده از مناطق گرمسیری هستند و این باعث شده آنها کشاورزی را دلیل اصلی انتشار متان بدانند.

جکسون در این رابطه گفت: ما فکر می کنیم کشاورزی عامل اصلی افزایش انتشار متان است. ما مدارکی از رشد سریعی انتشار سوخت های فسیلی نمی‌بینیم. ما فکر نمی‌کنیم که این‌ها افزایش پیدا کرده اند ولی مدارکی هم نداریم که بگوییم نشت گاز یا نفت عامل آن باشد.

او همچنین گفت که برخی از عوامل انتشار گازهای گلخانه ای به طور قطع دام ها، شالیزارها و مدیریت نادرست کودها هستند.

در واقع این تحقیق یکی عوامل تغییر اقلیم که گاهی برخی آن را رد می کنند بررسی می کند؛ بخش کشاورزی. البته نکته‌ای هم قابل توجه است؛ هیچ قطعیت علمی در رابطه با عوامل انتشار متان و نحوه خارج کردن آن از جو وجود ندارد.

گازهای متان اضافی موجود در جو، منجر می شود دمای کره زمین در صد سال آینده به سرعت افزایش پیدا کند و دمای کره زمین به دمایی حدود 1.5 یا 2 درجه بیشتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی برسد. حالا اگر شدت انتشار متان کاهش پیدا کند دنیا می تواند وقت بیشتری پیدا کند تا با عامل اصلی تغییر اقلیم یعنی دی‌اکسیدکربن مبارزه کند.

منبع: واشیگتون پست/ 11 دسامبر 2016




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش یک گاز گلخانه‌ای خطر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..